Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av lotti
Någon som har en Husqvarna 2000 som vet om man kan använda tvillingnål till den???
Användarens profilbild
Av Anna
Tidiagare hade jag en som var väldigt lik 2000 säger de som vet, sjäv har jag knappt sett 2000 så det kanske itne är så. Men på den gick det utmärkt.Det fanns ingen extrapinne för en tråd till men jag spolade upp på en undertrådsspole och la den tillsammans med den andra övertråden så fick den dansa runnt där.
Av Ponyo
Vad är tvillingnål bra till?
Misstänker att jag kan hq det på min maskin eftersom jag har två trådhållare
Användarens profilbild
Av Potatisblomma
Tassar!
Har precis hittat en tvillingnål i syskrinet.... Hur trär man övertrådarna? Som vanligt? Trasslar de inte ihop sig då? Har man bara en undertråd och två rullar på pinnarna?
:help:
Av Emmiez
så länge man har plats för 2 övertrådar (eller kan ha en vanlig tråd och en undertråd som övertråd) så borde det väl gå.

Jag har en husqvarna modell Emma och på den går det bra, då sätter jag på en extra pinne för en övertråd till :D

Bubbi:
jag använder tvillingnål när jag fållar för jag tycker det blir snyggare med 2 trådar på rätsidan :)
Användarens profilbild
Av glis
Eftersom undertråden går lite i sicksack på baksidan blir dessutom de två "raksömmarna" på ovansidan lite elastiska vilket jag tycker är bra när man syr i elastiskt tyg.
Användarens profilbild
Av lotti
stoff och still som jag ska besöka i morgon :D , har tre varianter på tvillingnål 2,5 mm, 3 mm och 4 mm. 2,5 och 4 mm är storlek 75 och 3 mm nålen är 90, antar att det är tjockleken. Är tunnare nål bäst till stretchiga tyger?
Användarens profilbild
Av glis
Det finns de som heter stretch eller jersey precis som när det gäller vanliga nålar. Det lär ju skall vara så att stretchnålarna är lite rundade i spetsen (det är det lilla det) så att de slinker imellan fibrerna i stretchtyg istället för att slå söder dem. Men min nya symaskinsguru Jaquline på Pfaff i Jönköping sa att det inte spelar någon roll. Vad gäller bredden så har jag hittils bara använt 4 mm trots att jag skickade efter en 2,5:a från Bibbi.

Kan du inte klämma lite på S & S fleece åt mig och tala om ifall den känns fast stadig eller tjock och slafsig? Eller är det någon annan som vet? (Trådkapning, förlåt)
Användarens profilbild
Av lotti
glis skrev:Det finns de som heter stretch eller jersey precis som när det gäller vanliga nålar. Det lär ju skall vara så att stretchnålarna är lite rundade i spetsen (det är det lilla det) så att de slinker imellan fibrerna i stretchtyg istället för att slå söder dem. Men min nya symaskinsguru Jaquline på Pfaff i Jönköping sa att det inte spelar någon roll. Vad gäller bredden så har jag hittils bara använt 4 mm trots att jag skickade efter en 2,5:a från Bibbi.

Kan du inte klämma lite på S & S fleece åt mig och tala om ifall den känns fast stadig eller tjock och slafsig? Eller är det någon annan som vet? (Trådkapning, förlåt)
tack för svar!! :D en 4 mm får det bli....

Ska känna på fleecen till dig! :wink:
Användarens profilbild
Av lotti
lotti skrev:
glis skrev:Det finns de som heter stretch eller jersey precis som när det gäller vanliga nålar. Det lär ju skall vara så att stretchnålarna är lite rundade i spetsen (det är det lilla det) så att de slinker imellan fibrerna i stretchtyg istället för att slå söder dem. Men min nya symaskinsguru Jaquline på Pfaff i Jönköping sa att det inte spelar någon roll. Vad gäller bredden så har jag hittils bara använt 4 mm trots att jag skickade efter en 2,5:a från Bibbi.

tack för svar!! :D en 4 mm får det bli....

Ska känna på fleecen till dig! :wink:
Det blev en 2,5 och en 4 mm.....och en massa tråd och velour och lite annat=fattig! :wink:

fleccen jag kände på är inte någon vanlig fleece utan kallas polarflleece....lite stummare inte så strechig, inte jättetjock men väldigt gosig skulle jag vilja sammanfatta den, den är lite smålurvig kan man säga....vanlig fleece hittade jag ingen....
http://www.stoffochstil.se/Katalog/Mod ... leid=16748
Användarens profilbild
Av glis
Gulledig, tack så mycket!

