Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Opartiska tips, råd och utvärderingar, av andra medlemmar på SjalBarn.

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Vad tycker ni om denna? (skala 1-5, där 5 = högst)

1
2
4%
2
2
4%
3
8
16%
4
21
42%
5
17
34%
Användarens profilbild
Av April
#4964
Vad tycker du om denna? Motivera gärna ditt svar,
så att vi andra vet om den är värd att köpas :-D

Kram
Senast redigerad av April den tor dec 29, 2005 19:08, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av Anso
#5056
Har enbart provat den i någon dag.
En snygg och behändig liten sak utan krusiduller !
Lätt att få i barnet på magen.
Lite svårt att sätta fast/lägga till rätta bandet som håller ihop axelremmarna när man ska bära på magen.
Lite synd att det inte går (tror jag) att få i barnet själv när man ska bära på ryggen.
Hel klart ett bra alternativ som sele tycker jag, lätt att ha med i packningen.
/Anso
Användarens profilbild
Av Alven
#5081
Anso skrev:Lite synd att det inte går (tror jag) att få i barnet själv när man ska bära på ryggen.
Lägger mig i lite här bara... Jag har inte provat Patapum själv och sätter därför inget betyg, men jag har en kompis som har en. Den ser precis ut som en Ergo minus huvudstödet tycker jag, och det går lika bra att få upp ett barn på ryggen m h a "sofftricket" som med Ergo. Lägg selen på en soffa med avbärarbältet hängande över kanten, sätt barnet på selen, sätt dig på knä framför och se till att barnens ben är "runt" din midja, dra på axelbanden och res dig upp och hoppa lite så barnet sjunker ner ordentligt. Mycket smidigare än att skuffa över ungen på ryggen stående tycker jag...
Användarens profilbild
Av AnKa
#8915
Patapum är en bra och mycket prisvärd sele.

Den är ju ganska lik ERGO som har några fickor och huvudstöd som Patapum saknar. Det är dock inte något jag känner att jag skulle behöva.

Det som är lite dåligt med selen är att det är bökigt att knäppa spännet bak på ryggen när man bär på magen.
Men det är bekvämt att bära både på rygg och mage.

Jag gav betyg 4 för så bra som en bra långsjal är den ju inte :D
Av LL
#15888
Recensionen gäller vanlig Patapum, ej toddler. Toddlervarianten gillar jag inte pga de extra remmarna mellan ryggdelen och axelremmarna (se annat inlägg under recensioner).

Jag gillar Patapumen mycket. Enkel att sätta på sig. Appropå spännet som hamnar på ryggen när man bär på magen så knäpper jag aldrig upp det, utan jag trär axelbanden över huvudet och snäpper ihop midjebältet - lättare kan det inte bli.

Avlastningen är mycket bra. Tyngden kommer ner ordentligt på höfterna tycker jag. Axelbanden är inte så breda att de blir otympliga, vilket jag tycker Ergon kan kännas ibland.

Bra att den är så smidig. och lätt att knöla ner i väskan eller under vagnen. Äldre barn sitter bra i den, men får inte så mycket stöd. Dock fullt tillräckligt.

Huvudstödet funkar bra och jag som bär ett stort barn i den gillar att det går att knäppa loss eftersom det är väldigt sällan min dotter somnar i selen...
Senast redigerad av LL den ons apr 12, 2006 16:10, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
Av lotte
#16070
Minimalistisk. Enkelheten gjorde att den nästan konkurrerade ut ringsjalen.
Av SandvikenMamma
#25730
Den är underbar!
Inte alls svårt att få i Fanny heller, jag har henne endast på ryggen. Går hur bra som helst!
Användarens profilbild
Av KATARINA
#25738
är jättelätt (efter lite övning) att få barnet på ryggen. Jag brukar göra såhär: (med min Ergo) http://www.wickelkinder.de/ergobabycarr ... eitung.htm

