Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av noranora
Jag har fått låna en overlock och är så glad och har massor av syidéer. Men att TRÄ eländet, jag kommer inte längre än så. Jag har följt instruktionerna i häftet, jag har tittat på hemsidans tydliga instruktioner och jag tror hela tiden att jag har gjort rätt och ÄNDÅ blir det fel. Det är en Husqvarna Viking Huskylock 910. Och det är tråd D, den längst till höger, som krånglar. Den går av efter typ en centimers sömnad. Och då ser den fortfarande trädd ut, utom sista "hålet" där den hoppat ur (ja, eftersom den gått av, antar jag). Är det någon som har någon idé om vad som kan ha gått fel? (Ägaren till maskinen är på andra sidan jordklotet och det är mitt i natten så jag blir nog inte så populär om jag hör av mig med en sådan fråga :lol: )
Användarens profilbild
Av Monia
sådär gör min Janome också ibland och då är det oftasta "bara" att trä om eländet från början. Ska följa tråden så kanske jag också kan få lite tips :D
Användarens profilbild
Av Fru Johansson
Sådär kan min gamla husqvarna också göra. Det jag gör då är: Dra upp nålarna (om de är nere) dra ut trådarna i nålarna (min tekniska make kom fram till att de ligger på ett sätt så att de kan dra av just den tråden som går av för dig), trä om nålarna och sen den tråden som gått av.

Hoppas det funkar för dig också, lycka till!
Användarens profilbild
Av teres
Har du fått rätt på det? Annars är det vanligaste krånglet just det att tråden genom griparna kommer fel. Börja alltid med att ta ut tråden från nålarna, trä om griparna och sedan sist trådarna genom nålarna. Även om du trär om bara en gripare så trä alltid om nålarna, annars kommer de fel och sliter av gripartråden. (Jag har lär mig den hårda vägen.....många svordommar etc :D )

Glöm inte heller att sätta trådspänningen på noll när du trär och drar igenom, så att tråden trillar ordentligt ned i trådspänningsskivorna. När allt är trätt, så ställer du in spänningen.
Användarens profilbild
Av Fryle
Vid två olika tillfällen har jag varit med om att en tråd gått av hela tiden trots att jag trätt rätt. Till slut efter många omträdningar har jag i desperation bytt båda nålarna fast de inte varit särskilt gamla och jag inte kunnat hitta något fel på någon av dem. Vips så har allt funkat igen. Nu vet jag inte om detta hjälper dig, men här funkade det.
Användarens profilbild
Av Stark
Apelsin skrev:träom allt, du börjar med tråd nummer 3, sedan nr 4, nr 1 och sist nr 2. DÅ blir det bättre. det som gör det är att du fått tråden på fel stället på slutet vid nerertråden. trär du den 4 och sedan 3 så hamanr dessa trådarna på fel plats om varandra. jag ahr också en husky
:iagree:
Så var det för mig. Tråd nummer 3 ska gå bakom tråd nummer fyra vid nålarna på min maskin. Trär jag maskinen enligt manualen blir det alltid fel.
Dessutom ska griparna på min maskin gå omlott, dvs tråd nummer 3 ska vara till vänster om griparen för tråd 4 när jag trär in 4:an i hålet pågriparen. Då bildar trådarna ett litet V. Hoppas du fattar...

Lycka till
Användarens profilbild
Av noranora
Tusen tack, jag lyckades till slut!

Tänkte överraska sambon med hur bra det är med en overlock så jag tänkte sy ett par muddbyxor medan han pratar i telefon med sin mamma. Och nu sitter dottern här i nya byxorna och han pratar fortfarande i telefon. I looooove overlocken!
Användarens profilbild
Av McMorrigan
Bra att du fick det att funka!
Annars håller jag med Fryle, funkar det inte trots att man vet att man har trätt rätt så byt nål. (nålar)
Användarens profilbild
Av teres
Vad bra! Overlocken är super, den kan bara vara lite kittslig ibland, men när man lärt känna dess egenheter så funkar det jättebra.

Efter att ha läst Kluvens svar så h&ari[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?