- sön dec 28, 2008 22:29
Gulledig, tack så mycket!
Alltså, jag har letat i sökfunktionen men inte hittat, Marine78 lade ut en jättefin beskrivning på hur hon kantade plagg med muddremsa och tvillingnål men jag hittar inte tråden igen! Det är en väldans bra beskrivning som jag följt sedan jag läste den. Jag kopierade texten och sparade på min PC, här är den i alla fall:
"Kantband på trikå av Marine78 på sjalbarn:
Jag syr till allra största delen kantbanden utav vanlig muddväv. Min favorit inhandlas på MG tyger, strechig, lagom tjock och mjuk. Ibland kan jag använda mig av något tyg i strechjersey också och då behöver man inte klippa på skrådden när man gör kantbanden, som man måste i stumma tyger. Jag har bara använt köpt kantband en enda gång - och det blev INTE snyggt när jag gjorde det. Och vanligt bomullsband har jag inte använt sedan jag gick i skolan - det tycker jag lämpar sig bättre för stummare tyger. Nu är ju inte jag någon kantbandsexpert och det finns en hel massa olika sätt att sy på kantband - jag gör det jag tycker är enklast/smidigast men vet att det finns andra som tycker det här är ett krångligt sätt.
Jag börjar med att klippa till ett band som oftast är 75-80% utav längden på det som skall kantas. Beroende på hur bred kant jag vill ha så klipper jag till ett 4-5 cm brett band. Jag lägger bandet räta mot räta och gör en vikning ca 1 cm (eller drygt en cm) ner, för bandet över kanten in mot avigan så att ca en dryg cm täcks även på insidan av bodyn. Hela tiden så nlar jag tätt tätt med nålarna i sömnadsriktningen så de är lätta att plocka bort vartefter man syr sedan (när du har lagt plagget under pressarfoten så skallknappnålshuvudena peka mot dig). Med adra ord så är kantbandet dubbelt på rätan och enkelt på avigan. Maskinen laddas med tvillingnålen och sedan syr jag 1-2 mm inpå kantbandet sett från den vänstra nålen. Har jag då sett till att nåla bra så hamnar sömmen på avigan (zigzagen) brecis i kanten på kantbandet, eller en liten bit in. Kommer det en liten bit in får man gå efter lite försiktigt med saxen om an tycker att det stör.
Jag viker alltså INTE bandet dubbelt på båda sidor - visst får man en råkant på insidan då, men det tycker inte jag stör - men smaken är ju om baken. Så här kan kantbanden se ut från insidan: "
Hoppas det är OK att göra så här? Det är ju i alla fall kopierat från samma forum...
Kisen, född oktober 2007. Tösen, född juni 2011 Är hjälpmamma i amningshjälpen.
http://glisjox.wordpress.com/