Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Jemmah
Har haft den ute under bytes och säljes utan napp.
Den har agerat sjal runt axlarna och varit med på yoga.
Men den förtjänar att bäras i tycker jag. Den är 4,0m + fransar.
Ska jag sy 2 ringsjalar av den?
Någon som sytt ringsjalar av Rebozo som har tips?
Är stl M lagom på ringar i så fall?
Och vågar jag verkligen klippa i en sjal :shock:

NYA FRÅGOR LÄNGRE NER :sjal:
Senast redigerad av Jemmah den mån dec 01, 2008 21:24, redigerad totalt 3 gång.
Användarens profilbild
Av mari_tres
Jag har sytt ringsjal av rebozo, men det var av "färdigt" ringrebozotyg, alltså färdigklippt (har aldirg lyckats klippa i en sjal...) och med tillhörande ringar. Det var som att sy vilken ringsjal som hellst tycker jag.
Användarens profilbild
Av Jemmah
Nu har jag bestämt att det blir ringsjalar av den här rebozon. Fick tips om solfjädersvikning, någon som har beskrivning på hur man gör det? Eller tips på någon annan vikning som är enkel och fungerar bra?

Jag har inte så stor erfarenhet av ringsjalar, har en ringo bara som jag är ganska nöjd med men önskar att den var lite lättare att sprida mer över axeln. Dessutom en vattensjal helt utan vikning som fungerar bra för de korta stunder jag använt den.
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
Jemmah skrev:Nu har jag bestämt att det blir ringsjalar av den här rebozon. Fick tips om solfjädersvikning, någon som har beskrivning på hur man gör det? Eller tips på någon annan vikning som är enkel och fungerar bra?

Jag har inte så stor erfarenhet av ringsjalar, har en ringo bara som jag är ganska nöjd med men önskar att den var lite lättare att sprida mer över axeln. Dessutom en vattensjal helt utan vikning som fungerar bra för de korta stunder jag använt den.
Jag tror att solfjädersvikningen kan finnas beskriven under Sy själv på första-sidan (den har funnits förut i alla fall om jag inte minns fel)
Men jag undrar om inte det skulle funka bra utan vikning alls, eftersom rebozon är så tunt tyg.
Användarens profilbild
Av Jemmah
Kaffemosterha skrev:Jag tror att solfjädersvikningen kan finnas beskriven under Sy själv på första-sidan (den har funnits förut i alla fall om jag inte minns fel)
Men jag undrar om inte det skulle funka bra utan vikning alls, eftersom rebozon är så tunt tyg.
Det är just det den inte gör, eller så är jag dålig på att leta :hmm:
Jag får känslan av att alla känner till den utom jag :D
Användarens profilbild
Av Jemmah
Mamma Eli skrev:Den är viken dubbelt på vardera sida från mitten, om du förstår.... Kolla bilderna så blir det nog tydligare! :wink: Ringarna sitter ca 10 cm från vikningen. Sjalen kupar sig bekvämt kring axeln och behöver inte justeras särskilt mycket. Mjuk och behaglig eftersom vikningarna är många.
Här kan du se hur den är vikt på baksidan.
Bild
:hmm: Önskar att jag var lite mer erfaren på sy-området :lol:

Har du tagit ut mitten och sedan vikt varje kant in till halva mitten och "rullat", alltså vikt en gång till åt samma håll så att halva mitten kommer till mittlinjen och kanten ligger inrullad i den nya ytterkanten?

Fin sjal och fina bilder :loving:
Användarens profilbild
Av Mamma Eli
Det blev fel här för detta är inte min favvis! :hmm: Hade lite för bråttom och kopierade en annan bild. Denna är helt okej, men min favvis är klart bäst. Den är sydd långt från vikningen så att sjalen inte behöver justeras. Sömmen hamnar bakom axeln, och sitter således ca 25 cm från ringarna. Vikes in mot mitten och sen mot mitten igen från båda sidorna sett. Ska leta bild...
Användarens profilbild
Av Mamma Eli
Denna är ju min favorit!
Bild
Är alltså vikt in mot mitten från båda sidorna, sen vikt in mot mitten igen. Efter det vikt för ringar och söm ca 25-30cm har jag för mig så att alla vikningar hamnar som vaddering över axeln. Sömmen sitter alltså bakom axeln. Det finns en beskrivning någonstans, men jag har inte hittat på den igen...

Vi fick fåren klippta i början av somma[…]

Min partner gick bort för en tid sedan och ja[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?