Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Elna
Fundrar på att pimpa min Babu med ett roligt tyg jag har, som en marimekko sjal ungefär, fast helt ärligt har jag bara sett såna sjalar på bild... :D :hmm:
Så nu undrar jag, hur är panel-sjalar sydda och hur funkar det med stumt tyg ihop med trikå?
jag har en overlock och tänkte ge sjalen ny kontrasterande söm runt om och overlocka panelen på samma sätt och sedan fästa panelen på mitten av sjalen med dubbel-nåls-raksöm för att göra det prydligt.
Sen är det klart, sjalen är mörk och panelen har vit botten, så jag tänkte tvätta sjalen ordentligt först och kanske i med en skvätt ättika så jag vet att den inte fäller sen på panelen.
Nåt annat jag ska tänka på?
Av Elna
Ja, ingen?
Alltså, hur sitter panelen fast på en panelsjal är det nån som vill visa en bild eller förklara?
Kliar i syfingrarna för nu har overlocken gått varm i helgen :lol: för en gångs skull.
Användarens profilbild
Av Jennelii
Jag har oxå frågat en gång för jättelängesen utan att få svar :roll:
Användarens profilbild
Av PrettyUgly
Jag har en marimekko panelsjal som jag kan kolla på *springer och hämtar*
Användarens profilbild
Av PrettyUgly
Jag har en ledsen bebis att ta hand om men jag har tagit (en i och för sig ganska dålig) bild och kan förklara senare. Påminn gärna ifall jag glömmer bort.
Användarens profilbild
Av PrettyUgly
Panelen ser ut att vara overlockad i kanterna och sedan invikta och fastssydda med dubbel raksöm. På min sjal är panelen sydd så att den blir en ficka, den är alltså inte fastsydd i översta kanten. Mycket praktiskt tycker jag för då har jag kunnat ha napp och lite annat smått och gott där. Hade jag kunnat bära med den nu i vinter (Joar är numera för tung) så hade det varit jättepraktiskt att stoppa ner fleece i fickan så det blev varmare om ryggen för honom.

Jag tycker att panelen gjorde att sjalen blev en hel del stabilare jämfört mot min systers sino som annars är ganska lik i tjocklek. Eftersom panelen inte är stretchig så stabiliserar den vilket jag också upplevde som väldigt positivt.

Och så lite bilder. Jag har slut på batterier i kameran så det blev bara dåliga bilder med webcamen, jag hoppas att det går att se lite av dem i alla fall.

Nedersta delen på panelen som man nästan kan se är sydd med dubbel raksöm:
Bild

Och sen översta delen (den som jag håller i min vänstra hand) som alltså inte är fastsydd:
Bild
Där sitter sömmen längre ner och är sydd med små trekanter i hörnen.

Det som jag glömde få med på bild är att panelen inte går ända högst upp i kanten på sjalen. Längst ned så är den fäst precis kanten på sjalen men upptill så är det kanske sju centimeter (fast jag har världens sämsta ögonmått) med bara trikå. Jag tror att det hade blivit mindre snyggt och panelen gick ändå upp för då hade den blivit veckad när bebisen sitter i.

Hmm du får fråga vad det är mer du vill veta :D
Av Elna
Aha! Vad schysst av dig! Det är nog tillräckligt så nu kanske jag får pyssla till helgen om ungarna håller sig friska och snälla :lol:
har en så himla fin panel till babu-n och så matchande kontrastsöm med overlocken runt om så skulle den bli fin tror jag
lovar bildbevis när projekt blivit verklighet 8)
Användarens profilbild
Av Jennelii
Kan man ha ett trikåtyg som panel tro eller måste man ha ett "vanligt" tyg?

Vi fick fåren klippta i början av somma[…]

Min partner gick bort för en tid sedan och ja[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?