Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av ernamalin
Hur gör man när man batikfärgar?

Kan man göra småbyttor på spisen? vilken sorts färg använder man? skall det vara någon speciell sorts snöre?

Ska batika små bandanas, så det är inga större projekt.

Några tips?
Av Smultronbarn
När jag och en kompis batikade på...ja början av 90-talet var det nog använde vi valigt hushållssnöre. Vi använde vanlig textilfärg i pulver och värmed upp allt och lät det sedan simma runt en stund i färgen i vasken eller en hink. Ville vi ha flerfärgade tyger doppade vi ner de knytna "korvarna" i ett färgbad, och en annan korv i ett annat. Efter det var det väl uppklippning av snöre, fixersalt och sköljning i vanligt kranvatten vill jag minnas. Attans snygga tyckte vi i alla fall att vi blev i våra t-shirtar! :wink:

Lycka till! :D
Användarens profilbild
Av solanna
Jag har gjort liknande som smultronbarn. Jag använde hushållssnöre av bomull, olika metallklämmor mm för att få till mönster. Vill man att en del av plagget inte ska färgas i ett bad kan man stoppa in den i en glasburk, lägga tyget slätt över öppningen och skruva åt ett lock som håller fast en del av tyget inne i burken och låter en del vara utanför.

Infärgningen gjorde jag på spisen i en stor kastrull för att ha lite koll på snören ohc klämmor mm. Sedan klippte jag upp och sköljde med kallt vatten innan jag fixerade med salt och tvättade ur i maskinen.

Väldigt fina blev mina batiktröjor med som jag till och med sålde en del av i en butik i Gamla stan. Those were the days... ;-)
Användarens profilbild
Av puppan
Bissa skrev:idag har hugo på sig en av sina batiktröjor :D

Bild
Wow vad snygg!! :love:
Användarens profilbild
Av kitara
Vilken snygg och häftig tröja! Färgerna är uderbara och det röda på armen ser ut som "flames"! :tumsup:

Vi fick fåren klippta i början av somma[…]

Min partner gick bort för en tid sedan och ja[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?