Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av doddit
Jag behöver lite hjälp med tvillingnålen.
Till att börja med kan jag ju fråga om jag trär symaskinen rätt. Jag gör bara som vanligt fast med två övertrådar. Ska man ändra några inställningar eller så?

Den hoppar över stygn ibland när jag använder tvillingnålen, särskillt på tjockare partier och mest på den vänstra nålen. Den gör aldrig så med den vanliga nålen.
:help: Vad gör jag för fel?
Användarens profilbild
Av florin
Har du ingen instruktionsbok till din maskin?

När man syr med tvillingnål så ska trådarna gå på varsin sida om trådspänningsskivorna. Jag lättar även på understårdsspänningen lite.
Användarens profilbild
Av doddit
Det står inget om tvillingnål i instruktionsboken, men det följde med en när jag köpte maskinen så det borde ju gå att använda den. Ska prova att ändra undertrådsspänningen.

Var sitter trådspänningsskivorna?
Användarens profilbild
Av florin
De sitetr nog lite olik apå oliak maskiner men det står säkert i din instruktionsbok var de är.

Vad är det för maskin? Den kanske inte orkar tjocka tyglager helt enkelt?
Eller så har du för tunn nål när du syr i tjocka lager.

När jag använder tvillingnål syr jag med lite längre stygn än vanligt oxå, ca 3-3,5.
Användarens profilbild
Av doddit
Det är en Hugin veronica. Hittar inget i instruktionsboken om trådspänningsskivor...
Användarens profilbild
Av Delfinen_78
Min "gamla" Husqvarna brukar hoppa över stygn om det börjar bli fullt med ludd etc bakom där undertrådens spole sitter, så då brukar jag skruva isär och göra rent ordentligt bakom och sen funkar det igen. Det är oavsett om man syr med vanlig nål eller tvillingnål.

Andra tillfällen är om det är tjockt tyg. Ibland kan det hjälpa att justera pressarfotstrycket lite, att man ökat det lite så tyget pressas ihop lite mer har funkat ibland om det varit gränsfall med tjockare tyg, har funkat på min. Och som sagt lite längre stygnlängd. Men det vanligaste brukar vara behov av en ordenlig rengöring från ludd inuti maskinen.
Användarens profilbild
Av florin
Tyvärr verkar du inte vara ensam om att den syr dåliga stygn... http://www.sysidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=501

Där jag markerat ändrar man övertrådens trådspänning och där borde det finnas en "bricka" så att trådarna kan gå på varsin sida om den.
Bild

Kan dock tänk amig att det inte finns nån sån på din maskin... Då går det inte att göra så mycket tyvärr...
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?