Med äldre barn kan man även göra såhär: http://www.kantoliinat.fi/ergonkaytto.htm . Eller så kan man använda det ovan nämnda sofftricket. Jag brukar också trä selen över huvudet efter att ha lossat axelremmarna lite. Sedan kan man bara spänna axelremmarna igen när barnet sitter i. Det tvärgående bandet brukar jag inte ändra och ingen annan burit innan. Till Patapumen kommer att ingå huvudstöd from nu.
Av SandvikenMamma
#26702
KATARINA skrev:är jättelätt (efter lite övning) att få barnet på ryggen. Jag brukar göra såhär: (med min Ergo) http://www.wickelkinder.de/ergobabycarr ... eitung.htm

Med äldre barn kan man även göra såhär: http://www.kantoliinat.fi/ergonkaytto.htm . Eller så kan man använda det ovan nämnda sofftricket. Jag brukar också trä selen över huvudet efter att ha lossat axelremmarna lite. Sedan kan man bara spänna axelremmarna igen när barnet sitter i. Det tvärgående bandet brukar jag inte ändra och ingen annan burit innan. Till Patapumen kommer att ingå huvudstöd from nu.
Kommer det att ingå huvudstöd till patapum fr och med nu? :shock: Från vilken försäljare? Alla som säljer patapum eller?
*svär en 10 minuter lång ramsa* Jag som just har köpt en.... :cry:
Användarens profilbild
Av KATARINA
#26711
SandvikenMamma skrev: Kommer det att ingå huvudstöd till patapum fr och med nu? :shock: Från vilken försäljare? Alla som säljer patapum eller?
*svär en 10 minuter lång ramsa* Jag som just har köpt en.... :cry:
Hej! Titta på tråden "Patapum" under "Fakta olika bärsjalar...".
Lite slarvigt att skriva från och med nu, men i slutet av juni.
Användarens profilbild
Av Eir
#70523
Patapum är enriktigt bra och stilren sele tycker jag. Snygg och bekväm, MEN man får ju aldrig till den så där perfekt som det blir med en sjal. Patapum rekommenderar jag därför till folk som inte gillar sjal eller inte vill lära sig knyta. Om man inte får till ryggknytningar kan ju selen vara ett alternativ för ryggbärande.

(Jag är återförsäljare, men säljer inte på nätet...)
Användarens profilbild
Av solängel
#71447
Min patapum har precis anlänt och jag är jättenöjd!
Martina skrattade hela tiden då jag satte i henne, hon tyckte det var jätteskoj, till och med när jag försökte få upp henne på ryggen :D

Jag ger den en femma för den var jätteskön att bära i - MYCKET skönare än Babybjörnen (fast inte lika skön som en sjal, förstås!)
Användarens profilbild
Av Tiz
#92267
Enkel, snygg och skön att bära i. Kan det bli bättre? ;)
Användarens profilbild
Av MrsR
#102312
Enkel, smidig bärsele, ren och avskalad.
Lätt att använda, både på mage coh rygg efter lite övning!

Bra avlastning med höftbältet, skulle kunna önska lite mjukare vaddering dock!

Betyg:5
Användarens profilbild
Av beccas12
#105850
gav en 4a, men anledningen är nog att jag gör nåt fel :roll:

när jag sätter honom på ryggen åker alltid kläderna upp och hamnar kring öronen, och ryggen blir bar under selen. Sen får jag traggla omkring en stund tills det blir ok, och han blir ibland sur medans jag pillar omkring :? Och med jacka blir det riktgt svårt :( Fast om jag använder soffkanten eller bordet blir det ju inte så- mest ett problem när vi är ute och han vill upp. Men detta är väl oxå ett problem mest för lite större barn som inte vill sitta så länge :)

När den är på är den ju toppen!!! Reste ett tag sen med tåg, hade honom i patapummen, ryggsäcken i vagnen och hunden breve...folk tittade lite och nån undrade varför jag inte satte ungen i vagnen :lol: :lol: Knasiga dom é!! Lillen vägen ju mycket mindre än en ryggsäck proppfull till bredden!!! Tänkte att jag kanske skulle sätta lillen på magen, ryggsäcken på ryggen och hunden i vagnen bara för effektens skull :shock: eller kanske hunden i patapummen och låta lillen gå:lol: :lol: hon skulle nog gilla det, men hon vägen ju 40kg!!!

Jag har själv börjat beställa organ[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?