Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av millla
Jag tänkte sy ett par muddbyxor till dottern. Har fått tipset att bara lägga ut ett par av dotterns favoritbyxor och rita av med ett par cm sömnsmån. Jag ska sy i jeanstyg och med bred mudd i midja och ben.
Nu till frågan: I vilken ordning ska jag sy sömmarna när jag syr i hop dom? Spelar det någon roll? Hur gör jag lättast? Var ska jag börja???
Användarens profilbild
Av Jennelii
Jag syr innerbensömmarna, vänder det ena in och ut och stoppar ner det i det andra benet (räta mot räta) sen syr jag grensömmen (eller vad det heter).
Användarens profilbild
Av knutis
Och jag gör tvärtom :D
Jag syr grensöm först och bensöm sist.... kanske har det inte nån betydelse...
Användarens profilbild
Av millla
Tack för era svar! Muddarna, ska dom sys på sist eller? Ska man sträcka lite på mudden när man syr fast den eller?
Användarens profilbild
Av Annika80
millla skrev:Tack för era svar! Muddarna, ska dom sys på sist eller? Ska man sträcka lite på mudden när man syr fast den eller?
Ja sy på mudden sist.
Sy ihop muddarna rära mot räta så att de är som en ring.
Sätt sedan en nål på varje fjärdedel på mudden och samma på byxbenen nedtill.
Sätt sedan nålarna mot varandra byxans mot muddens och nåla fast, sträck och sätt några nålar till.
Sy fast räta mot räta och sicksacka sen om du inte har overlock.

Mudden ska vara lite smalre än benslutet, och ja sträck mudden när du syr.
Användarens profilbild
Av knutis
millla skrev:Tack för era svar! Muddarna, ska dom sys på sist eller? Ska man sträcka lite på mudden när man syr fast den eller?
Jag brukar sy mudden som rundlar och sen markera mitten och mitten med nålar, så att det blir fyra lika delar. Sen gör jag samma med byxbenet eller midjan där mudden ska sys fast. Så matchar jag nålarna på byxan med nålarna på mudden och så blir det oftast så att när jag syr så sträcker jag automatiskt mudden så att det blir en jämn söm. Hängde du med?

Just det, jag syr på mudden sist :wink: .
Användarens profilbild
Av knutis
Annika80 skrev:
Ja sy på mudden sist.
Sätt sedan nålarna mot varandra byxans mot muddens och nåla fast, sträck och sätt några nålar till.

:Hahaa: Ha ha... vi måste ha skrivit samtidigt :Hahaa:
Användarens profilbild
Av millla
Tack återigen för era svar.
Jag har lite svårt att se framför mig precis hur jag ska göra men jag hoppas det ger sig vartefter...
Av Jinxan
Annika80 skrev:
Ja sy på mudden sist.

:dum:
Äntligen fattar jag hur jag gör för att få det att stämma hela vägen runt. Först nåla i mudden, sen i byxbenet och sen tillsammans!! Ahh. Tackar :app:

Är det ingen som kan ge mig några ord p[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?