Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Summer
Jag köpte lite bävernylon till ett par överdragsbyxor och tänkte snabbt overlocka ihop sidorna, men den vill ju inte sy i bävernylonprovbiten. Eller den kanske syr, men matar inte bra och skär ännu sämre. Jag är ju verkligen inget overlock-proffs... så jag vet inte ens vart jag ska börja...

Den syr i enkelt tyg utan problem, men då jag lägger ihop blir det inge bra. Någon som har något tips?

(Just nu lutar det åt att jag syr overlock istället för vanlig sicksack och sedan raksömmar ihop allt bara...)

Jag syr på en Husqvarna Viking Huskylock 936, inställd på A2 (4-trådig) kraftigt vävt, längd 3,0, diff 1,0. (Det är min mammas...)
Senast redigerad av Summer den sön maj 18, 2008 22:30, redigerad totalt 1 gånger.
Av Enid
Jag syr alltid ihop bävernylon med vanlig raksöm och MINST 1cm sömsmån för att det ska hålla, gärna 1½cm.
Sen overlockar jag istället för att sicksacka längs klippkanterna eftersom jag inte har någon symaskin med sicksack.
Användarens profilbild
Av Summer
Jag overlockade kanterna och sydde ihop med raksöm sedan...

Men se skulle jag ge mig på ett annat kraftigt tyg och den syr en liten bit och slutar skära sedan (om den nu börjar...)... Blä... Vitsen med maskinen är ju att det är allt i ett... Och instruktionsboken är ju jättebra :roll:
Av Enid
Fast overlock är egentligen bara gjort för trikåtyger, inte ens industrioverlockmaskinerna vi hade i skolan klarade två lager grova vävda tyger. De användes huvudsakligen bara till att sicksacka i ett lager om det inte var trikå eller tunna bomulls/ulltyger där sömslånerna sicksackades ihop.

Med min hemmaoverlock klipper jag inte alls eller mycket lite (1mm) om det är vävda tyger för motorn och kniven är inte gjorda för det. Det sliter dessutom mer på kniven som är både bökig och dyr att slipa.

Alla vävda tyger behöver dessutom mer sömsmån än de 5mm som en vanlig overlock ger, annars spricker tyget lätt i sömmarna när det blir belastning.
Användarens profilbild
Av Summer
Njae denna har ju faktiskt inställningar för grövre vävda tyger (både jag och mamma har sytt i det förr)... Den klarar tunna/normala/grova vävda/trikå, vissa sömmar funkar inte i grovt vävt men vanlig 5/4-trådig overlock ska inte vara några problem. Den är ju dessutom 5-trådig så man kan få en extra söm innanför kantsömmen om man vill.

Jag har kommit fram till att jag nog kört på en nål och skadat kniven för den skär inte något tyg bra längre. Jag tänkte mest att det var svårt med bävernylon eftersom det är ett halt tyg.

Så nu ska hesa jag ringa runt och se var man kan få knivarna slipade/köpa nya... (så irriterande detta är vill jag nog ha färdigslipade i reserv...)
Användarens profilbild
Av linafelicia
Jag tycker också att det låter som du har slö kniv. Testa att byta eller slipa den.
Personligen hade jag nog sytt bävernylonet med vanlig raksöm, det blir lite smal sömsmån annars tycker jag.
Användarens profilbild
Av Summer
Jag har beställt nya knivar, visade sig vara hack i dom. Med all säkerhet mitt eget fel :oops: :lol:

Den 5-trådiga overlocken är med en extra söm innanför, man måste bara orka trä den med 5 trådar...
Av vassast
om kniven är skadad så bör man byta den innan man fortsätter att sy då resten av maskineriet annars kan ta skada

overlocker är känsliga gynnare så man får ha silkeshandskarna på när man hanterar dem :wink:
Användarens profilbild
Av Summer
Du anar inte vad det kliar i fingrarna... :D Nya tidigast på onsdag... (visst jag kunde ha ringt överallt, men jag har inte så mycket röst så jag beställde hos första bästa)

(Annars kanske jag borde testa coverlockfunktionerna då man i alla fall inte använder knivarna... måste bara komma på något projekt, det ligger bara högar med byxor som ska bli klara...))

Jag vet inte om jag kan bidra på någo[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?