Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Humleblomstern
Jag har snöat in på det här med virkning och tänkte göra en pläd med mormorsrutor. Nu funderar jag lite över hur mycket garn det går åt, har tittat på den här beskrivningen http://svenska.yle.fi/matochfritid/hobb ... hp?id=1371 , och där krävs det inte mindre än 11 gannystan, á 150 gram. Var på garnaffären och konstaterade att ett ”vanligt” garnnystan i ull väger 50 g. Det betyder att jag behöver 33 garnnystan till att göra 200 mormorsrutor :shock: . Och vilken dyr pläd det blir… :oops: Kan det verkligen stämma?
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
Jag tror tyvärr att det kan stämma. Det går ganska mycket garn när man virkar. Sen beror det ju på vad man har för garn. Jag virkade en bäbisfilt för ett tag sedan. Jag började på en i bomullsgarn (Muskat från garnstudio) och hade behövt 600 g av det. Sen ändrade jag mig och bytte till ett tvåtrådigt ullgarn. Då klarade jag mig på 300 g. Jag virkade med nål 4,5 och av ullgarnet gick det ca 1 dm garn till en stolpe.
Användarens profilbild
Av Humleblomstern
Knyttet & K skrev:Jag tror tyvärr att det kan stämma. Det går ganska mycket garn när man virkar. Sen beror det ju på vad man har för garn. Jag virkade en bäbisfilt för ett tag sedan. Jag började på en i bomullsgarn (Muskat från garnstudio) och hade behövt 600 g av det. Sen ändrade jag mig och bytte till ett tvåtrådigt ullgarn. Då klarade jag mig på 300 g. Jag virkade med nål 4,5 och av ullgarnet gick det ca 1 dm garn till en stolpe.
Det kanske får bli en babyfilt istället :cry: Men om man tittar på bilden tex känns det helt otroligt att det skulle behövas tre garnnystan (50 g) gult... :shock: Jag tror att jag gör så att jag testar att göra en ruta, väger den och sen ser hur mycket som går åt.
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
Det beror ju ganska mycket på hur tjockt garn man har också. Jag har aldrig virkat mormorsrutor, men hade nog försökt välja ett lite tunnare garn och virka med ganska grov nål om det hade sett bra ut. En filt som väger över 1,5 kg känns inte så jättekul... :roll:
Användarens profilbild
Av Humleblomstern
Hörrni, jag tror att det står fel :D ! Jag har nu vägt en ruta jag har gjort sedan tidigare, med ett tjockt garn och en tunnare virknål, och den rutan väger 4 g. Det betyder att jag skulle behöva 16 garnnystan á 50 g för att få 200 rutor. Då stämmer det kanske ganska bra med 11 nystan om garnet är tunnare och virknålen är större! Jag gör i alla fall så att jag köper den mindre mängden garn, och så får det bli en så stor pläd det blir av det! :D
Användarens profilbild
Av PrettyUgly
Vad kul att virka en mormorsfilt, jag har aldrig virkat men skulle gärna vilja prova på. Jag kapar tråden lite och passar på att fråga hur man vet hur stor virknål man behöver? På garnet står ju stickstorlekar, ska man ha samma på virknålen? :hmm:
Användarens profilbild
Av Humleblomstern
Ja, det känns som ett jätteroligt projekt. Jag räknade ut att det skulle ta ungefär en månad för mig att få klart filten om jag gjorde sex rutor om dagen, men igår virkade jag av bara farten 13 stycken. Håller jag den takten är den klar om lite mer än två veckor! :vågen:

Det brukar även stå virknålsstorleken på garnet, jag underar om det inte är samma som stickstorleken. Vilken storlek du skall ha på virknålen beror ju lite på hur hårt du virkar också. Jag virkar inte så jättehårt, så jag tog samma nummer på virknålen som på garnet. Jag tror att man får prova sig fram lite och se vad som blir finast!
Looma trikåsjal?

Ja, det är troligt att Looma är ett tidi[…]

Jag vet inte om jag kan bidra på något[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?