Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Emmiez
Jag förstår inte.. :help:

det står att jag skall sticka halvpatent så här:
Varv 1 samt alla udda varv: Alla m stickas rätt.
Varv 2 samt alla jämna varv: 1 kantm, * 1am, 1 rm i föregående varv (uppstår en dubbel m) *, 1 kantm

hur menar dom att man skall göra med 1 rm i föregående varv?
Av Emmiez
inte någont som vet :shock: :(
Användarens profilbild
Av MuuM
Det där är lite knepigt minns jag...Man ska ner i föregående varvs maska och fippla. Har aldrig lyckats själv.

/MuuM
Användarens profilbild
Av MuuM
Jag har en bok hemma, det kanske finns bättre info där. Kollar när jag kommer hem.
Av majo0322
Emmiez skrev:Jag förstår inte.. :help:

Varv 2 samt alla jämna varv: 1 kantm, * 1am, 1 rm i föregående varv (uppstår en dubbel m) *, 1 kantm

Den effekt du vill åt är att den räta maskan (1 rm) på framsidan ser ut att ligga över två varv. De verkar mena att du ska sticka ner stickan till varvet innan, och ta den maskan i stället för den som sitter runt stickan; så du stickar en avig maska, och sen "dyker ner till varvet under och hämtar en maska" som stickas rät.

Ett annat sätt att få till halvpatent är att på det räta varvet sticka *en am; omslag; lyft 1 rm utan att sticka den* och på nästa varv sticka ihop omslaget med den lyfta maskan.

Hjälpte det?
Av Emmiez
majo0322 skrev:
Emmiez skrev:Jag förstår inte.. :help:

Den effekt du vill åt är att den räta maskan (1 rm) på framsidan ser ut att ligga över två varv. De verkar mena att du ska sticka ner stickan till varvet innan, och ta den maskan i stället för den som sitter runt stickan; så du stickar en avig maska, och sen "dyker ner till varvet under och hämtar en maska" som stickas rät.

Ett annat sätt att få till halvpatent är att på det räta varvet sticka *en am; omslag; lyft 1 rm utan att sticka den* och på nästa varv sticka ihop omslaget med den lyfta maskan.

Hjälpte det?
jag fattar inte ändå.. *trög* :lol:
men det andra sättet fattar jag, så det gör jag istället :)
Av Emmiez
Mamasamueli skrev:Du ska inte dra tråden genom den maska som ligger på stickan, utan genom maskan som DEN maskan går igenom. :hellu:

Det är helknepigt att förklara, själv stickade jag ett helt plagg i nåt slags specialmönster innan jag fattade vad som menas.
hur lyckas di sticka ett helt plagg utan att fatta?
jag kan ju inte sticka om ja inte förstår hur jag skall göra juh, att jag inte förstår när jag bara läser är väl en sak men när jag försöker mig på att prova det o det inte funkar blir det ju värre :)
Looma trikåsjal?

Ja, det är troligt att Looma är ett tidi[…]

Jag vet inte om jag kan bidra på något[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?