Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av teres
Har tidigare under åren sytt massor och givit bort, ibland när jag tänkt på det så inte ens kunnat komma på allt. Bestämde mig vid årskiftet att jag skulle journalföra allt jag sydde, inget seriöst utan det räckte med att jag skrev vad jag sytt, storlek, vilket mönster. Sedan har det blivit att jag fyllt i, med kommentarer om tyget, hur det suttit på etc.

Tack vare min eländiga graviditet så tycker jag att syrummet bara har stått och dammat igen hela året, satte mig i em och tittade igenom loggboken :shock: ;
2 anoraks, 9 klänningar, 5 tajts, 2 pyjamasar, 2 nattlinnen, amningströjor, benvärmare, bindor, blöjor, mössor, förkläden, kjol etc! Allt detta under ett år som jag tyckt jag inte sytt alls.... Känns genast bättre; men hade varit kul att ha koll på hur mycket jag i "normala" fall syr.

Har redan också haft nytta av kommentarerna, eftersom jag ofta ändrar i mönster, men sedan inte i längden kommer ihåg vad jag tyckte om ändringen; alltså en blogg irl :D
Av Marine78
Jo, jag har full koll eftersom jag fotar och bloggar *skratt* och har valt att numrera fotona. Och det har blivit ( :oops: vågar jag säga det, det mesta har ju dessutom varit inom familjen) 360-talet plagg (har inte varit lika duktig med att dokumentera det till vuxen/inredning som barnplaggen/sakerna, där är jag just nu uppe i exakt 350 sydda alster :whut: )
Användarens profilbild
Av teres
Oj, 350! :rock:
Har tyvärr varit dålig på att fota, tänker göra det men kommer mig sedan på med att ge bort det innan det blivit gjort. Känns lite surt, har tex gjort täcken i lappteknik som getts bort som bröllopsgåva och som jag sedan inte sett igen (ett av paren flyttade till USA bla). Många saker som jag gjort för ex tio år sedan finns ju kanske inte ens längre.

Har aldrig varit en sådan som skrivit dagbok och trodde inte att jag egentligen skulle klara av att hålla ordning på det jag sydde :hellu: Men har upptäckt att en del av nöjet med att få något klart är att plocka fram lilla boken och föra in vad jag gjort, anteckningarna utökas hela tiden, ibland med skisser, ibland går jag tillbaka och kommenterar, hur kul som helst!

Började sedan med ett projekt i somras, jag för in i en excel fil alla syrelaterade inköp jag gör, bara för att se hur mycket jag egentligen lägger ut :roll: . Måste ju kunna jämföra med makens kostnader för verktyg, material etc om han har åsikter, än så länge leder han stort, har alltså inga problem med sykontot (att jag inte kunnat sy, eller shoppa på en hel del månader, har ju inte med saken att göra :angel: )
Användarens profilbild
Av Helen
Jag erkänner :rodna: Jag skriver upp vad jag gör.
Det står en liten rad om att " lagat sonens byxor", " sytt kaninlinne i stl 98"...
Bara enkla rader oftast, men det finns med. Problemet är när jag använder flera maskiner... så det är normalt bara färdiga plagg ut som jag skriver ner oavsett maskin.
Jag har för minst 4 år bakåt.. innan dess mer sporadiskt i plastfickor med tygprov, kostnad för tyg och mönster. :rodna:

Jag tror jag ärvt det av min mamma. Jag vill se när min investering lönat sig.

Mamma köpte sig en bakmaskin och skrev upp varenda limpa, när maskinen jobbat ihop sig och de tröttnat på brödet sålde hon den :Hahaa:
Användarens profilbild
Av Kaja
Jag bloggar ju det mesta som jag syr, så ja. Jag har koll. Däremot så har jag väl ingen lista på att jag har sytt 10 av ditten och 8 av datten.

Det som går till butik finns däremot noggranna listor över. Storlek material osv.

//Kaja
Användarens profilbild
Av zandrama
Nu bloggar jag det mesta, men innan bloggen, nej, verkligen inte. Ingen koll alls... Fast jag blir glad när jag tittar i mösslådan och konstaterar att det mest är hemmagjorde mössor där. :)
Användarens profilbild
Av Asereht
Jag bloggar och loggar. Fast än så länge har jag bara en "sticklogg". En bok som jag skriver upp vad jag gör, typ av garn med tvättråd och annat matnyttigt + om jag gjort några mönsterändringar. Jättebra att kunna gå tillbaka ifall man vill göra en till likadan eller anpassa mönstret på nytt. Jag stickar mer än syr därav att det bara finns en sticklogg. Övrigt och även det stickade hamnar i min blogg. :D
Looma trikåsjal?

Ja, det är troligt att Looma är ett tidi[…]

Jag vet inte om jag kan bidra på något[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?