Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Jinxan
Jag har suttit flera dagar och funderat på vad sonen kan tycka är roligt i pysselväg, det mesta går ann två minuter och sen tar det stopp..

Hittade en sida om papier machie (hur nu det stavas), men om inte jag missminner så kan man väl bara ta tidningspapper och riva i remsor, som man sedan doppar i tapetklister? Eller måste man göra den där pappersmassa-sörjan?
Användarens profilbild
Av CrazyMagpie
Det går fin fint med tidningspapper och tapetklister - fick göra på ballonger på en sån workshop på sportlovet! :D
Av Jinxan
Vad bra.. För det verkar riktigt bökigt att hålla på med pappersmassan. Mycket enklare med att bara doppa tidningspapper.

Har dock inte gjort detta sedan jag själv gick på dagis, och det var ju några år sedan nu :)
Användarens profilbild
Av Fryle
Igår klädde vi en ballong med tapetklisterdoppat garn. Idag smällde vi ballongen och kvar blev en garnboll, riktigt kul. Detta har jag inte gjort sedan jag var fem år.
Av Jinxan
Åh det kanske man skulle göra också. för köpa lite roliga garner nästa gång jag är på loppis. :)
Användarens profilbild
Av a-k
Jösses jag MINNS nu att vi gjorde sånt här på min förskola :D och att jag tyckte det var hur roligt som helst :D
Användarens profilbild
Av Lillmonster
Ta en stor tallrik - eller bricka - klä den med plastfolie. Riv silkespapper i bitar och pensla sedan tapetklister på plasten, dit med silkespapper, mer klister osv. Tills hela tallriken/brickan är täckt, gärna i lite lager. Låt torka. När den är torr så lossa från plasten (brukar lossna av sig själv), vänd på pappret ni gjort. Gör en form av ståltråd, limma fast den på pappret (eller klä in den i lite silkespapper med samma metod som innan. Häng sen upp det i fönstret.
Ser mysigt ut när solen lyser genom alla färgerna. :)
Av Jinxan
Lillmonster skrev:Ta en stor tallrik - eller bricka - klä den med plastfolie. Riv silkespapper i bitar och pensla sedan tapetklister på plasten, dit med silkespapper, mer klister osv. Tills hela tallriken/brickan är täckt, gärna i lite lager. Låt torka. När den är torr så lossa från plasten (brukar lossna av sig själv), vänd på pappret ni gjort. Gör en form av ståltråd, limma fast den på pappret (eller klä in den i lite silkespapper med samma metod som innan. Häng sen upp det i fönstret.
Ser mysigt ut när solen lyser genom alla färgerna. :)
Men vad häftigt! Har inte ens tänkt på att man kan använda silkespapper :D Det måste vi prova också. :)
Användarens profilbild
Av Jenny m. liten
Jodå det går, men då heter det väl egentligen inte papier maché (=tuggat papper) utan papier caché, om jag minns min bildundervisning rätt :this: :wink: (stavningen minns jag dock inte :wink: )
Av Jinxan
Jenny m. liten skrev:Jodå det går, men då heter det väl egentligen inte papier maché (=tuggat papper) utan papier caché, om jag minns min bildundervisning rätt :this: :wink: (stavningen minns jag dock inte :wink: )
Man lär sig något nytt varje dag :D
Det enda jag hört det kallas är just papier mache :)
Användarens profilbild
Av Hello
Fryle skrev:Igår klädde vi en ballong med tapetklisterdoppat garn. Idag smällde vi ballongen och kvar blev en garnboll, riktigt kul. Detta har jag inte gjort sedan jag var fem år.
Om man pillar in pappersinslaget (typ Dumle) godis inne i ballongen först, får man godis i garnbollen. Då får man förstås inte vira garnet för tätt, man måste ju få ut godiset också...
Användarens profilbild
Av Fryle
Hello skrev:
Fryle skrev:Igår klädde vi en ballong med tapetklisterdoppat garn. Idag smällde vi ballongen och kvar blev en garnboll, riktigt kul. Detta har jag inte gjort sedan jag var fem år.
Om man pillar in pappersinslaget (typ Dumle) godis inne i ballongen först, får man godis i garnbollen. Då får man förstås inte vira garnet för tätt, man måste ju få ut godiset också...
Kul idé, men då får man nog vira lite tätare än vi gjorde, annars ramlar allt godiset ur...
Av Jinxan
Sonen gillade inte riktigt att hålla på med tidningspappret. Smeta runt i "klistret" var kul, så det slutade med att karln och jag fick göra färdigt själva klistringen, så man kan måla och så sen om någon dag. :)
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?