Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av puppan
Hjälp så snyggt! :love:
Användarens profilbild
Av melon
Man kan ju färga tyg också, om man hellre syr! :wink:

Japp, jag färgade på spisen! Ull ska tydligen vara lättast att färga, men bomull går också bra, tänker närmast på sånt virkgarn som man köper i härvor. Sånt knöt jag om härvorna och det blev riktigt fina färger på det med:

Bild
Lite intensivare faktskt.
Användarens profilbild
Av Monia
Åh vad härliga färger. :app:
Användarens profilbild
Av Indiemorsan
Glis: Jag vill komma hem till dig och växtfärga i sommar! Den lilla hippien i mig bara jublar vid tanken på att få röra i stora grytor och fiska upp garnhärvor... jag stickar ju helst i klara färger, men man måste ju utvecklas. Det kan bli en ny omgång mössor till nästa jul!
Användarens profilbild
Av Edith
Men gud så läckert! :love: Vad färgade du med för att få svart garn?
Användarens profilbild
Av melon
Emindith skrev:Men gud så läckert! :love: Vad färgade du med för att få svart garn?
Det gjorde jag inte, jag köpte färdigt från svart får :wink: Men enligt min bok ska man kunna få det av nästan allt bara det är tillräcklig mängd + järnvitriol. Om jag minns rätt.
Användarens profilbild
Av amöba
Det blir så otroligt fint när man har olika nyanser på ullen man färgar. Man kan verkligen få oändligt många nyanser beroende på ullens färg från början och hur länge man sen låter det ligga i färgbadet.

Någon som kan tipsa om bra böcker i ämnet? Jag vill se vilka växter som ger vilka färger, gärna med mycket bilder. (Kanske bäst med inplastade sidor också ifall jag dreglar mycket :lol:)
Användarens profilbild
Av glis
Jag har en bra bok som heter Växtfärgning av Erik Sundström. Jag köpte den på bokrean förra året.

Jag kommer inte färga förrän i sommar, här eller i Mark.

Indiemorsan: Jag har har också lite problem med färgerna, hela gul-grön skalan är ju egentligen utesluten för mig, men jag får väl ge bort till någon som gillar grönt :wink:

Och gudars skymning vad fina vantarna var!
Användarens profilbild
Av melon
glis: Är din bok bra, med mycket bilder? Jag gillar grönt och gult så det passar mig perfekt :wink:

amöba: Ja det är det som jag tycker är så häftigt. En hel massa garner i ton av bara ett bad. Sen vill jag prova med ett grått garn också, har förstått att det ska bli ett fint melerat färgat garn av det.
Användarens profilbild
Av trollmamma
Så finnt !!!!
jag kollade bloggen !!!
jag har oxå köpt en växtfärgnings bok på tradera ! men jag ska inte växtfärga än jag fick en annan infärgnings teknik med koolaid

Det är på väg en del sånna påsar till mig !!! o det ska bli så spännande !

Växtfärgat är dock så himla snygt !!! jag stickar just nu med växtfärgat garn som jag loppat för jätte längesen !!!
Användarens profilbild
Av glis
Jo, jag gillar boken för att den är lite teknisk, men det är inga bilder på det färgade garnet utan bara på växterna och svamparna som används. Jag tror att det är lika bra, för färgerna blir ju inte likadans sedan i alla fall.

Och jag tycker också att det är så himla fint med garn som går ton i ton, och bäst fäster ju färgen på ullgarn som jag älskar. Tyvärr klär jag inte alls i den sortens färger själv. Det var därför jag odlade Vejde...
Användarens profilbild
Av melon
glis skrev:Jo, jag gillar boken för att den är lite teknisk, men det är inga bilder på det färgade garnet utan bara på växterna och svamparna som används. Jag tror att det är lika bra, för färgerna blir ju inte likadans sedan i alla fall.

Och jag tycker också att det är så himla fint med garn som går ton i ton, och bäst fäster ju färgen på ullgarn som jag älskar. Tyvärr klär jag inte alls i den sortens färger själv. Det var därför jag odlade Vejde...
Joo, har också tänkt på det där med färgerna, men det vore kul att få frossa lite i färger...
Blir'e nån vejde i sommar då? :wink:
Användarens profilbild
Av glis
Vet inte ärligt talat. Vi ligger efter lite med renoveringen (årets underdrift) och skall försöka grovplanera lite i trädgården i år. OM jag skulle lyckas gräva upp ett nytt land passar Vejde bra att så där, men det blir betydligt mer av den nästa år.
Användarens profilbild
Av amöba
Hmm, vejde? Undrar om inte mamma brukade plocka vedje när vi bodde på Gotland. Ambitiöst att odla för att färga, men det lägger verkligen till en ytterligare dimension till gör det själv ;)

Vi fick fåren klippta i början av somma[…]

Min partner gick bort för en tid sedan och ja[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?