Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Opartiska tips, råd och utvärderingar, av andra medlemmar på SjalBarn.

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

#9072623
Vi har fått en bärstol från Fjällräven av min svärmor. När hon och min mamma till sist accepterat att vi inte skulle köra så mycket vagn så började de berätta för oss hur mycket bättre en sådan var än de selar vi hade, eftersom den går att bära på ryggen och använda i skogen. Jag har försökt berätta att vanliga ergonomiska selar också går att bära på ryggen och i skogen, men att vi mest bär på mage för att det känns bra att ha uppsyn över barnet, men det känns inte som om jag lyckas övertyga någon.

Veckan som gått har varit min sista jullovsvecka, och vi har varit hundvakter ute hos mina svärföräldrar. Vädret har varit fint och vi har provat bärstolen nästan varje dag, så jag tänkte att jag kunde ge mig på en liten recension av den.

Bild

Den här bärstolen kommer från 70-talet (1978 ungefär) och har burit min man och hans tre syskon och därefter flera grannbarn. Trots det ser den, efter en tvättning, alldeles sprillans ny och fräsch ut, och den känns rejäl och tålig.

Även om sitsen inte är så bred så får barnet en bra grodposition eftersom det sitter bredbent mot förälderns rygg. Däremot verkar det vara svårt att hitta någon bra position för armarna, de hänger antingen bakom kroppen på ett sätt som inte alls ser så skönt ut (som på den första bilden), eller så får de balanseras uppe på ramen på olika sätt (som på den suddiga bilden):

Bild

Bild


Dessutom saknar bärstolen helt stöd för nacken, så när vi en gång var tvungna att ta ett litet hopp nedför en klippa för att komma fram så snärtade Eyvinds huvud till på ett väldigt obehagligt sätt och han verkade få ont.

Att barnet kommer så högt upp så det har utsikt över förälderns axel är framför allt roligt för barnet, men vi lärde oss snabbt att det också innebär att man måste vara väldigt vaksam mot grenar som snärtar i barnets ansikte.

Jag har faktiskt inte själv provat att bära Eyvind i bärstolen, för jag är inte så van vid att gå i skogen och ramlar hela tiden. Min mer stabile man sade i alla fall att bärstolen var tyngre än hans vanliga sele (en Ergokopia), men att det inte gjorde så mycket att den saknade avbärarbälte runt midjan eftersom metallramen tryckte in där och gjorde så att mycket av vikten hamnade där i alla fall.

Bärstolen är liten och lätt och inte alls så åbäkig och klumpig som jag trodde att alla bärstolar skulle vara, och det känns som ett stort plus.

Bild

Första gången vi var ute med bärstolen gick vi i nästan två timmar, över berg (kändes det som i alla fall) och gyttja. Eyvind somnade ganska snart och sov sedan gott och länge. När vi nästan var framme vid sjön där vi tänkt fika så vaknade han och var ledsen. Vi skyndade oss fram, satt och fikade och myste och frös men på hemvägen ville han inte sätta sig i bärstolen alls. Jag kände mig som en fruktansvärd förälder, men terrängen var svår och vägen var lång och vi hade inget annat bärredskap med oss. Han grät mer eller mindre nästan hela vägen hem, och det var jättehemskt. Vi lyfte ur honom och satte i honom igen, stannade och ammade, sjöng glada sånger och gjorde roliga ljud men ingenting fungerade. (Om det kom något gott ur det så är det kanske att jag lärt mig att alltid vara redo med alternativ när man provar något nytt.)

Även om det alltså blev katastrof den första gången vi provade så ville min man ge bärstolen en ny chans nästa dag, och då gick det jättebra och Eyvind var nöjd hela tiden. Sedan använde vi den på timslånga skogspromenader varje dag, och Eyvind var glad och belåten och satt till och med och sjöng ibland.

Jag vet alltså inte om den första hemska vandringen berodde på att Eyvind satt för länge i stolen, om det var något som spände åt någonstans eller om han kanske frös.
Jag tycker ändå inte att bärstolen var något vidare jämfört med vanliga ergonomiska selar, även om den inte är direkt usel. Min man däremot trivs med den, han tycker det känns bra att barnet har bra utsikt och att det känns tryggt att den är gjord just för att använda i skogen och på ryggen och kommer från ett känt svenskt märke.

