Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Opartiska tips, råd och utvärderingar, av andra medlemmar på SjalBarn.

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Vad tycker ni om denna? (skala 1-5, där 5 = högst)

1
3
2%
2
3
2%
3
8
6%
4
60
44%
5
61
45%
Användarens profilbild
Av April
Vad tycker du om denna? Motivera gärna ditt svar,
så att vi andra vet om den är värd att köpas :-D

Kram
Senast redigerad av April den tor dec 29, 2005 19:08, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av Alven
Jag tycker att den är jättebra för att man kan få maken att bära mha den. Det är inte mitt förstahandsval, men den får en femma eftersom den är så bra ur jämlikhetsynvinkel... :D

Maken bär gärna när han lagar mat och David är trött och pappig... :)
Bild
Senast redigerad av Alven den tor jun 02, 2005 10:16, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av Anna
Jag ger Ergo 4+ av 5. Ett mycket bra och enkelt bärredskap, men kan vara lite trixigt att få till optimalt på ryggen innan man tränat några gånger. Jag använder Ergon mycket både på rygg och magen och framför allt på resa eller då den skall tas på ute och man inte vill släpa en sjal. Ger dock inte riktigt den avlastning som en långsjal ger och en nackdel är att den inte kan användas för nyfödd eller riktigt små barn.

*Säljer sjalar och selar, denna sjal/sele ingår i mitt sortiment*
Senast redigerad av Anna den sön jul 31, 2005 15:07, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
Av marlene
Jag gillar min ERGO, bär uteslutande på ryggen med den då jag inte orkar bära sonen på mage längre.
Tycker inte att den är bra att bära på magen med då skulle jag nog hellre bära med sjal. Ett minus är ju att den är från 5 månader.

Jag får väl uppdatera lite då eftersom jag har sålt min gammla och köpt en ny (cranberry med fjärilar)
Om möjligt så är den ännu bättre än den gammla ergon. Den kasar inte ner (och tar byxorna med sig) som den gammla ergon gjorde och nu kan även min sambo bära med den (det var ju argumentet till att köpa den första, att sambon skulle kunna bära med den men det gick inte :lol: )
Jag har även midjeväskan (hade till gammla också) och även den är mycket bättre.
Senast redigerad av marlene den sön okt 02, 2005 13:06, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av Suskiv
Är inte alls lika bekväm som sjal. Jag kan knappt bära på magen överhuvutaget med den. Här är det mest sambon som använder den,
Användarens profilbild
Av nilla
En fördel är att jag får på mig den samtidigt som jag håller mitt barn i famnen, såvida jag kan sitta ner eller stödja mot något.
Den fungerar bra att ha utanpå ytterkläderna, och är inte så varm.

En nackdel när man är två som använder den dagligen är att man måste justera nackspännet och det är svårt att få till om man redan bär barnet på magen och upptäcker att det sitter snett/för långt upp. Nackstödet har jag aldrig fått till...
Användarens profilbild
Av April
Jag har erfarenhet av både Ergo och Sutemi, men inte av andra selar som t.ex. Patapum. Jag tycker att Ergon är helt suverän som sele. När man behöver något som går SNABBT att använda (om man har lite större barn) så tycker jag att det är ett underbart alternativ. Jag hade nog inte klarat mig utan min Ergo, i alla fall inte när Saga var 1 - 1 1/2 år ;-)

Fördelar med Ergo:
Bra spännen som är lätta att ändra. Själva ryggsäcken
sitter bra och jag tycker om avlastningsbältet. Praktisk
väska att förvare den i när man inte använder den. Bra
nackstöd (eller i alla fall bättre än Sutemin). Har man ett
rörligare barn är Ergon bra, då ryggbiten på Ergon är högre
än på Sutemin (barnet kan inte "kasta sig" bakåt). Bra tyg
som tål mycket fläckar...

Nackdelar med Ergo:
Lite styvare tyg (om man jämför med Sutemin). Inte lika
stor förvaringsficka som på Sutemin.

