Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Emmiez
Jag har tänkt sy en ringsjal, men funderingarna är många.
Hur lång skall den vara?
Hur stora ringar skall man ha? (och var köper man dom)
Hur syr man fast ringarna på ett bra sätt?

Kan sjalen ha sneda ändar eller behöver den ha raka, eller spelar det ingen roll?

Några frågor än så länge, får se om jag kommer på mer senare 8)
Användarens profilbild
Av jag71
Emmiez skrev:Hur lång skall den vara?
Hur stora ringar skall man ha? (och var köper man dom)
Hur syr man fast ringarna på ett bra sätt?

Kan sjalen ha sneda ändar eller behöver den ha raka, eller spelar det ingen roll?

Beror på hur stor/liten du är och på hur lång svans du vill ha. Runt två meter brukar bli bra för de flesta. När det gäller ringar så beror det lite på vilket tyg du väljer. Jag tycker ju om stora ringar även till sliskiga tyger så om jag får välja så blir det L ringar men jag vet många som föredrar M ringar. Finns att köpa hos många sjaälförsäljare. Jag köper mina av babyheaven för om jag vill kan jag ta tyget och åka dit och kolla vilket par som passar bäst (om jag velar mellan tex silver eller svart).
Syr fast ringarna gör man bara. :lol: Finns olika vikningar borde itne dem finnas kvar i den klistrade tråden högst upp?
JAg föredrar raka ändar, vet inte varför. Kan inte se att det skulle spela så stor roll om de är sneda eller raka. alltså då menar jag ju den änden som svansen blir på för den andra änden med ringarna tror jag inte blir vettig om den sys med en sned sjalända.
Av Emmiez
jag funderar på att sy av en Carry Sling (om jag vågar klippa i den :roll:)
men ca 2 meter ska den vara får kolla storlek på ringarna då, och svansen ja den får ja se vad jag gör med :)
jag menade också om svansen skulle vara rak där man syr fast ringarna känns svårt att sy på sned :)

jg skall kolla i den klistrade hur man syr fast.
Av Emmiez
det fanns inte i den klistrade tråden hur man syr ringsjal bara långsjal eller mt o sele..

så jag tar gärna emottips på hur man ska sy ringarna på bra sätt :)

har fattat att man kan sy på lite olika sätt, men inte hur :roll:
Användarens profilbild
Av jag71
Jag se vad jag har spart i datorn innan jag förösker skriva nåpgra förklaringar. Hoppas det inte är akut i kväll du ska sy. :lol:
Av Emmiez
jag71 skrev:Jag se vad jag har spart i datorn innan jag förösker skriva nåpgra förklaringar. Hoppas det inte är akut i kväll du ska sy. :lol:
nejdå, har ju inga ringar ;)
och dessutom måste jag samla mod innan jag vågar klippa sönder sjalen :oops: :lol:
Användarens profilbild
Av jag71
erisara skrev:Har du tittat på beskrivningarna på den där siten, vad heter den nu, sjalbarn tror jag det var? :hmm:

http://www.sjalbarn.se/sy.php har ju tre beskrivningar i vart fall. :)
MEn det var ju de jag letade efter! Så klart att de fanns på framsidan. :oops: :oops:
Av Emmiez
erisara skrev:Har du tittat på beskrivningarna på den där siten, vad heter den nu, sjalbarn tror jag det var? :hmm:

http://www.sjalbarn.se/sy.php har ju tre beskrivningar i vart fall. :)
åh tack :)

jag kollade ju bara klistrade tråden på gör det själv :oops:
Användarens profilbild
Av vanja77
Jag har sytt några ringsjalar genom åren, en av dom skall bo eller bodde ivarjefall hemma hos Annelie. (fast det var en av de två första jag sydde så den var inget mästerverk i sömnad direkt.

annars har jag sytt dessa:

Indiska sjal
Bild

Sedan kom Indiska sjal nr 2:
Bild

Eller bad sjalen i solskydds tyg.
Bild

Jag brukar sy ungefär som denna beskrivningen
http://www.sjalbarn.se/sy/sannaring.php

Lycka till!!
Av Emmiez
vanja:
ja anneli har en men har inte kollat närmare på den, den bor hos linda nu :)
kanske skall kolla på den o se hur den ser ut.

Tycker det låter som att du verkligen beh&ou[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?