Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Vinterhumlan
Jag köpte en mössa på POP efter att ha letat ihjäl mig efter vindtäta mössor (detta var enda stället jag hittade som har vindtäta mössor och vindtätt behövs här vid den skånska kusten...). Mössan har fleece utanpå och bomull inuti. Däremellan känner man att det finns ett lager tyg till som nästan är lite prassligt. Detta verkar vara i polyester. Enligt min mamma är det nog microfiber (tror jag hon sa) efersom det är stretchigt på ett håll men inte på det andra. Var kan man köpa sån?

Dessutom, vad finns det för tyger som är vindtäta (men ej nödvändigtvis elastiska) förutom poplin och bävernylon???
Användarens profilbild
Av Sockertopp
Det skulle ju kunna vara någon slags PUL det där i innerskiktet. Dvs nåt tyg som är laminerat med polyuretan. Som i pocketsar.......
PUL går att köpa på Babyheaven.
Användarens profilbild
Av sacha42
Vinterhumlan skrev:Jag köpte en mössa på POP efter att ha letat ihjäl mig efter vindtäta mössor (detta var enda stället jag hittade som har vindtäta mössor och vindtätt behövs här vid den skånska kusten...). Mössan har fleece utanpå och bomull inuti. Däremellan känner man att det finns ett lager tyg till som nästan är lite prassligt. Detta verkar vara i polyester. Enligt min mamma är det nog microfiber (tror jag hon sa) efersom det är stretchigt på ett håll men inte på det andra. Var kan man köpa sån?

Dessutom, vad finns det för tyger som är vindtäta (men ej nödvändigtvis elastiska) förutom poplin och bävernylon???
har också en pop vindtät mössa till Alvan, lite ot var på skånska kusten?? här i Kämpinge blåser det ju orkan om man jämför med i de norrländska skogarna :shock:
Av Vinterhumlan
Nu är jag ju en sån latmask som kör med engångsblöjor :oops: så PUL har jag ingen vidare koll på... Men det är alltså elastiskt?

Sacha - Jag bor i Löddeköpinge som iofs inte ligger vid kusten, men är ofta ute och går vid havet i närheten av Bengt och Sofia (de två reaktorerna på Barsebäck :wink: ).
Användarens profilbild
Av Sockertopp
Om det är polyester t.ex som är laminerat så är det lite stretchigt. Polyesterpulen i blöjorna är stickad o därmed lite stretchig i ena riktningen och ganska stum i andra.

Står det inget på tvättrådslappen om material?

(Tittar i sonens windstopper fleece från PoP o där står att det är 100% termoplastisk polyuretan som vindtätt foder.)
Användarens profilbild
Av Sockertopp
naimiez skrev:Jodå, PUL är elastiskt....
beroende på vad man laminerar gissar jag. Laminerar du vanligt ostretchig bomull tvivlar jag på att den blir elastisk ;)

Vilken uppdatering! Grattis! :loving:

Nu har jag äntligen kommit mig för att s[…]

Virkhjälp sökes!

Sjalbarn är bäst :heart: Verklige[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?