Väljer du en Ergo som komplement till dina sjalar, när barnet blir lite större så tror jag INTE att du kommer att ångra dig. Jag är förälskad och ger därför Ergon betyg 5

Kram
Användarens profilbild
Av johanna
Jag har faktiskt inte använt Ergon så mycket, men min man tycker att den är suverän. De gånger jag har använt den tycker jag att det har känts rätt bra, även om jag tyckte att axelbanden var lite smala.

Den största fördelen är att den är snabb att ta på sig, annars föredrar jag långsjal :)
Användarens profilbild
Av Fiffi75
Inte lika bekväm som sjal men verkligen bra som alternativ när maninte vill stå och pula med knytning på parkering eller om barnet har ytterkläder på sig. Bra också för de som tycker sjal är flummigt eller omanligt eftersom den avlastar bra och ändå ger barnet en bra sittposition. Bra att det går att bära både fram och bak. För oss passar den både mig och mannen men vi är jämnsmala och långa båda två (174 och 194 cm).

Lite puligt att få dit barnet på ryggen i början men Alvens soffknep funkar kanonbra.

Sätt barnet på selen på en soffa el likn. ta höftbältet runt midjan och ta axelbanden och humpa dit barnet. Vips på plats!

Bra att det är så lång användningstid. Det gör den ju absolut utan tvekan värd pengarna. Tror att den är rätt slitstark också. Känns så.
Gillar inte den lilla folkdräktsbandet på fickan men det är inget större minus man kan ju sprätta bort det.
Av Alexandra
Tycker oxå mycket om Ergon. Bra, snabb och lätt som ett plätt att få upp bebin på ryggen. Avlastar bra, men inte lika bra som omsluten-rygg med sjal, men bättre än ryggsäck, tycker jag.
Användarens profilbild
Av Ally
Är stormförälskad i min Ergo! Jag kan ju bära bägge mina barn i den utan problem. Lätt att sätta på sig.

Apropå att den inte passar till nyfödda, så såg jag på Ergo´s hemsida att det finns insatser så att man kan ha den för barn mindre än 5 mån. Kan det köpas i Sverige?
Användarens profilbild
Av marcy
Min Ergo får en 4. Skulle fått en 5 om bandet inte vore så fult. Men det kan man iofs lösa med dagsäcken såg jag. :D
Användarens profilbild
Av Tabby
Den får en fyra. Den blå färgen är jättsnygg.
Avlastar bra mycket bättre än BB-selen. Ergon är dock krångligare att få på sig.
Användarens profilbild
Av April
Författare: Sillen (hamnade lite fel, så jag tog mig friheten att flytta inlägget ;-))

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tanken är bra, men genomförandet är inte 100%.

Idén att ha en sele som funkar både på mage och på rygg är strålande, men varför har inte en ryggsäckskonstruktör fått titta lite på konstruktionen? Axelbanden skulle kunna vara mycket mer ergonomiska, höftbältet likaså.

Har "nya modellen" och irriterar mig på den tygsnutt som ska löpa parallellt med spännet, den tygbiten åker ner och krånglar, ffa om man försöker "hoppa" barnet på plats på rygg.

Har den blå, fin färg men töntigt band (som man säkert kan sprätta bort, men det hade aldrig behövt sys dit öht!).

Gillar huvudstödet, men har förstått att jag är relativt ensam om det.

Fickan på ruggdelen är bra!

Är aldrig orolig för att Pytte faller ur, trots att hon då och då kastar sig bakåt!

Är lite fåfäng ibland, tycker att det ser FULT ut med bröstremmen på när Pytte sitter på ryggen.

MEN... trots allt negativt använder jag Ergon massor, förmodligen ett par timmar varje dag. Pytte stortrivs att sitta där när mamma viker & hänger tvätt, bakar, lagar mat, dammsuger - allt det där som ska göras! Även maken använder Ergon varje dag, han har Pytte på magen innanför jackan när de ska ut småturer.

Betyg 3 från mig, 4 från Pytte (13 mån)
Senast redigerad av April den mån jan 31, 2005 12:46, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av April
Författare KATARINA - (svarar på ovan skrivna meddelande)

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nyfiken på hur du tycker att den avlastar. Jag håller med om att axelbanden kunde varit mer ergonomiska och det är inte alltid den sitter bekvämt på en gång utan man får trixa med selen.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?