Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Edith
Jag har onödigt mycket Olga-tyg som ligger och skräpar, men ingen långsjal. :( Alltså ska hon få bli just långsjal. Problemet är bara: jag är så jä-la trött på henne! :ill:

Till slut kom tröga jag på att det går ju att färga! Svart ska hon få bli så jag slipper se de där eviga ränderna mer. Men hur gör jag? Ska jag sy färdig först, dvs fålla, eller är det bättre att färga först och sy sen? Spelar det någon roll? :help:
Av Nettan
Borde vara mezt praktizkt att förzt färga och zean zy.
Tänk om färgningen inte blir bra, då har du zytt i onödan.
Användarens profilbild
Av Edith
Det förstås... :hmm:

Men en sjal måste jag ju ha... :? Dumma maken som säger att jag inte får färga i vår tvättmaskin! :hopmad: Törs man göra det i tvättstugan? :hide:
Av sjaltokan
Klart du vågar färga i tvättstugan, det tänkte jag göra om sisådär 2-3 veckor när jag fått min sjal..
Användarens profilbild
Av sirisirius
Om du ska färga i tvättstugan så se till att rengör ORDENTLIGT efteråt. Kör nått program efteråt, töm filter och torka ur.
Och kör gärna dina egna kläder efteråt i maskinen. Så slipper den som kommer efter få missfärgade kläder.
Användarens profilbild
Av Myrten
Edith skrev:Jag har onödigt mycket Olga-tyg som ligger och skräpar, men ingen långsjal. :( Alltså ska hon få bli just långsjal. Problemet är bara: jag är så jä-la trött på henne! :ill:

Till slut kom tröga jag på att det går ju att färga! Svart ska hon få bli så jag slipper se de där eviga ränderna mer. Men hur gör jag? Ska jag sy färdig först, dvs fålla, eller är det bättre att färga först och sy sen? Spelar det någon roll? :help:
Jag har precis färgat en sjal. Nästa gång tänker jag sy först eftersom man annars måste hitta en tråd i rätt nyans. Har man sytt först så färgas ju tråden på köpet! Om det är bomullstråd vill säga...
Av eamane
Jag rekommenderar att färga först. Har färgat och sytt ganska många sjalar och vis av erfarenheter så.......... :P Sen ska man alltid sy med polyestertråd till sjalar, lite mer stretch i den sorten så det följer sjalen bättre. Men att färga svart är svårt. Tänk på att det går åt mer färg än om du färgar med annan färg!
Användarens profilbild
Av sofiutane
Jag har gjort just det. Färgat min Olga och nu är den sååå mycket snyggare. Jag gjorde halva bredden olivgrön och halva mörkblå. Jag färgade innan jag sydde och det var bra, för den krympte ganska mycket då. Fast har du tvättat den sedan tidigare spelar kanske det inte så stor roll. Det enda jag annars kände var lite jobbigt var att eftersom jag delat den på mitten och färgade den ofållad så blev det ganska mycket lösa trådar som trasslade.

Bild

Bild

Jag vet att Magda84 har gjort sin svart också (eller undrar om det inte var mörkt mörkt grå, för man såg ränderna svagt svagt ändå)
Looma trikåsjal?

Ja, det är troligt att Looma är ett tidi[…]

Jag vet inte om jag kan bidra på något[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?