Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av mejamy
Håller nu på med ett par små skor/strumpor till J.s kära Waldorfdocka. Nu när jag fastnat har jag 46 maskor på stickan. Sen ska man sticka moss 30 m, 12 r m, 1 r hopt ...sen står det: vänd, lyft 1 : a m osv och det är där jag inte fattar. Menas det att jag ska vända som när man börjar på ett nytt varv? Men då har jag ju två maskor kvar från förra varvet. Och så fattar jag inte vad som menas med att "lyfta" en maska. Är det nån som fattar vad jag menar eller? Skulle va tacksam för hjälp! :)
Användarens profilbild
Av mejamy
Men vad ska jag göra med de två maskorna som är på höger sticka då? Bara strunta i dem eller? :hmm:
Användarens profilbild
Av jazoo
Kan det vara så att du har missat någon hoptagning tidigare och helt enkelt har två maskor för mycket? Annars låter det ju lite knas.
Användarens profilbild
Av mejamy
Nej så kan det inte vara! För precis innan står det..så att du har 46 maskor på stickan. Sen ska man sticka 8 varv moss och sen började V9 som jag skrev ovan :roll: Och efter man vänt ska man bara sticka 12 a m och 1 hopt och sen vända igen. Då blir det ju ändå fler maskor kvar på höger sticka :hmm: Jag fattar inget jag :roll:
Användarens profilbild
Av jazoo
Hupp. Ja, jag har ingen som helst aning.

Men det låter ju onekligen som att du ska göra precis så som du skriver, vända med några maskor kvar på stickan etc.

Pröva och se - blir det inte bra så får du väl repa upp helt enkelt.
Användarens profilbild
Av anilov
Det är inte så då att du håller på med hälkilen? Det brukar bli så där då (har jag för mig, jag stickar inte längre "svenska" hälkilar utan har en annan, fulare men enklare metod).
Användarens profilbild
Av mejamy
Jo det är under foten, så att det är hälkilen låter troligt...ja jag får väl helt enkelt prova mig fram då. Tack för er hjälp i allafall! :D
Användarens profilbild
Av Lingling
Du ska bara lämna kvar de där två maskorna på stickan, det är så man gör hälar, det reder upp sig framöver tror jag!
Användarens profilbild
Av mejamy
Jag har funderat och kollat i en stickbok och försökt idag...och jag tror jag fick till det rätt tillslut. Det blev som en liten utbuktnad i stickningen, och jag antar att det är så det ska bli för hälen...eller? :roll:
Användarens profilbild
Av melon
mejamy skrev:Jag har funderat och kollat i en stickbok och försökt idag...och jag tror jag fick till det rätt tillslut. Det blev som en liten utbuktnad i stickningen, och jag antar att det är så det ska bli för hälen...eller? :roll:
Ja, det är rätt! Lingling har rätt, det är så man stickar hälar. För att få den rätta formen så hoppar man successivt över fler och fler sidmaskor, så att det bildas nästan som en grop i mitten (till hälen) eftersom det är stickat fler varv där.

Vilken uppdatering! Grattis! :loving:

Nu har jag äntligen kommit mig för att s[…]

Virkhjälp sökes!

Sjalbarn är bäst :heart: Verklige[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?