Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av glis
Jag var hos Kvarnvik förra veckan och hon visade hur hon stickade på rundsticka, men eftersom jag inte hade något direkt projekt på gång så tittade jag inte tillräkligt. Nu har jag börjat på ett par vanter i tvåändsstickning, och eftersom det är lite pilligt tänkte jag att det var skönt att slippa strumpstickor och försökte med rundsticka istället. Det går sådär...
Skall man dela upp maskorna på flera delar och släppa ut stickwiren mellan? Det känns som om vanten är för smal för att räcka runt annars.
Hur lång sticka skall man ha? Jag tog 60, men det känns lite tight.
Några tips?
Användarens profilbild
Av MuuM
Skoj! Jag ska precis ta över mina vantar på en rundsticka och köra magic loop. Jag får frispel på fyra stickor... enda problemet är att jag bara har en i just den storleken och det är bra att köra några varv per vante så de blir "kusiner" som Majken sa. Annars är risken att en blir liten och en blir stor, eftersom man sällan lyckas göra exakt likadant i två vantar.

/MuuM
Användarens profilbild
Av MuuM
glis skrev:Bra och bra... Det är ju nytt, jag känner mig som om jag aldrig hållit i ett par stickor.
Tack för länken, nu skall jag spela dataspel med maken och svågern.
Håller med! men det är lite skoj när det börjar flyta.

/MuuM
Användarens profilbild
Av glis
Nu har jag kollat in filmen, det verkar ju som om jag gjorde rätt (fast jag har inte brytt mig om att dela så exakt på mitten, det kan aldrig spela någon roll när man stickar vantar) men borde tagit den längre stickan. Skall genast byta.

Min mor har stickat tvåändsstickning i åratal men jag har inte vågat prova. Nu var det dags!
Muuminmamman skrev:Skoj! Jag ska precis ta över mina vantar på en rundsticka och köra magic loop. Jag får frispel på fyra stickor... enda problemet är att jag bara har en i just den storleken och det är bra att köra några varv per vante så de blir "kusiner" som Majken sa. Annars är risken att en blir liten och en blir stor, eftersom man sällan lyckas göra exakt likadant i två vantar.

/MuuM
Är stickan tillräckligt lång, och ifall du har två nystan så kan du ju sticka båda vantarna på samma gång.
Användarens profilbild
Av glis
Kaffemoster skrev:
Muuminmamman skrev:Skoj! Jag ska precis ta över mina vantar på en rundsticka och köra magic loop. Jag får frispel på fyra stickor... enda problemet är att jag bara har en i just den storleken och det är bra att köra några varv per vante så de blir "kusiner" som Majken sa. Annars är risken att en blir liten och en blir stor, eftersom man sällan lyckas göra exakt likadant i två vantar.

/MuuM
Är stickan tillräckligt lång, och ifall du har två nystan så kan du ju sticka båda vantarna på samma gång.
Låter ju perfekt om man som jag är lite dålig på att hålla jämn spänning, men jag har ju redan två nystan att hålla reda på eftersom vantarna är randiga... fyra nystan känns övermäktigt. Dessutom måste jag sno upp garnet när jag stickar efter mors metod, med ett par trådar till :shock: det får helt klart vänta.

Min partner gick bort för en tid sedan och ja[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?