Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av kattta
Jag hoppas att det är ok att jag frågar här...

(tänker på de diskutioner som finns både här och på andra hantverksforum angående att inte ta underpris)

Jag har fått möjlighet att sälja egensydda selar i en hantverksbutik.

Men jag kan inte bestämma mig för vad jag ska ta betalt för dem?
Jag vill inte vara för dyr men eftersom det tar en stund att sy dem och man gärna vill få igen både för materialet och ngn krona för tiden det tagit så vill jag ju inte ta underpris bara för att kanske få sälja ngn.

Vad tycker ni är ett rimligt pris?
Användarens profilbild
Av Helen
Jag tycker att det är en fråga om dina kostnader.
Jag vet inte vad du har för materialkostnad på selarna.
Men du ska lägga till arbetstid och sedan vill väl butiken ha sitt påslag.
Rent spontant tycker jag att en välgjord egentillverkad sele bör ligga på mellan 1000-1500kr. Den är unik och det är hantverk.

Hantverk ska inte vara gratis
Användarens profilbild
Av Bina
Först GRATTIS till möjligheten - vad roligt!! :D

Hantverk skall inte vara gratis samtidigt som det är roligt om det blir sålt... du får bli expert på att luska fram billigt, bra och unikt material så kan du nog tjäna en hacka :D

Lycka till!
Användarens profilbild
Av florin
Grattis, vad roligt!

Jag tycker att 1200:- skulle vara ett rimmligt pris eftersom jag vet vilken tid det tar att göra en sele... Däremot skulle jag aldrig själv köpa en så dyr sele... Vad motsägelsefullt del blev :hellu:

Det hela beror ju lite på hur pass "arbetad" selen är oxå. Är väldigt väljgjord, i lite roligare tyg pch med bra funktioner så tror jag absolut att man kan få så mycket men kanske inte i en hantverksbutik :hmm: Går småbarnsföräldrar dit när de letar bärhjälpmedel? Fast finsn butiken på nätet så är det ju kanon :lol:
Användarens profilbild
Av kattta
Tack för gratulationer :D
Det känns jättekul.

Även om jag misstänker att de inte kommer att gå åt som smör i solsken direkt (bor på liten ort och butiken besöks nog mest av "mogna" damer)
Men det är ju kul att få synas iaf.

Jag velar verkligen fram och tillbaks som en jojo. Ena stunden tänker jag att självklart ska jag ta i ordentligt, som ni säger...hantverk ska inte vara gratis. Å andra sidan vill jag sätta pris efter vad som kan tänkas vara rimligt för att en icke sjalbarns-nörd som oss ska tycka att det är köpbart.

Jag får lämna alster i butiken redan på torsdag, eftersom jag bara har "gammal skåpmat" kvar i materialväg har jag ingen aning om vad materialkostnaden kommer att hamna. Vet ju inte just nu vart jag kommer att handla framöver *suck*

Har beslutsåååååågren :roll:
Användarens profilbild
Av Fina
Det där med priser är alltid jättesvårt. Mitt tips är att kolla vad det är för priser på marknaden och sen lägga till en aning. En ergo är ju alltid en ergo, men vem som helst kan få tag på den och den är serieproducerad. Om du kan trycka på hur unika dina selar är tror jag att det finns en större chans att folk köper.
Nu har inte jag haft varken ork lust eller tid till att sy upp MT:ar på länge, men jag valde att lägga mig på ett ganska lågt pris vinst i materialkostnad men ingen direkt arbetstid inräknad i det priset. Jag landade på 450 för jag kände att det var svårt att motivera för folk att köpa annars. :roll:
Användarens profilbild
Av Kaja
Grattis!

Jag har gjort såhär när jag har satt mina priser:

Jag har börjat med att lägga på materialkostnad
Sedan har jag lagt på en minimikostnad för vad jag vill ha för mitt arbete (jag driver mitt arbete som hobbyverksamhet, så jag behöver inte lägga på alla grejer...)
Och sedan har jag lagt på kommissionen som butiken ska ha.

Då var jag uppe i ett pris. Sedan funderade jag på hurpass långt jag kunde pressa upp det ytterligare och jag själv fortfarande skulle vara intresserad. Och samtidigt så sneglade jag på vad andra tog för sina grejer. Jag har lagt mig någonstans mitt i smeten. Skulle jag driva detta på heltid så hade jag behövt dra upp priserna ytterligare....

Nu har ju du inte riktigt samma fördelar att kunna kika på någon annan. Men säg att du har 200 kr i materialkostnad och så tar det 5 timmar att sy en sele. Då är frågan om vad det MINSTA du kan tänka dig i timlön är. Säg 100 kronor? 700 + kommission. Tja, då är vi uppe strax över 1000-lappen ändå...

Så, ja de andras åsikter om priset är väl inte orimliga.

//Kaja
Användarens profilbild
Av Din mamma
Du kan ju också lägga dig någorlunda lågt till en början, se om selarna blir sålda och sedan höja priset allt eftersom. Eller?

Om någon har köpt din sele och gjort reklam för den kanske det blir lättare att få fler selar sålda i framtiden... till ett högre pris... 8)
Användarens profilbild
Av jag71
Yo Mama skrev:Du kan ju också lägga dig någorlunda lågt till en början, se om selarna blir sålda och sedan höja priset allt eftersom. Eller?

Om någon har köpt din sele och gjort reklam för den kanske det blir lättare att få fler selar sålda i framtiden... till ett högre pris... 8)
Det är alltid svårare att höja ett pris än att sänka det. Bättre då att sätta lite för högt och sen sänka än tvärtom.
Användarens profilbild
Av Helen
Yo Mama skrev:Du kan ju också lägga dig någorlunda lågt till en början, se om selarna blir sålda och sedan höja priset allt eftersom. Eller?

I så fall måste man nästan skriva 1450kr, lanseringspris 995kr.

Det är skitsvårt att höja priser när kunderna blivit vana vid ett pris.

Jag tror det var via skatteverket någonstans som jag hittade en länk där man kan räkna ut hur mycket man ska ta för en vara.

Jag gjorde en uträkning på mina blöjor och insåg att jag borde ta minimum 440 kr stycket för dem antingen direkt till kund eller direkt till återförsäljare. Hur ska jag kunna sätta ett pris på 440kr på dem?:hmm:
Men det är vad de borde kosta om jag ska få ut en normal lön för det arbete jag utför. Alltså sitter jag och gör ett arbete som inte borde göras utan tiden borde läggas på något som ger en inkomst i stället.

Prissättning för handgjorda saker är skitsvår helt enkelt och det är svårt att höja.

Vi fick fåren klippta i början av somma[…]

Min partner gick bort för en tid sedan och ja[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?