EDIT: Nu har vi varit på titta-på-tempel-semester i Egypten och haft med oss både bärstolen och vår Wompat, och nu måste jag ändra mig: Bärstolen är faktiskt usel!

När min man nu provat bära längre i den, och ett par dagar i sträck, så fick han jätteont i ryggen. När jag provade bära i den fick jag ont i ryggen efter en halvtimme. På mig avlastar den inte det minsta mot höfterna, utan all vikt kommer på axlarna, och min man erkände att det nog var så för honom också, egentligen.
Den var sval och bra att sova i i öknen, men det vägde inte upp hur oskön den var. Till slut gick till och med min man med på att bära i Wompaten, trots att han tycker man ser ut som en hippie med den.
Senast redigerad av Faegis den fre maj 17, 2013 21:31, redigerad totalt 2 gång.
#9072732
Jag kan tipsa Eyvind om att det är bra att ha händerna runt pappans öron när man åker. Om jag inte minns fel kan man som lite stadigare också skumphoppa i takt med bärarens steg eftersom det finns fotstöd. Om man kombinerar båda är det ganska lätt att tro att det är man själv som framför hela fordonet! (Om det alltså är samma modell av fjällräven som jag åkte i :loving: )
#9072773
dolvis skrev:Jag kan tipsa Eyvind om att det är bra att ha händerna runt pappans öron när man åker. Om jag inte minns fel kan man som lite stadigare också skumphoppa i takt med bärarens steg eftersom det finns fotstöd. Om man kombinerar båda är det ganska lätt att tro att det är man själv som framför hela fordonet! (Om det alltså är samma modell av fjällräven som jag åkte i :loving: )
:loving:
#9072919
dolvis skrev:Jag kan tipsa Eyvind om att det är bra att ha händerna runt pappans öron när man åker. Om jag inte minns fel kan man som lite stadigare också skumphoppa i takt med bärarens steg eftersom det finns fotstöd. Om man kombinerar båda är det ganska lätt att tro att det är man själv som framför hela fordonet! (Om det alltså är samma modell av fjällräven som jag åkte i :loving: )
Jag ska hälsa honom det! :lol: :app:
#9152675
Nu har vi varit på titta-på-tempel-semester i Egypten och haft med oss både bärstolen och vår Wompat, och nu måste jag ändra mig: Bärstolen är faktiskt usel!

När min man nu provat bära längre i den, och ett par dagar i sträck, så fick han jätteont i ryggen. När jag provade bära i den fick jag ont i ryggen efter en halvtimme. På mig avlastar den inte det minsta mot höfterna, utan all vikt kommer på axlarna, och min man erkände att det nog var så för honom också, egentligen.
Den var sval och bra att sova i i öknen, men det vägde inte upp hur oskön den var. Till slut gick till och med min man med på att bära i Wompaten, trots att han tycker man ser ut som en hippie med den.

För övrigt var det intressant att vi bara såg två andra barnbärare i Luxor; en turistfamilj som bar en tvååring i en enorm sportig ryggsäck, och en egyptisk kvinna som bar en bebis i vad som såg ut som två ringsjalar i kors över bröstet. Detta trots att staden var helt omöjlig att ha barnvagn i, och vi bara såg typ fem barnvagnar på hela veckan. Alla bar istället sina barn på höften, och det såg ofta jättetungt ut. Det var många som verkade avundsjuka på vår sele. :tumup:
#9152693
:) Vi har en liknande, en helt uråldrig. Fast vår har faktiskt avbärarbälte, men utan vaddering. Jag tycker att den är OK, men de moderna är ju förstås mycket, mycket bättre utformade på alla vis.
#9452741
vi har haft en likdan, från jag var liten. med första barnet prövade vi den, men den fick inte så gott betyg av oss. Jag funderade på hur jag skulle göra mig av med den. Ge bort kändes sådär eftersom den var så oskön. Jag minns inte vad som hände med den.

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Att hitta en mångfald av kvalitetsprodukter […]

If it were me, watching a Hollywood action movie […]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?