Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av CrazyMagpie
Efter att ha sett på de fina sakerna i regnbågsfärgat garn i knyttet&K´s stickrådstråd blev jag ju väldigt sugen på att sticka! :D (eller tja, lära mig sticka... :roll: )

Så, vad har ni att rekomendera? 8)
Gillar stooora glesa sjalar, så en sån skulle jag gärna sticka, men är det svårt? Ja, att liksom få den bred och lång nog?
Rymmer man verkligen alla maskorna på stickorna, eller hur gör man? :hmm:

Förutsättningarna är som följer;

-Jag har stickat ett par funktionella (men ej lika) lovikka-vantar på högstadiet för sissådär tio år sedan och virkat har jag lärde jag mig lite på en höft förra hösten - så att få in tekniken i händerna brukar lösa sig rätt fort.

- Lära mig tyda och sedan även följa mönster är inte min favoritsysselsättning för stunden. Enkla, upprepande saker som typ att virka vågiga filtar funkar dock fint, men det där med att hålla koll på om jag är på rad 35 eller var det 34, maska 29 eller 28 osv, det fixar jag inte just nu... :oops:

Så - vad säger ni mer erfarna?! :D
Användarens profilbild
Av Kaja
Busenklaste sjalen i rätstickning.

lägg upp 3 maskor.
I början av varje varv, öka en maska. (dvs sticka en maska och lägg till en, det finns flera sätt att göra det på, själv brukar jag göra så att jag stickar två maskor i föregående varvs maska, en gång i frambågen och en gång i bakbågen). När arbetet mäter ungefär 30-40 cm så öka en maska i början av varje varv och en gång i slutet. Detta är för att den ska bli tillräcklig för att få om sig ordentligt, utan att räcka till knäna.

Här har jag stickat en sådan sjal med ett tunt multifärgat mohairgarn. Kolla i butiken där du köper garn om vilka stickor du ska ha. Själv gillar jag att sticka dessa typer av sjalar på rundstickor. Det blir lättare för axlarna för då behöver man inte hålla upp hela tyngden av sjalen när man stickar. När det gäller just mohair så är det kanske inte så stort problem, men med andra garner så blir det tyngre. Denna sjal är faktiskt förvånansvärt varm. Hade den på kontoret häromdagen när de hade snålat med värmen och jag blev överraskad för jag trodde att den mest var snygg...

Bild

//Kaja
En sjal är superlätt! Det har jag stickat. Såhär blev min:
Bild
Den är stickad i entrådigt ullgarn (100 g) på stickor nr 8. Jag började i spetsen och stickade tills garnet tog slut. Det blev lagom.

Nu har jag tänkt sticka en "smog" istället för en sjal. Samma princip fast man gör en tub som går att använda som polo, väpnarluva och poncho om man stickar tillräckligt löst och stretchigt. Jag stickade en till lotti i mössbytet. I den tråden har jag länkat till beskrivningen.
:app: Åh, vad glad jag blir av att se att det går att göra superfina saker utan att kunna en massa avancerade tekniker!

Tack alla för tipsen! :heart:

Knyttet & K - din orangea sjal, är den stickad i rätstickning precis som Kajas, fast med grövre stickor förståss?
CrazyMagpie skrev::app: Åh, vad glad jag blir av att se att det går att göra superfina saker utan att kunna en massa avancerade tekniker!

Tack alla för tipsen! :heart:

Knyttet & K - din orangea sjal, är den stickad i rätstickning precis som Kajas, fast med grövre stickor förståss?
Precis, bara rätstickning.
Kaja skrev:Knyttet&K:s sjal ser snarlik ut min.
Ja, de verkar vara rätt lika alla tre sjalarna tycker jag efter att ha kikat och läst i PrettyUgly´s länk, eller alltså - principen för att sticka dem verkar vara den samma. Mer bara lite olika sätt att göra ökningarna på, och sedan då val av garn och stickor! :-D

Att jag vill ha en rätt tunn och gles sjal det vet jag redan, för jag gillar min tunna, glesa virkade mohair sjal. Passa mig perfekt att samla ihop den och ha den som halsduk eller att kunna knö ned den i väskan utan att den tar en massa plats, samtidigt som den är stor nog att svepa över ryggen när jag sitter på föreläsning eller sitter o pluggar. :tumup:

Frågan är nu bara om det ska bli mohair eller sånt ick-lurvigt ullgarn och i vilken färg... :hmm:
Användarens profilbild
Av Elina
det jag tycker är negativt med mahair är att det lurvar av sig på svarta kläder...

Jag har stickat massor med sjalar, denna är en annan variant som oxå blir väldigt snyggt, speciellt om man tar två trådar med entrådigt ullgran. den stickas alltså från spets till spets, på tvären saå att säga. Är enklare än enklast!!

Vi fick fåren klippta i början av somma[…]

Min partner gick bort för en tid sedan och ja[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?