Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Opartiska tips, råd och utvärderingar, av andra medlemmar på SjalBarn.

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av anneh277
Min femmånaders väger nästan tio kilo och det är onekligen lite tungt. Trikåsjalen har vi gett upp för längesen, synd - för det var både bekvämt och mysigt. Vi har en Ellevill långsjal och det går skapligt men är ganska bökigt att få till bra. Jag bär framför allt vid hämtning och lämning av storebror på dagis - inga långa stunder, men ibland blir det en halvtimme-timme i lekparken vid hämtning och då måste jag ju orka bära. Då är inte heller ringsjal så bra, jag känner mig inte helt trygg med den om jag inte håller en hand på hela tiden. (Den är däremot perfekt vid snabba dagislämningar.) Slutligen har vi en DreamyDot som varit bra, men nu börjar det bli lite för tungt.

Manduca provade jag med förra barnet men kom inte riktigt överens med, tyckte det var lite svårt att få på bra, och kunde inte knäppa remmen bakom axlarna själv så det krävdes alltid att man var två. Det går ju helt bort.

Så, förslag? MeiTai av nåt slag? Eller någon bra sele, som avlastar extra bra?
Användarens profilbild
Av mammagumman
Hej!

Finns väl inget som avlastar bättre än vävd sjal egentligen så det skulle kanske löna sig att lägga lite möda på att få ordning på knytandet. Att bära på ryggen kan också avlasta bättre än att bära på magen om barnet är tungt.

Vad gäller Manducan (om du har den kvar) så skall väl knäppet på ryggen vara höj och sänkbart? När du bär på mage skall du ha det högt upp när du sätter på selen och när / om du bär på rygg långt ner (så att du inte har det i halsgropen).

Har du den inte kvar så finns ju många trevliga selar, men det kan vara bra att prova innan man slår till. Antingen i butik (hos mig eller Katarina tex) eller på en Sjalbarnsträff för att få en bild av vad som passar dig.

Många gillar hybrider och MT men även där kan det ju vara fint att kunna prova innan köp :D

Lycka till!
Av anneh277
Vad roligt att just du svarade, jag har länge tänkt att pallra mig ner till just Kokobello :) (Bor i Nacka så det är inte så himla långt) Jag ska försöka göra slag i saken, just för att kunna titta på några olika varianter.

Ja, det är möjligt att det var justerbart, spännet, men jag nådde det helt enkelt inte hur jag än bar mig åt. Vi kanske gav upp lite fort.. men ja, den hamnade hos en tacksam kompis så det var väl bra det med.

Bära på ryggen känns lite svårt nu när det blir vinter. Knyta utanpå jacka och så känns så himla bökigt! Men ja, det är ju lite klurigt med bärande över huvud taget, just med den aspekten.
Användarens profilbild
Av Lundie
anneh277 skrev:Vad roligt att just du svarade, jag har länge tänkt att pallra mig ner till just Kokobello :) (Bor i Nacka så det är inte så himla långt) Jag ska försöka göra slag i saken, just för att kunna titta på några olika varianter.

Ja, det är möjligt att det var justerbart, spännet, men jag nådde det helt enkelt inte hur jag än bar mig åt. Vi kanske gav upp lite fort.. men ja, den hamnade hos en tacksam kompis så det var väl bra det med.

Bära på ryggen känns lite svårt nu när det blir vinter. Knyta utanpå jacka och så känns så himla bökigt! Men ja, det är ju lite klurigt med bärande över huvud taget, just med den aspekten.
Det går att ha axelbanden i kors på ryggen på Manducan. väldigt smidigt och avlastar bra tyckte jag. Då slipper du spännet på ryggen :D Fast nu har du ju inte kvar den, men ändå...
Användarens profilbild
Av mammagumman
Lundie skrev:
anneh277 skrev:Vad roligt att just du svarade, jag har länge tänkt att pallra mig ner till just Kokobello :) (Bor i Nacka så det är inte så himla långt) Jag ska försöka göra slag i saken, just för att kunna titta på några olika varianter.

