Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av korell
Nu ska jag också lära mig virka minsann! (eller ja, jag har ju kunnat en gång i forntiden)
Sitter här med virknål och garn men får inte till en endaste luftmaska :Hahaa:

Kan någon ge en muntlig beskrivning lr vet ni ngn bra hemsida med steg för steg beskrivningar?
Användarens profilbild
Av korell
fast nu kom jagju på att jag brukar fläta sjalen, så nu är luftmaskorna avklarade iaf.

Men jag hade ju iofs tänkt göra ngt annat än en lång mask 8)
Av belinda
Mamasamueli skrev:
korell skrev:fast nu kom jagju på att jag brukar fläta sjalen, så nu är luftmaskorna avklarade iaf.

Men jag hade ju iofs tänkt göra ngt annat än en lång mask 8)
:app: Bra början!

Nu tar du din mask och låter den lyfta på huvudet. Huvet är där kroken sitter, längst fram alltså, dvs där du håller på och jobbar. ;) Den lyfter huvudet och sen biter den sig själv i ryggen, ca tre maskor bakom huvudet. Stoppa virknålen genom maskan, hämta tråden på baksidan, dra nålen igenom. Oj, nu har du två öglor på nålen. Nu nafsar kroken tag om tråden igen och du har TRE öglor på nålen. Den sista, tredje öglan drar du genom de två andra. Då har du gjort en fast maska! :) Sen gör du en till till vänster om den första och så fortsätter du tills masken har nafsat sig själv utmed hela ryggen, då har du gjort ett varv med fasta maskor. Efter det gör du ett par luftmaskor till, och sen vänder du på hela faderullan och börjar om igen...

:D
det var lärare du var va? :D :wink: underbar förklaring, nästan lite synd att jag kan virka redan, annars hade jag lärt mej direkt genom den här beskrivningen!
Användarens profilbild
Av Mamma Eli
Har en fråga om virkning. När jag sticker ner virknålen i en maska för att göra exempelvis en stolpe, ska jag då sticka ner i enbart en tråd (den närmast mig i maskan) eller i båda trådarna på maskan? Förståeligt?

Enligt denna virkskola virkas fastmaskor ibland i båda maskbågarna och ibland i ena. Aldrig så med stolpar och andra virksätt?
Båda bågarna:
Bild
En båge:
Bild

Denna virkskola verkar dock mena att virknålen ska ner i maskans båda trådar, eller hur? Detta gäller stolpar.
Bild
Bild

Hur gör man alltså?
Av belinda
Mamasamueli skrev:
Mamma Eli skrev:Har en fråga om virkning. När jag sticker ner virknålen i en maska för att göra exempelvis en stolpe, ska jag då sticka ner i enbart en tråd (den närmast mig i maskan) eller i båda trådarna på maskan? Förståeligt?

--

Hur gör man alltså?
Det har jag aldrig tänkt på. :hmm: Jag brukar alltid dra genom två bågar. Det spelar nog inte så stor roll, jag antar att arbetet får en annan struktur om man bara drar genom en båge, blir lite tunnare på nåt sätt. Jag föreställer mig att det blir fastare och mer hållbart om man tar genom två.
Man kan nog göra som man vill, bara man gör det i hela arbetet så att det inte blir olika.
Det blir randigt på ena sidan om man drar genom endats den ena maskbågen. Som den här mössan, där nedre kanten är virkad genom den bakre maskbågen i tre varv :D Bild

Är det ingen som kan ge mig några ord p[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?