Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Tiz
anna/my skrev:
Visste ni förresten att det finns fynd av underklänningar med "amningsslitsar" för brösten?
ja visst är det bra!, jag sydde nyligen en vacker underklänning i lin med "bröstslitsar :D och en mörklila överklänning med djup knäppning fram för en medeltidsfest(ival). samt kläder till lilltjejen. maken är redan fullständigt ekiperad.

jag bor på ett otroligt roligt ställe där vi i bygden ordnar en stor fest där alla MÅSTE komma i medeltidskläder, ett otroligt engagemang av ca 100 pers!

dessutom är jag ju till yrket arkeolog så jag kanske har passerat nördstadiet och gått över till totalt insnöad :oops:
:lol: :lol: :lol:
Användarens profilbild
Av tinaw
Elin G skrev:
Visste ni förresten att det finns fynd av underklänningar med "amningsslitsar" för brösten?
Hur gör man sådana? Liksom hur ser de ut mer exakt? Jag har också sytt ett par klänningar av medeltida snitt och en ny amningsvänlig underklänning vore ju inte helt fel.
Man klipper sönder tyget, två långa vertikala snitt över brösten. Man får prova lite för att få dem på rätt ställe tror jag.

Finns medeltida bilder också har jag för mig. Ammande madonnor tror jag.
Användarens profilbild
Av Kusmi
anna/my skrev:ett medeltids-sjal-live i skogen kanske vore nåt :D
Vi kan ju ordna ett här i Götet också, verkar vara några häromkring. Dock har jag aldrig Laivat så ni kanske inte vill ha en rocky med?
Användarens profilbild
Av Gaya
en fd-lajvare här med. (fantasy o vampire)

Tar fasta på amingsdugligklänningstips! Perfekt till medeltidsveckan om jag vågar klippa sönder dvs. Jag brukar aldrig få till det (vad det nu än är) på första försöket.
Användarens profilbild
Av Gaya
Vad brukar ni bära i..när ni vill vara sådär extra tidsenliga? :-D Enkel långsjal?
Av anna/my
Vad brukar ni bära i..när ni vill vara sådär extra tidsenliga?
jag har burit i en kort vävd hemmasydd naturfärgad sjal vid ett sånt tillfälle med barnet på ca 1 år i höftsits. hon ville ju också springa runt och ha skoj!
Användarens profilbild
Av zandrama
Hinner varken läsa hela tråden eller kolla in länken pga sur bebis, men vad sägs om sjalträff på medeltidsveckan i Visby i sommar?! :D :twisted:
Användarens profilbild
Av zandrama
Gaya skrev:Vad brukar ni bära i..när ni vill vara sådär extra tidsenliga? :-D Enkel långsjal?
Jag tänker bära i EllaRoo Aloe och min Ägirshus Unn (fast naturligtvis kommer jag byta ut nylonringarna mot metall).
Användarens profilbild
Av zandrama
tinaw skrev::^) Välkommen till Kastaria i Karlskoga i Juli .. vi blir i alla fall 4 sjalare, fast några har barn som nog är för stora för att bäras längre. www.svartagalten.nu Seriösa arr och bra tidigare lajv.
Är det du som arrar? *nyf*
Användarens profilbild
Av Gaya
zandrama skrev:Hinner varken läsa hela tråden eller kolla in länken pga sur bebis, men vad sägs om sjalträff på medeltidsveckan i Visby i sommar?! :D :twisted:

Ah men det låter ju jätte bra! :-D

Skulle jag komma av mig helt när bäbis är nyfödd (är trots allt nästan ett halvår tills medletidsveckan) så har jag iallafall en bärpåse i linnetyg som får duga.
Skulel vara fint med de smidda ringarna från ägirs...
Användarens profilbild
Av beccas12
Kul med så många medeltidanördar som en själv!!

Var i många år mkt aktiv i SCA/Kingdom of Caid, 1100tals Irland som stil....men var mest intresserad av att slåss och bygga rustning av läder.... :oops: var långsvärdsfantast...

Älskade dock att sy, sydde åt många andra och allt från mkt tidig medeltid via renässansen till Loius XIV. Gillade även att rota fram gamla recept och drycker, och sen fixa gillen :lol:

Allt i "past tense" då jag slutade med allt 2000 när jag flyttade tillbaka till Europa och började bygga båt med min man istället. Men det vore kul att en dag återuppliva gamla minnen och gå i krig igen... :twisted: sorry, är eg nån sorts pacifist, men sh*t va kul det är med ett rejält krig :lol:
Av majo0322
Apropå amningsslitsar: jag gjorde en sådan klänning till i somras. Jag sklippte två horisontella slitsar i särken (så det ser oanständigt ut i bara den...), och lämnade sidsömmarna (från sidokilen till ärmhålet, och ena halvan av den lilla fyrkantiga ärmhålsisättningen) öppna. Jag fuskade litet med en tryckknapp också, men man borde kunna sy i band och knyta.

När jag sedan hade ett bälte i midjan syntes inte särken, och med en ärmlös surcot över alltihop såg det rätt bra ut. När det sedan skulle ammas drog jag runt klänningen, och upp särken litet grann, så det blev en tillräckligt stor glipa. Mellan dok, surcot och sonen syntes det sedan ite så mycket...

Det finns ett par bra trådar på historiska världar, med länkar till bilder på andras klänningar.

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?