Fryle skrev:Kaffemoster skrev:Fryle skrev:Jag har inte sytt knapphål på maskin sedan jag gick i skolan och då programmerade man maskinen på något vis. Kan man alltså göra det "på frihand"? Isåfall hur? (Ursäkta trådkapningen, jag såg plötsligt en möjlighet...)
*s* Klart att man kan göra det "på frihand". Hur tror du att vi som har symaskiner som är jämngamla med oss själva syr? 
Innan jag börjar försöka formulera hur man gör så ska jag börja med att googla efter en instruktion.
Min maskin är tillochmed sju år äldre än jag, så jag trodde inte jag kunde sy knapphål med den utan har sytt för hand, vilket är tråkigt och inte blir snyggt.
Jag hittade ingen bra beskrivning på nätet, men jag provar en kortfattad beskrivning av hur jag gör så får du fråga om det är något som blir obegripligt.
Det som behövs är väl iofs att maskinen kan flytta nålen höger, vänster och centrerat. Går inte det vete tusan om det går att sy knapphål på den.
För då börjar jag med att vänsterställa nålen, sy första skänkeln med 2-bredd på en tät zickzack. Sen centrerar jag nålen, sätter stygnbredd till 4 och längd till 0 och syr några stygn. Högerställ nålen och sy nästa ben på knapphålet med stygnbredd 2 och sen centrera och några 4 breda stygn så blir det ju klart.