Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av tiggebus
Jag har sytt en klänning till S och ska nu göra knapphål men hittar inte knapphålsfoten. Finns det något annat sätt att sy knapphål på än att använda den foten?
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
Jag har nog aldrig brytt mig om att byta pressarfot när jag ska sy knapphål.... Det enda den gör är väl att den har den där "linjalen" så att man vet hur långt man syr? Jag brukar markera det med nålar.
Användarens profilbild
Av tiggebus
Tack för tipset! Det var första gången jag sydde knapphål sen jag gick i syslöjden. Och det är nog 18 år sen.... Resultatet blev inte så himla bra men övning ger färdighet :)
Användarens profilbild
Av Fryle
Jag har inte sytt knapphål på maskin sedan jag gick i skolan och då programmerade man maskinen på något vis. Kan man alltså göra det "på frihand"? Isåfall hur? (Ursäkta trådkapningen, jag såg plötsligt en möjlighet...)
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
Fryle skrev:Jag har inte sytt knapphål på maskin sedan jag gick i skolan och då programmerade man maskinen på något vis. Kan man alltså göra det "på frihand"? Isåfall hur? (Ursäkta trådkapningen, jag såg plötsligt en möjlighet...)
*s* Klart att man kan göra det "på frihand". Hur tror du att vi som har symaskiner som är jämngamla med oss själva syr? ;-)

Innan jag börjar försöka formulera hur man gör så ska jag börja med att googla efter en instruktion.
Användarens profilbild
Av Fryle
Kaffemoster skrev:
Fryle skrev:Jag har inte sytt knapphål på maskin sedan jag gick i skolan och då programmerade man maskinen på något vis. Kan man alltså göra det "på frihand"? Isåfall hur? (Ursäkta trådkapningen, jag såg plötsligt en möjlighet...)
*s* Klart att man kan göra det "på frihand". Hur tror du att vi som har symaskiner som är jämngamla med oss själva syr? ;-)

Innan jag börjar försöka formulera hur man gör så ska jag börja med att googla efter en instruktion.
Min maskin är tillochmed sju år äldre än jag, så jag trodde inte jag kunde sy knapphål med den utan har sytt för hand, vilket är tråkigt och inte blir snyggt.
Användarens profilbild
Av tiggebus
Min maskin är nån jubeliumsutgåva från Bernina på typ 70-talet. Den har massa av olika fötter som man kan byta mellan så man kan sy diverse saker. Men det gick ju som sagt lika bra att sy knapphålet utan foten :D Men jag använde mig av samma inställningar (som jag läste mig till i instruktionsboken...) som jag skulle ha gjort om jag hade haft foten och jag antar att dom inställningarna skiftar från maskin till maskin så jag kan nog tyvärr inte hjälpa till så mycket.
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
Fryle skrev:
Kaffemoster skrev:

Min maskin är tillochmed sju år äldre än jag, så jag trodde inte jag kunde sy knapphål med den utan har sytt för hand, vilket är tråkigt och inte blir snyggt.
Jag hittade ingen bra beskrivning på nätet, men jag provar en kortfattad beskrivning av hur jag gör så får du fråga om det är något som blir obegripligt.

Det som behövs är väl iofs att maskinen kan flytta nålen höger, vänster och centrerat. Går inte det vete tusan om det går att sy knapphål på den.

För då börjar jag med att vänsterställa nålen, sy första skänkeln med 2-bredd på en tät zickzack. Sen centrerar jag nålen, sätter stygnbredd till 4 och längd till 0 och syr några stygn. Högerställ nålen och sy nästa ben på knapphålet med stygnbredd 2 och sen centrera och några 4 breda stygn så blir det ju klart.
Användarens profilbild
Av Fryle
Kaffemoster skrev:
Fryle skrev:
Kaffemoster skrev:

Jag hittade ingen bra beskrivning på nätet, men jag provar en kortfattad beskrivning av hur jag gör så får du fråga om det är något som blir obegripligt.

Det som behövs är väl iofs att maskinen kan flytta nålen höger, vänster och centrerat. Går inte det vete tusan om det går att sy knapphål på den.

För då börjar jag med att vänsterställa nålen, sy första skänkeln med 2-bredd på en tät zickzack. Sen centrerar jag nålen, sätter stygnbredd till 4 och längd till 0 och syr några stygn. Högerställ nålen och sy nästa ben på knapphålet med stygnbredd 2 och sen centrera och några 4 breda stygn så blir det ju klart.
Klart som korvspad! Det ska jag nog klara utifrån beskrivningen. Jag trodde inte det gick att sy sicksack annat än med nålen centrerad.
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
Fryle skrev: Klart som korvspad! Det ska jag nog klara utifrån beskrivningen. Jag trodde inte det gick att sy sicksack annat än med nålen centrerad.
€Jodå, det gör det, bata man inte syr den bredaste.
Användarens profilbild
Av Fryle
Kaffemoster skrev:
Fryle skrev: Klart som korvspad! Det ska jag nog klara utifrån beskrivningen. Jag trodde inte det gick att sy sicksack annat än med nålen centrerad.
Jag ser fram emot att behöva sy ett knapphål snart!
Men jag kom på att när jag syr andra skänkeln måste jag väl backa, eller?

Sorry, tiggebus, jag ska sluta kapa din tråd!
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
Fryle skrev:
Kaffemoster skrev:
Jag ser fram emot att behöva sy ett knapphål snart!
Men jag kom på att när jag syr andra skänkeln måste jag väl backa, eller?

Precis! (eller tvärt om. Jag tror att min instruktionsbok säger att man backar först.)
Användarens profilbild
Av tiggebus
Fryle skrev:
Det är ingen fara :D Hoppas att det går bra med knapphålen!

Min partner gick bort för en tid sedan och ja[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?