Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Alina75
Jag har hittat ett jättefint virkmönster (en klänning!) från 70-talet. Problemet är att garnet inte finns längre... :? Kan kunniga människor på garnaffären hjälpa en att hitta något liknande? Eller är det svårt?
Av belinda
absolut kan de det, elle rom du vet vikten på garnet så kan du at ett annat med samma :D
Användarens profilbild
Av anilov
Det är inte så himla svårt, iallafall inte om du vet ungefär vilken fasthet som garnet skulle ge med en viss storlek på virknål/stickor, och hur många löpmeter det var per hekto. Löpmeter är ganska så viktigt....
Av Alina75
Hm, tyvärr framgår varken vikt eller löpmeter/hg eller fasthet med viss virknål... Det står bara "11 nystan Jakobsdals Granett". Jag kanske får sätta mitt hopp till att någon erfaren garnsäljare minns just det garnet?

Eller så får jag försöka hitta ett annat mönster, men denna klänningen var _grymt_ snygg och så står det att den är lättvirkad.

Anilov, tack för stickhjälpen senast. Nu är det bara ärmarna kvar på Pippi-tröjan! :D Och så att montera ihop delarna förstås.
Användarens profilbild
Av puppan
Jag hittade ett jättefint mönster också från 70-talet på en stickad väst som jag blev sugen på. (Jag kan inte sticka själv, men att leja ut. :wink: )Jag mailade till garntjänst (www.garntjanst.se) på info@garntjanst.se och frågade om de visste vart jag kunde få tag på garnet eller om man kunde använda något annat garn istället. Efter ett par dagar fick jag svar på något de trodde kunde funka.

Du kan ju testa iaf.
Av belinda
jag blir lite nyfiken på vad det är du tänkt göra :P har du någon bild eller så?
Av Alina75
belinda skrev:jag blir lite nyfiken på vad det är du tänkt göra :P har du någon bild eller så?
Nja... det är i en bok som heter "Sticka och virka" från 1971! Den här klänningen är i ganska typisk 60-70-talsstil, ganska kort, utsvängd nedtill med ärmar som är lite vidare nedtill och en rad med små knappar upptill. I original är den i nån slags silvergarn! Vore rätt kul men det är nog mer användbar i något mer diskret färg...
Av belinda
Alina75 skrev:
belinda skrev:jag blir lite nyfiken på vad det är du tänkt göra :P har du någon bild eller så?
Nja... det är i en bok som heter "Sticka och virka" från 1971! Den här klänningen är i ganska typisk 60-70-talsstil, ganska kort, utsvängd nedtill med ärmar som är lite vidare nedtill och en rad med små knappar upptill. I original är den i nån slags silvergarn! Vore rätt kul men det är nog mer användbar i något mer diskret färg...
den boken har jag sett tror jag, du det låter värsta snyggt! :D

Vilken uppdatering! Grattis! :loving:

Nu har jag äntligen kommit mig för att s[…]

Virkhjälp sökes!

Sjalbarn är bäst :heart: Verklige[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?