Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Abunai
Jag har precis fått hem en pearlsjal som jag tycker är för dassig och ljus, och köpte nu två paket herdins vinröd. Naiv som jag är tänkte jag att man bara lägger allt i en hink och så är det klart, men så är det ju inte. Så.. hur funkar det nu då att färga i 'allmän' tvättmaskin? Man ska ju använda en vanlig hushållsmaskin som tar 3-4 kilo, blir det fel då? Hur/kan man rengöra luddfiltret på en sådan som det står i anvisningarna? Vad ska man tänka på? Köra en tvätt efteråt med något vitt för att försäkra sig att färgen är borta? Om den inte är det då..?? Tänk om jag förstör maskinen? Kan inte någon ge mig steg-för-steg-anvisningar så att denna sjal kan få en roligare färg?
Användarens profilbild
Av Jolin
Våran tvättmaskin tar 7 kg och det gick utmärkt, kanske inte lika stor som en tvättstuge men ändå stärre än vanligt tror jag. Jag fick iofs färga 2 ggr för att det skulle bli den färgen jag ville ha. Jag tvättade som vanligt efter och rengjorde inget fildet eller ludd :? läste inte så långt. inget blev missfärgat efter iaf :)
Användarens profilbild
Av Bara_jag
Det brukar kännas bra att köra en maskin tom efter att man färgat... för att vara säker. Tycker jag iallafall. :P
Användarens profilbild
Av Sedum
Nä, tvätta inte vitt efteråt! :shock: Antingen tom maskin, eller rött eller svart. Men riskera inte att missfärga hela vittvätten.
Lycka till, det går säkert bra oavsett storlek på maskin. :-)
Användarens profilbild
Av solängel
Jag har färgat en hel del i vår gemensamma tvättmaskin. Det är iofs en vanlig ett-hushållsmaskin (på fem lgh :roll: ) men det har gått alldeles utmärkt. Oftast har jag kört något efteråt, antingen tom maskin eller typ svart (eller den färg jag färgat), men det har aldrig blivit problem. Jag har aldrig rengjort luddfiltret efter färgning. Det enda som hänt när jag färgat tyg är att jag någon gång lyckats spilla lite färg på gummilisten runt luckan, vilket satt ett litet spår, men det är inget som påverkar efterkommande tvättar.

Herdins har väl någon kundtjänst du kan ringa om storleken på maskinen, så att sjalen inte blir för blek? Eller är det en modern maskin som ställer in vattenmängd efter mängden tvätt? För i så fall borde det ju inte vara nåt problem alls.
Av Abunai
KajsaW skrev:Nä, tvätta inte vitt efteråt! :shock: Antingen tom maskin, eller rött eller svart. Men riskera inte att missfärga hela vittvätten.
Lycka till, det går säkert bra oavsett storlek på maskin. :-)
Nä, alltså ingen vittvätt, bara en vit handduk från ikea typ så att man ser att ingenting färgar av sig. Men då funderar jag på vad man ska göra OM det färgar av sig? :hmm:

Det är tyvärr inte alls några moderna maskiner vi har. :roll: Jag har köpt två förpackningar, som vardera ska räcka för 500g tyg. Vad väger en sjal?
Användarens profilbild
Av Maddemoa
När jag har färgat har jag efter färgningen kört en maskin tom på 90grader med tvättmedel och sedan en med mörk tvätt. Var noga med att kolla och torka av runt gummilisten i luckan där färg kan fastna.

Om det skulle vara såatt det färgar ändå, fast det tror jag inte att det gör, kör en tvätt till.
Användarens profilbild
Av jag71
Jag tog med min sjal till ICA o ch vägde den på deras fruktvåg eller om det var på deras våg vid "posten". En hoppis 4,6 inte tunn men ny med ficka vägde runt 800-900 gram nånting.

Tycker det låter som att du verkligen beh&ou[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?