Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Opartiska tips, råd och utvärderingar, av andra medlemmar på SjalBarn.

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Vad tycker ni om denna? (skala 1-5, där 5 = högst)

1
3
3%
2
2
2%
3
7
7%
4
29
28%
5
63
61%
Användarens profilbild
Av Nova
Vad tycker du om denna? Motivera gärna ditt svar,
så att vi andra vet om den är värd att köpas.

Bild
Senast redigerad av Nova den tor sep 11, 2008 12:25, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av babette
Har just köpt en och tycker att den verkar jättebra! Väldigt stabil och rejäl utan att vara klumpig! Snabb att ta på sig. Lätt att få i barnet. Inte tungt att bära - mitt barn väger väl ca 10kg och jag bär på ryggen. Det infällda huvudstödet kommer man inte åt "under färd" själv men om man har det hängandes ute från början kan men rätt lätt knäppa fast det om barnet somnat! Lite svårt att justera remmarna med barnet i men det är ju inte så ofta man behöver göra det!
Har inte provat någon annan sele än babybjörn på nyfödd och utav den fick jag ont i ryggen direkt.
Alltså - hittils mycket nöjd!!!! :D
Användarens profilbild
Av zingo
Jag har provat den ett par gånger å tycker den passar mig superbra!

Mycket bättre än ergon som ju är bra på sitt vis men den måste jag krångla med förlängnings band å sånt det behövs inte på MANDUCAn
Sen är den ju snygg oxå det är ju med en fördel.
Användarens profilbild
Av zero.sara
5 Den bekvämaste selen jag har provat. Har haft den hemma i två dagar och J älskar att åka i den. Gillar tyget och att den känns säker även med min minihoudini
+
ryggstödet, det funkar bra att förlänga även när barnet sitter i selen
tre ställen där det går att reglera axelbandens längd
bekväm vaddering
säkerhetsspärr på midjebältet
stora regleringsmöjligheter både på midjebältet och axelbanden
J 11 månader 9 kg sitter superbra

-
långa flärpar på banden men det går ju att stoppa undan lätt och är ju bra ifall någon som är större än mig ska bära :) så det kan knappt ränknas

Jättenöjd med den och rekomenderar den varmt
Användarens profilbild
Av Nova
Den bekvämaste sele jag provat.

Lagom lång vaddering på axelbanden, skär inte in någonstans.
Går att dra åt axelbanden tillräckligt mycket så att det sitter tight.
Avlastar jättebra!

Utseendemässigt kan man önska sig lite fler färger och mönster, för övrigt toppen på alla sätt och vis.

Får en klar 5:a av mig!
Användarens profilbild
Av busflickan
Jag fick min i torsdags, men den är redan med överallt och känns som en självklarhet i vårat hem (även av pappan som knappt använt sjal alls innan och inte varit intresserad).

Dottern (4 månader) sitter och tittar nyfiket omkring sej och somnar sen så gott i selen, vaknar inte ens om man försöker sej på att lägga ner henne! :app: Hon som förut inte gillat sele eller sjal är plötsligt mycket intresserad av att åka och vill gärna ut och gå i sin fina sele. :D

På dessa 3 dagar har den nog redan använts mer än vad sjalen har använts under 4 månader! Me likie :tumsup:
Användarens profilbild
Av aktuelle
I helgen använde jag min manduca ovanpå dunjackan för första gången (glatt tyg..) och jag fäste den i kryss på ryggen. Den satt jättebra och sonen var hur nöjd som helst. Tycker remmarna är bra då de går att variera en hel del :)
Användarens profilbild
Av nevin
Jag fick min idag, efter att ha provat den några dagar i helgen.

+
Den går att reglera nästan obegränsat
Den är skön att ha på sig, midjebältet avlastar perfekt i korsryggen!
Den är jättesnygg
Bebis sitter så stilla och skönt
Mannen har provat och tyckte att den var skön, det största plusset av allt!

-
Kan inte komma på något mer än att det skulle vara roligt med fler färger och mönster
Av Katla
Har haft vår i 3 veckor och både jag och mannen älskar den! Vi bar dottern i Ergo i flera år och var jättenöjda med den men till sonen, som snart är 10 månader, passar den bara inte :cry: Så vi letade och letade efter någon annan sele och snubblade över Manducan och den är strået vassare än Ergon tycker jag. Och dessutom billigare :D
Jag är tjock och oavsett om jag går upp eller ner i vikt så kommer jag kunna ha Manducan, utan att behöva köpa till något. Den är oxå väldigt lätt att spänna när man har den på sig, midjebandet är brett, man kan bära axelbanden i kors och man kan förlänga ryggen så barnet får mer stöd när det växer å så är den snygg oxå :D
Användarens profilbild
Av boosten
Den måste få en 5:a.