Alltså, jag har letat i sökfunktionen men inte hittat, Marine78 lade ut en jättefin beskrivning på hur hon kantade plagg med muddremsa och tvillingnål men jag hittar inte tråden igen! Det är en väldans bra beskrivning som jag följt sedan jag läste den. Jag kopierade texten och sparade på min PC, här är den i alla fall:

"Kantband på trikå av Marine78 på sjalbarn:

Jag syr till allra största delen kantbanden utav vanlig muddväv. Min favorit inhandlas på MG tyger, strechig, lagom tjock och mjuk. Ibland kan jag använda mig av något tyg i strechjersey också och då behöver man inte klippa på skrådden när man gör kantbanden, som man måste i stumma tyger. Jag har bara använt köpt kantband en enda gång - och det blev INTE snyggt när jag gjorde det. Och vanligt bomullsband har jag inte använt sedan jag gick i skolan - det tycker jag lämpar sig bättre för stummare tyger. Nu är ju inte jag någon kantbandsexpert och det finns en hel massa olika sätt att sy på kantband - jag gör det jag tycker är enklast/smidigast men vet att det finns andra som tycker det här är ett krångligt sätt.

Jag börjar med att klippa till ett band som oftast är 75-80% utav längden på det som skall kantas. Beroende på hur bred kant jag vill ha så klipper jag till ett 4-5 cm brett band. Jag lägger bandet räta mot räta och gör en vikning ca 1 cm (eller drygt en cm) ner, för bandet över kanten in mot avigan så att ca en dryg cm täcks även på insidan av bodyn. Hela tiden så nlar jag tätt tätt med nålarna i sömnadsriktningen så de är lätta att plocka bort vartefter man syr sedan (när du har lagt plagget under pressarfoten så skallknappnålshuvudena peka mot dig). Med adra ord så är kantbandet dubbelt på rätan och enkelt på avigan. Maskinen laddas med tvillingnålen och sedan syr jag 1-2 mm inpå kantbandet sett från den vänstra nålen. Har jag då sett till att nåla bra så hamnar sömmen på avigan (zigzagen) brecis i kanten på kantbandet, eller en liten bit in. Kommer det en liten bit in får man gå efter lite försiktigt med saxen om an tycker att det stör.
Jag viker alltså INTE bandet dubbelt på båda sidor - visst får man en råkant på insidan då, men det tycker inte jag stör - men smaken är ju om baken. Så här kan kantbanden se ut från insidan: "

Hoppas det är OK att göra så här? Det är ju i alla fall kopierat från samma forum...
Användarens profilbild
Av lotti
glis skrev:Gulledig, tack så mycket!

Alltså, jag har letat i sökfunktionen men inte hittat, Marine78 lade ut en jättefin beskrivning på hur hon kantade plagg med muddremsa och tvillingnål men jag hittar inte tråden igen! Det är en väldans bra beskrivning som jag följt sedan jag läste den. Jag kopierade texten och sparade på min PC, här är den i alla fall:

"Kantband på trikå av Marine78 på sjalbarn:

Jag syr till allra största delen kantbanden utav vanlig muddväv. Min favorit inhandlas på MG tyger, strechig, lagom tjock och mjuk. Ibland kan jag använda mig av något tyg i strechjersey också och då behöver man inte klippa på skrådden när man gör kantbanden, som man måste i stumma tyger. Jag har bara använt köpt kantband en enda gång - och det blev INTE snyggt när jag gjorde det. Och vanligt bomullsband har jag inte använt sedan jag gick i skolan - det tycker jag lämpar sig bättre för stummare tyger. Nu är ju inte jag någon kantbandsexpert och det finns en hel massa olika sätt att sy på kantband - jag gör det jag tycker är enklast/smidigast men vet att det finns andra som tycker det här är ett krångligt sätt.

Jag börjar med att klippa till ett band som oftast är 75-80% utav längden på det som skall kantas. Beroende på hur bred kant jag vill ha så klipper jag till ett 4-5 cm brett band. Jag lägger bandet räta mot räta och gör en vikning ca 1 cm (eller drygt en cm) ner, för bandet över kanten in mot avigan så att ca en dryg cm täcks även på insidan av bodyn. Hela tiden så nlar jag tätt tätt med nålarna i sömnadsriktningen så de är lätta att plocka bort vartefter man syr sedan (när du har lagt plagget under pressarfoten så skallknappnålshuvudena peka mot dig). Med adra ord så är kantbandet dubbelt på rätan och enkelt på avigan. Maskinen laddas med tvillingnålen och sedan syr jag 1-2 mm inpå kantbandet sett från den vänstra nålen. Har jag då sett till att nåla bra så hamnar sömmen på avigan (zigzagen) brecis i kanten på kantbandet, eller en liten bit in. Kommer det en liten bit in får man gå efter lite försiktigt med saxen om an tycker att det stör.
Jag viker alltså INTE bandet dubbelt på båda sidor - visst får man en råkant på insidan då, men det tycker inte jag stör - men smaken är ju om baken. Så här kan kantbanden se ut från insidan: "

Hoppas det är OK att göra så här? Det är ju i alla fall kopierat från samma forum...
har oxå letat efter den tråden men nu hittade jag den....men inte genom sökfunktionen här på SB, jag googlade helt enkelt!! :roll: :wink:

http://www.sjalbarn.se/forum/viewtopic. ... &sk=t&sd=a
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?