Nu håller jag ju mest på med stickning, men det är väl ungefär samma sak som gäller för garner kan jag tro.
Det finns gott om färgade garner som inte är superwashbehandlade, och mellantjocka sprotgarner är rätt vanligt det med. De får virka ett litet prov och se efter att det blir den fasthet som de rekommenderar, eller skita i det och tycka att det är ok om filten blir större eller mindre än vad som anges i beskrivningen. Man kan köpa garner på internet, men om man vill klämma och se om det känns stickigt, strävt, mjukt, för löst spunnet eller lagom så måste man ju ta sig till en garnaffär. Och då gäller det att komma till en som inte bara har raggsocksgarn, acrylvarianter och fult fluffgarn.....
Garner som jag är kär i, som inte är superwashbehandlade är Yllets garner, garner från Östergötlands ullspinneri och Morjärvs garner. Jag tror att de kan räknas till "mellangrovt sprotgarn". Morjärvs garner är en aning melerade i färger, yllets är klarare, och Östergötlands ullspinneri har roliga melerade saker. Åtminstone Yllet har internetförsäljning. Alla garnerna hör till de dyra sorterna, för att de görs av svensk ull och för att de spinns i Sverige. Kanske kan du se om något av de garnerna säljs i en garnaffär nära dig, för då lär det vara en välsorterad affär, och gå dit och be om råd?
Lycka till!