Hmmm.... svår fråga! För att få till en tillräckligt djup "påse" kan ju inte ringsjalen var hur smal som helst, speciellt inte om man ska bära en liten som behöver stöd för hela ryggen, och sedan spela ju även kvaliten på tyget in...
Min först ringsjal var nog drygt 80cm bred, men då den var sydd av en tunn viscose-sarong så gick det åt en hel del tyg för att få lite "korv" vid överkanten och vid knävecken på min dotter.
Den i linne är ca 76cm bred men kunde kanske varit lite smalare även om det har varit rätt praktiskt med en så bred då jag bar under vintern med tjocka kläder på både mig själv och dottern.
Slutligen ring-inkan (storchenwiege) som är 70cm bred, men som känns betydligt bredare än viscose-sjalen eftersom tyget i sig är suveränt att bära i och det knappt går åt något tyg för att göra "korven" vid knävecken och man därför verkligen utnyttjar hela bredden på tyget!
Optimal bredd? ...ja, personligen föredrar jag nog en bredare ringsjal framför en smalare (men så bär jag också mest på ryggen numer och då känns det bra att veta att sjalen faktiskt räcker från knävecken ändå upp till nacken även på en ganska lång K) så jag skulle nog säga
70-80 cm beroende på tygkvalitet. (...om man även ska räkna in tyg-ekonmin i det optimala får det nog bli ca 68-70 cm (färdigfållade) för då får man ut ju två sjalar på ett vanligt 150cm brett tyg...

)