Jag har testat Patapum, Ergo NG och Patapum Toddler, och Manducan är min favorit! Jätteskön och praktiskt med remmarna som man kan spänna åt flera håll, otroligt att ingen annan kommit på det tidigare faktiskt. Jag bär en 11månaders och en 2½-åring, och ryggen är perfekt i både lågt och högt läge. Minstingen sover jättebra på ryggen med selen i högre läget utan huvudstöd, det är ju jätteskönt! Och sänker man ryggen kan han ha armarna utanför bäst han vill. Lätt att få tight och skön.

På minussidan ligger utseendet enligt mig, de fula kontrastränderna kunde de gärna fått skippa, och det vore ju bra om man kunde komma åt huvudstödet enklare när man bär på ryggen, men det är ju inget akut för oss i nuläget. Detta till trots har jag inte testat en bättre sele.

OBS dock att jag inte testat babyinsatsen.
Användarens profilbild
Av fil-o-sofi
Klar femma! Jag har iofs bara testat mördar-babybjörnsele men kan inte tänka mej nåt mer lättanvänt och smidigt och bekvämt! Bekvämt både för mej, maken och sonen. Har haft den någon-några månader nu och väntat med att recensera den för att se om det fanns några negativa sidor hos den men, nej, inget negativt! Idag har den även maskintvättats efter en rejäl kräkolycka och den ser fortfarande svart och fin ut. Rekommenderas varmt!
Användarens profilbild
Av zink
boosten skrev:På minussidan ligger utseendet enligt mig
Fast det har du ju fixat till nu ;-)

Kolla in boostens lyckade färgning av en manduca till solgult!

http://www.sjalbarn.se/data/forum/viewtopic.php?t=92413
Av zigge666
En klar 5:a :rock:

Lilltjejen hatar min tricot slen. Använde manducan för första gången idag på ryggen. Lillkickan somnade, jätteskön. Var som att ha en ryggsäck på sig :D
Senast redigerad av zigge666 den tis maj 27, 2008 12:09, redigerad totalt 1 gånger.
Av Bäret
Manducan får en femma av mig, men pappan skulle nog inte sträcka sig längre än en fyra. Jag har bara burit mina tidigare två barn i BB. Den nya bebisen (tre månader, 8 kg) åker Tricot-Slen och Manduca. BB:n har jag gudskelov gjort mig av med. Såhär tycker jag:

+ Manducan avlastar jättebra och går att bära barn i länge utan problem.
+ Selen är betydligt svalare än trikåsjalen = bebis och jag får inte värmeslag.
+ Den går jättelätt och snabbt att ta på och är lätt att reglera.
+ Den tar liten plats när den ska med.
+ Bebis är nära, nära och har perfekt stöd för huvudet när selen är i "uppfällt" läge.

- Den är inte lika skön som sjalen och jag väljer den inte om jag vet att jag ska bära superlänge.
- Den passar inte pappa lika bra. Bebis hamnar helt annorlunda när han bär, längre ner på kroppen och längre upp i selen (jag fattar inte riktigt hur det kan bli så men det ser inte lika bekvämt ut för honom att bära).

Pappan tycker dock även han att den är outstanding i jämförelse med BB, men även han väljer hellre sjalen när det ska bäras längre stunder.

Vi har inte provat bebisinsatsen och inte heller rygg- eller höftbärandet. Jag är övertygad om att selen kommer att kännas ännu bättre när vi kan variera positionerna.

Ett mycket bra köp, men det är klart att man måste ha andra bärdon också... eller?

***Uppdatering mars 2009***
Nu har jag burit i Manducan i tio månader. Barnet har hunnit bli ett år och två månader och är en stor krabat på närmare 15 kilo. Jag var ju nöjd med selen redan när han var liten, men jag måste säga att den är ännu bättre nu när han blivit lite större. Jag bär honom på ryggen, den är superduperenkel att få till rätt bara man fått in den rätta "schvungen" när han ska upp. Han älskar sin sele! När han ser att jag tar på mig den kommer han direkt och signalerar att han vill upp. Det absolut bästa med selen är att den är så snabb att få på. Nuförtiden vill han sällan åka särskilt länge, och då är det perfekt att kunna ta på och av med några snabba grepp. Jag tycker Manducan är mer bekväm när barnet åker på ryggen. På magen var det också bra, men där var det mer tydligt att sjalen var outstanding i bekvämlighet. Så nu, vis av erfarenhet kan jag verkligen rekommendera Manduca - från liten spädis till knubbig ettåring.
Senast redigerad av Bäret den tis mar 24, 2009 12:31, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
Av Siena
Jag gav den en etta. Jag kunde inte bära längre än tio minuter innan jag fick ont av den i rygg och axlar. Tampen som sitter mellan axelbanden var för lång och avlastade ö h t ingenting. Vikten fördelades mycket konstigt och gjorde väldigt ont. När jag en dag bar på ryggen i 40 minuter började jag nästan gråta så ont det gjorde. Jag ska tillägga att jag är smal i överkroppen och jag tror ärligt att problemet inte skulle uppstå om man har lite kraftigare överkropp och bredare axlar än vad jag har.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?