Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Kotten
Eftersom maj ska bli min kreativa månad så funderar jag även på att sätta igång ett symaskinsprojekt och sy en enkel axelremsväska (heter det så?), typ den jag sett på http://www.duktigaannika.se/.

Jag har fått ett jättefint tyg från Tradera, som hade blivit en finfin väska.

Hur är det, ska man ha foder? Vad använder man för tyg till det? Finns det mönster på sådana väskor eller syr man det bara på improvisation?
Användarens profilbild
Av zmurfan
Bra fråga. Jag tror jag vill ha en sån väska jag med. Har massa tyg som kanske skulle passa till det.

Har dessvärre inga tips till hur den sys men det kanske nån annan har så jag bevakar den här tråden lite jag med. :)
Användarens profilbild
Av Panakeia
jag skulle fodra, för att inte slita så mycket på tyget, och för att slippa tänka å att den ska bli fin på insida´n, och för att slippa att om man spiller ut nått så blir det direkt fläckar på uttertyget....
Jag skulle fodra med antingen vanligt fodertyg, men det blir nog mest jobbigt och tjärvligt, det är jobbigt att sy i, bättre då vanli lakansväv typ, eller, om man vill vara redigare, ett lite kraftigare tyg som står emot mer, ang det sista men fläckar som går igenom, men det beror ju på vad du ska ha den till, men om du tror att dne kommer slitas endel så är nog itne tunn bävernylon hlet fel, brukar gå å åfåtag på rätt blilligt.......!
lycka till å glöm inte bildbeviet när du e klar!
Användarens profilbild
Av Buscilla
Jag, som gillar att göra det så enkelt som möjligt för mig, hade fodrat med samma tyg, dvs samma tyg som du syr hela väskan i... :tumsup:. Tycker tunnt foder/innertyg är supermeckigt :shock:
/Cecilia
Användarens profilbild
Av Kotten
Buscilla skrev:Jag, som gillar att göra det så enkelt som möjligt för mig, hade fodrat med samma tyg, dvs samma tyg som du syr hela väskan i... :tumsup:. Tycker tunnt foder/innertyg är supermeckigt :shock:
/Cecilia
Du menar att du viker dubbelt och sen syr en väska?
Användarens profilbild
Av Buscilla
Kotten skrev:
Buscilla skrev:Jag, som gillar att göra det så enkelt som möjligt för mig, hade fodrat med samma tyg, dvs samma tyg som du syr hela väskan i... :tumsup:. Tycker tunnt foder/innertyg är supermeckigt :shock:
/Cecilia
Du menar att du viker dubbelt och sen syr en väska?
Jupps, lätt som en plätt som en pannkakskotlett ;-)
Användarens profilbild
Av Kotten
Åhå... Men, en dum fråga till... var syr man fast axelremmen? Sätter man den mitt på väskans sidosöm liksom?
Användarens profilbild
Av Kotten
Och panakeia, om jag får till väskan så kommer ni knappast undan bildbevis!
Användarens profilbild
Av Panakeia
/Cecilia
ja har du tyg till det så är ju det jättesmidigt (trodde du hade köpt nått spec. tyg som var asdyrt meter typ...)
jaja, nej, jag skulle itne vika det dubblet, jag skulle sy två lika dana väskor, sedan pressa ner överkanterna mot avigan och sy ihop dem, aviga mot aviga, och sättta fast axelremmarna i samma söm, men förstärka dem lite, och sen en rejäl tryckknapp på mitten, svårare än så behöver det ju inte vara, vill man ha en mindre ficka på utsidan så syr du på den antingen innan eller efter du stt igop dem, det spelar ingen större rol, men det är nog lättast att få det bra omm man bar asyr i enkelt tyg, allstå innan ihopsättning...
hajjar du?
Om tyget är tunt skulle jag nog rekómendra att du förstärker det med fliselin eller nått, , men det är ävl en smaksak, men jag pers. gillar inte när väskor blir påsar.....
men har man bara ett hyfsar styvt tug går det ju bra ändå!
Användarens profilbild
Av Buscilla
Panakeia skrev: jaja, nej, jag skulle itne vika det dubblet, jag skulle sy två lika dana väskor, sedan pressa ner överkanterna mot avigan och sy ihop dem, aviga mot aviga
men det var ju mycket bättre :tumsup:
/Cecilia
Användarens profilbild
Av Kotten
Ok, här kommer frågorna från tjejen som borde få instruktioner om att läsa instruktioner:

- jag syr alltså två lika stora påsar och viker dem ut och in, sen viker jag ner överkanten lite, pressar, och syr. Stämmer det?

- sen ska jag sy ihop den med avigorna mot varandra? viker man ner den ena påsen i den andra sen? blir det inte två påsar i en då?

Puh. Hav tålamod med mig.
Användarens profilbild
Av Panakeia
dehär va inte lätt att förkara i ord..
Såhär;
1 sy en påse (bästa blir om dy syr ihop ett stycke så stor som du vil lha väskan, och dyr fast den på en fyrkantig bottenplatta, det är lite joxigt, men det går!)
2 gör en lika dan!
3 pressa ner kanterna på bägge påsarna mot avgian (där du har sömmarna, den sidan som inte ska synas)
4 nåla fast hantagen där du vill ha dem på avigan av den påsen som du vill ha ytterst, (efter att ha sytt axelbanden, enl mig snyggast blir om du tar en bred remsa, viker bägge ytterkanterna mot mitten, pressar! (nu e det hälften så brett), och viker sedan på mitten, så får du fyrdubblet med tyg, det blir snyggt, stadigt och lätt att sy sedan, bara en rak söm i neder änden!)
5 a) (lättast) Sätt i innerpåsen i ytterpåsen sömmar mot sömmar (dvs aviga mot aviga), nåla om du vill, ihop överkanterna, och sy sedan en raksöm! se till att komma så högt upp mot kanten som går!
5b) vill man ha det snygare så syr istället ihop det hela räta mot räta och lämnar en bit av sömmen öppen, lagom mycket för att kunna vränga hela paketet, det blir snyggare och hållbarare men mer bök, man får tnka till ite extra så axelbanden hamnar rätt framförallt....
sen syr man samma söm som 5a, även i denna varkat, för att få tygerna att ligga på plats i överkant!

hoppas denna besrkivning hjälpte och itne själpte?
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?