Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av tweed
Jag har tänkt att sy overallen på sidan 113 i 0-3års boken. Men jag fattar inte riktigt det här med mönstren. Vilka delar behöver jag rita? Jag har ritat av "Overalldelen" Alltså kroppen, är det samma till fram och bakstycke?Hur ska man klippa? Viket ska vara mot vikt kant? Har också ritat av ärmen. Det är ju raglan, vilka linjer för huvudhål ska man använda?
Det är ju ganska enkla modeller men själva mönsterinstruktionerna är ju kass tycker jag. Eller är det min danska som är kass :hmm:
Av RG78
Nu är inte jag någon expert på mönster men såvitt jag kan förstå så är det så här:
Du använder form 2 hela vägen. Lång raglaärm (det står skrivet vilken linje du ska följa på mönstret) och lång benlängd. Huvan ska vara med insnitt och mönstret för öronen finns på sidan 113.

Du har både fram- och baksida på samma mönsterark...det enda som varierar är hur halslinningen ser ut.
Användarens profilbild
Av tweed
fast när jag läste på beskrivningen så fattar jag det som att man ska använda halsringningen som det står "Haette" vid, den är ju i så fall lika, för det finns ju bara en.
Själva kroppen då, ska jag ha fyra bitar av den, fast spegelvända två?
Av Emmiez
Menar du barnkläder sy och sticka till barn 0-3 år?
jag kollar i den och på s 113 är det mönster på en stickad tröja :hmm: har du den danska boken? (såg när jag läste mer att du har det)

det låter som att det är nalledräkten med kapuschong du skall sy? (s 70 i min bok)

mönsterdelarna är väl inte riktigt lika.
Fram och bak är olika höga i nacken/halsen men annars ritar du hela mönstret i en del både ben och överdel
men jag tror att höger och vänster är lika men spegelvända då, det är ingen som skall vara mot vikt kant eftersom benen vill ha ytterkanten mot vikt kant och överdelen vill ha mitt fram mot vikt kan så går det inte så lätt att lägga den mot vikt kant alls.
på mönstret står det raglanärm, då följer du bara den markeringen för kapuschonkant (om det är sån hals du har) från där raglanärmen börjar till mf/mb. dom börjar på samma ställe men mf går längre ner än mb.

Jag skriver av beskrivningen så får du se om du förstår bättre av den (och så hoppas jag det är rätt kläder du gör :D)

Overaller sys alltid höger och vänster var för sig och sen sys dom ihop.
1) sy fast ärmarna på livet
2) Sy ärm- och sidsömmar
3)sy ihop vänster och höger del MB. Sy ihop MF från grenspets till sprundets botten.
4)Sy knäppningen i sprundet fram (se s 67 står det, du har nog någon annan sida hur man syr ihop det)
5) Sy kapushongen med nalleöron och sy fast kapuschongen i halsringning (se beskrivning)
6) Montera tryckknappar i mittlnningen fram
7) Sy de inre bensömmarna från benkant till benkant via grenspetsen.
8 ) Sy fållar på ärmar och ben.
Klar.
Användarens profilbild
Av tweed
Jag har faktiskt redan ritat, klippt och sytt nästan klart, jag gissade helt enkelt och jag tror att det blev rätt :D Det var just detdär med vilket som skulle vara mot vikt kant som jag tyckte var lite knepigt. På normala mönster brukar det ju vara en streckad linje där eller stå "mot vikt kant" det är det inte på mitt mönsterark iaf. Men det verkar som om det blev rätt, även om overallen blev jäättestoor. Fattas bara dragkedja och luva så är den klar.

Vi fick fåren klippta i början av somma[…]

Min partner gick bort för en tid sedan och ja[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?