Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av annikar
Jag känner mig helpuckad, men jag lyckas inte fatta hur man ska fästa tråden när man syr på overlock :hellu: det blir skitfult...
snälla kom och hjälp :help:

för övrigt är det skojigt värre med min nya janome! fast hittills har jag mest övat sömmar samt fållat ett par blöjinlägg.
Jag skulle också behöva lite tips för jag får det inte alltid att funka.

När jag syr runt (syr fast muddar och liknande) syr jag bara dubbelt några centimeter och det brukar funka bra. På raka sömmar som inte ska fållas (om man fållar fästs ju sömmen då) lämnar jag en "trådsvans" som jag fäster förhand efteråt, jag trär in svansen i sömmen men detta funkar inte alltid särskilt inte i trikå. Ibland syr jag en liten bit raksöm på vanlig maskin för att det inte ska gå upp.

Ett annat problem jag upplever (detta blir kanske vad som brukar kallas trådkapning, jag hoppas det kan vara okej för det är väldigt relaterat, annars ber jag om ursäkt) är korsande sömmar när jag syr i trikå, den sömmen som "sys av" repar ibland upp sig efter några tvättar (ex. om man först syr i en ärm och sedan syr ihop ärmen och sidosömmen i ett så repar ärmsömmen upp sig).
Jag fäster nästan aldrig sömmarna. Antingn så syr man ju över dem med en ny söm, tex när man syr innersömmarna i ett par byxor och då behöver man inte fästa. Annars syr jag ut så att tråden blir lång när jag är klar och på trådsvansen knyter jag en knut nära sömmen och sedan klipper jag av. Man kan oxå dra in trådslingan i sömmen man sytt med hjälp av en nål men det tycker jag blir för pilligt och bökigt...
Användarens profilbild
Av ZaZi
Nämen, vi glömde ju helt att titta på den nya maskinen sist!
Jag fäster alltid min lösa ändar, det värsta jag vet är när de repar upp sig efter tvätt. :evil:
Jag har en nål modell större som jag trär med overlocktrådsändarna och så syr jag liksom tillbaka i sömmen.
Om sömmen kommer hamna inuti något så knyter jag bara en knut a la florin

AnnaBanana skrev:
Ett annat problem jag upplever (detta blir kanske vad som brukar kallas trådkapning, jag hoppas det kan vara okej för det är väldigt relaterat, annars ber jag om ursäkt) är korsande sömmar när jag syr i trikå, den sömmen som "sys av" repar ibland upp sig efter några tvättar (ex. om man först syr i en ärm och sedan syr ihop ärmen och sidosömmen i ett så repar ärmsömmen upp sig).
Det här problemet har jag faktiskt inte råkat ut för. Kan du kanske ställa om inställningen på maskinen så sömmen blir "tätare"? (jag är grymt dålig på facktermerna vad det gäller sömnad, men jag får ofta till ett ganska bra resultat :lol: )
ZaZi skrev:

AnnaBanana skrev:
Det här problemet har jag faktiskt inte råkat ut för. Kan du kanske ställa om inställningen på maskinen så sömmen blir "tätare"? (jag är grymt dålig på facktermerna vad det gäller sömnad, men jag får ofta till ett ganska bra resultat :lol: )
Jag tror du kan ha rätt, problemet uppstår mest när jag syr 3-trådiga sömmar, någon sa att det var bra på barnkläder för att få en mindre sömsmån men för mig funkar det dåligt. Tack för tipset!
När jag syr overlocksöm som ska avslutas utan att den överlappar sig själv så syr jag till slutet, lyfter pressarfoten, vänder uppochned på tyget försiktigt för att inte dra ut för mycket tråd, ner med pressarfoten och sen syr jag tillbaka en bit innan jag genar ut och klipper av. Så står det i beskrivningen för min Bernina 2000D att man ska göra.
Bilagor
UNGEFÄR såhär ser det ut när det är klart ;-)
(8.27 KiB) Nerladdad 609 gånger
Skogskajsa skrev:När jag syr overlocksöm som ska avslutas utan att den överlappar sig själv så syr jag till slutet, lyfter pressarfoten, vänder uppochned på tyget försiktigt för att inte dra ut för mycket tråd, ner med pressarfoten och sen syr jag tillbaka en bit innan jag genar ut och klipper av. Så står det i beskrivningen för min Bernina 2000D att man ska göra.
Det är så jag försökt göra tidigare, men jag har nog dragit för mycket i tyget, så det har blivit fult :hmm:
Ska öva lite mer :D
Looma trikåsjal?

Ja, det är troligt att Looma är ett tidi[…]

Jag vet inte om jag kan bidra på något[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?