Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Smultron-smulan
Fryle skrev:
Bissa skrev: Hittade inget konkret exempel på just hallon. Ett gammalt recept på rödbeta hittade jag men ingen bild på den färgen.

Är lite sugen på att prova färga med lusen (coshinille -stavning?) den verkar ha ungefär den röda som jag är ute efter. :love:
var får du fatt i lössen? är det de som ger färg åt något läppstift :hmm: sett något om det på tv för hundra år sedan.
Jag är mycket intressead av rödbetsreceptet för att färga ullgarn med det. Jag har sett en bild på ullbyxor som mammasamueli (?) har färgat med rödbeta, det blev vackert gyllengult.

Ja, det är läppstiftsfärgslusen, den ger vackert röd färg, var får man tag i dem och vad behöver man för övrigt för att färga med den?[/quote]

Japp lössen finns på apoteket. Kolla länkarna hur man gör. Och bakningen med rödbetan stämmer nog, att det blir lite rosa rött och sedan om man vill ha den starkare, vid tex färgning, så blir den bara mörkare inte rödare, så tror jag.

"Äppelbus" Ljuvligt recept kommer jag att prova. Kan bli skillnad då jag inte tänker använda ylle utan bomull.

"Fryle" ska försöka göra länk på recepten och annat jag hittade igår
Senast redigerad av Smultron-smulan den sön jun 01, 2008 00:27, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av Fryle
Smultron-smulan skrev:Här får ni lie smått och gott att mumsa på :mums:

http://school.chem.umu.se/Experiment/8 rödbeta
http://school.chem.umu.se/Experiment/103 svampar
http://www.mimersbrunn.se/arbeten/8999.asp Lite om hur man gör
Tack för länkarna, här ska färgas!

Men det är lustigt att det står att det blir rött av rödbeta, jag som är så säker på att mamasamuelis gula blöjbyxor är färgade med rödbeta. Kanske minns jag fel?
Användarens profilbild
Av Smultron-smulan
Jag kan ha läst nåt om att färgen kan bli olika beroende på vilket medel man tillsätter för att få färgen att fästa
Användarens profilbild
Av miom
men det är väl synd på hallonen........ :?
Användarens profilbild
Av Fryle
Mamasamueli skrev::app: Spännande länkar och tips! :D
Jag har som Fryle skrev färgat med rödbeta, det blev orange. Jag betade med alun först, sen fick det bada rödbetssaft. Men färgen är visst inte så hållbar, efter några månaders användning så är det rätt blek orangegul färg. Jag började läsa på lite men det var så mycket att lära sig så jag orkade inte... :zzz: Lökskal däremot är kul och lätt att färga i (och hållbart), gul lök ger en stark gul färg, röd lök ger en murrig grön färg.
Tack för ditt svar!

Så då blir det väl jag som får orka lära mig hur jag ska göra... Jag tyckte nämligen att den orangegula färgen var väldigt fin, men önskar då att den håller i sig. Har någon provat att färga med gula lökskal, och vad har ni då betat med?

(borde kanske starta en egen tråd om detta och inte kapa någon annans...)
Användarens profilbild
Av Fryle
Mamasamueli skrev:
Fryle skrev:
Mamasamueli skrev::app: Spännande länkar och tips! :D
Jag har som Fryle skrev färgat med rödbeta, det blev orange. Jag betade med alun först, sen fick det bada rödbetssaft. Men färgen är visst inte så hållbar, efter några månaders användning så är det rätt blek orangegul färg. Jag började läsa på lite men det var så mycket att lära sig så jag orkade inte... :zzz: Lökskal däremot är kul och lätt att färga i (och hållbart), gul lök ger en stark gul färg, röd lök ger en murrig grön färg.
Tack för ditt svar!

Så då blir det väl jag som får orka lära mig hur jag ska göra... Jag tyckte nämligen att den orangegula färgen var väldigt fin, men önskar då att den håller i sig. Har någon provat att färga med gula lökskal, och vad har ni då betat med?

(borde kanske starta en egen tråd om detta och inte kapa någon annans...)
Jag betade med alun (apoteket). Det är en kraftig gul färg, lite åt det oranga hållet! :D
Tack! Precis vad jag söker (och alun finns ju hemma för trolldegstillverkningen).
Användarens profilbild
Av Smultron-smulan
Tydligen så är nyanser av rött den svåraste att få beständig. Gör man däremot efter receptet i länken så stod det där att den skulle vara beständigt röd (hon kom på något den lilla gumman). Gör man efter ett annat recept blir det nog orange.

Jag vet inte om jag kan bidra på någo[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?