Det går att ha axelbanden i kors på ryggen på Manducan. väldigt smidigt och avlastar bra tyckte jag. Då slipper du spännet på ryggen :D Fast nu har du ju inte kvar den, men ändå...
Många verkar föredra det på just Manducan :tumup:
Användarens profilbild
Av mammagumman

Du är så välkommen! Alltid kul att nörda ner sig lite :D
Av anneh277
Ja nä, i kors fick jag inte heller till det. Svårt att balansera bebis och försöka knäppa spännen samtidigt. Manducan och jag blev helt enkelt inte kompisar. Men jag hoppas vi hittar något annat, för att bära honom "löst" är helt hopplöst tungt.
Användarens profilbild
Av KATARINA
Om du har axelbanden löst på Manduca så är det lättare att nå remmen bak. När du sedan drar åt så åker remmen automatiskt ned. Om du korsar så kan du ha ett band korsat redan innan du stoppar i bebis och sedan knäppa andra efteråt. Det brukar gå bra att "styra" axelbandet lite vid tex vänster axel så att man lättare får tag i det på höger sida där nere.
Användarens profilbild
Av KATARINA
Jag förstod det som att du hade Manducan kvar och försökte med den, läste slarvigt. På bärselarna gäller ju egentligen likadant för de flesta att man måste knäppa där bak eller på en del som går att korsa också.

Beco Butterfly II är ju lite annorlunda i och med att man inte behöver det utan kan knäppa den innan och sedan knäppa på framsidan efter att man satt i barnet.
Av anneh277
Tack Katarina, det låter ju intressant. Jag får helt enkelt försöka ta mig nånstans och prova några olika. :) Det hela försvåras av att jag nog vill bära fram, han är ju så liten än även om han är tung. Jag inser ju att det avlastar bättre att bära på ryggen.
Användarens profilbild
Av KATARINA
anneh277 skrev:Tack Katarina, det låter ju intressant. Jag får helt enkelt försöka ta mig nånstans och prova några olika. :) Det hela försvåras av att jag nog vill bära fram, han är ju så liten än även om han är tung. Jag inser ju att det avlastar bättre att bära på ryggen.
Kokobello har Beco Butterfly II om du åker dit :)
Av mammatillE
KATARINA skrev:
anneh277 skrev:Tack Katarina, det låter ju intressant. Jag får helt enkelt försöka ta mig nånstans och prova några olika. :) Det hela försvåras av att jag nog vill bära fram, han är ju så liten än även om han är tung. Jag inser ju att det avlastar bättre att bära på ryggen.
Det är verkligen en snäll nybörjarsele! Mei tai är också skönt!
Användarens profilbild
Av mammagumman
mammatillE skrev:
KATARINA skrev:
Det är verkligen en snäll nybörjarsele! Mei tai är också skönt!
:tumup: :D
Användarens profilbild
Av Mammazenita
Jag tycker att Mei Tai med utbredbara axelband är oslagbart att bära både fram och bak med :tumup: har åxå både manduca o h beco butterfly II och jag tycker att becon är svårare att nå att knäppa bak än manducan !!
Men vore jag som du skulle jag försöka börja bära bak då det alltid är snällare för ryggen + att barnet är ' ur vägen' . Och är du ovan vid ryggbärande är ju becon bra att börja med, då den har en innerpanel som gör att man kan ta på barnet som en ryggsäck o slipper 'hunka runt höften' men som magbärarredskap tvivlar jag på att du kommer att komma bättre överens med den :?
Du har inte funderat på att investera i en bärjacka ?,så kan barnet sitta i princip naket därunder :wink: ( el bara en filt runt hela paketet, blir inte så bulsigt om man tar lagren ovanpå istället för under selen/ sjalen)
Annars är sutemi oslagbart avlastande för magbärandet :vågen: och då den korsas slipper man nackband!
Lycka till !
Av anneh277
Tack för tipsen! Nä, bärjacka känns lite väl ambitiöst, egentligen vill jag ha det så enkelt som möjligt. Det är ju korta stunder, och vi är både ute och inne. (på dagis, alltså.) Bära på ryggen känns knepigt när han är så liten som han är - bara fem månader, fastän han är så pass tung. Jag gillar inte att inte ha full koll och kontakt, han kan ju inte göra sig förstådd än.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?