Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Opartiska tips, råd och utvärderingar, av andra medlemmar på SjalBarn.

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Anciol
Hej!

Har kikat runt lite på forumet, men inte hittat svar på min fråga som passar just för mig och min man.

Vi vill ha en bärsele som ska kunna användas från nyfödd. Har en 10-dagars bebis hemma. Planen är att bära så mycket som möjligt då jag tycker att det är krångligt och tungt med vagn. Innebär både korta och långa stunder. Både inne och ute.
Både jag och min man är långa, 180cm +. Ingen av oss är direkt breda utan jämntjocka kan man väl kalla det?
Jag har problem med rygg och axlar och behöver därför en sele som är så skonsam som möjligt mot dessa områden.
Selen ska vara lätt att ta på och av. Har provat med trikåsjal, det funkar, men tycker att det är lite väl drygt att knyta så jag har inte använt den så mycket.

Har kikat lite på manduca, men det finns ju så många och jag vill inte välja fel! Sen spelar priset in litegrann också. Det är inte fett att leva på fp...

Har någon tips på vad som skulle kunna passa oss så skulle jag bli jätteglad!

/Johanna
Användarens profilbild
Av KATARINA
Många som har problem med rygg brukar tycka att det är skönt att kunna korsa axelbanden bak. Så tex Manduca eller Beco Gemini. Beco Geminin är ju lite dyrare men många tycker den är lite enklare i början eftersom man inte behöver använda bebisinlägg.
Användarens profilbild
Av camsch
Manduca är ett bra val!
Den har låååång användningstid och mycket inställningsmöjligheter.

Rent krasst skulle jag säga att de flesta ergonomiska selar är ganska lika i avlastningsförmåga, åtminstone med en mindre bebis.
Sen ÄR det mycket kroppsform som avgör, och det är svårt att säga utan att prova. Men Manduca passar bra till många, det är ju säkert därför den blivit såpass populär.

Jag har provat Ergo, Beco (både Butterfly och 4:th) och Patapum Toddler förutom Manducan och min hemmasydda sele. Och ja, det är skillnader, men inte enorma om du förstår vad jag menar.

Den som skiljer mest i mitt tycke är Ergon, där sittdelen är betydligt bredare och kortare än andra selar, vilket kan vara en fördel med större barn (som gärna har armarna utanför).
Nyare Becos (Butterfly) har en annan isättning, och därför också hur man får upp barnet på ryggen. Något som är svårt i början, men busenkelt sen (generellt för alla selar -sjalar)

Om jag får slå ett slag för Mei Tai också. Hade en hemmasydd Mei Tai med utbredbara axelband (viktigt i mitt tycke), och den var verkligen superskön att bära i, speciellt på mage. Och inte lika mycket tyg som en hel sjal (men man lär sig hantera det med).
Av Anciol
Tack för era svar! Helst av allt skulle jag vilja ha några att testa med, men det finns inte så stort utbud av affärer som säljer selar i närheten av mig.

Något som jag skulle uppskatta är att kunna amma i selen. Är detta möjligt med en manduca?

Finns det olika versioner av manducan? Har kikat lite på blocket/Tradera/ebay och det är ganska stor prisskillnad. Kan det vara värt att satsa på en nyare version som är bättre utvecklad?
Användarens profilbild
Av KATARINA
Ja, det går att amma i den. Man lossar på axelremmarna så att barnet hamnar längre ned. Det är ingen jätteskillnad på gamla Manduca och den som kallas för "New Style".
Av Anciol
Ok.

Kommer på nya frågor hela tiden :-)

Hur funkar det på vintern? Har sett att det finns ngt typ av fleeceöverdrag för selen. Selen kommer ju att sitta utanför vinterjackan när man är på prommis tex. Blir kallt för bebis fötter? Kan ett sånt tillbehör vara värt att köpa? Kan man sy själv?

När jag kikat på youtubevideor så sitter nyfödda med benen brett isär. Har svårt att tro att dottern går med på detta... Ska det vara så även med riktigt färska nyfödingar?

Hur funkar det när man kommer från kylan och in i ex en butik. Måste man då ta av selen för att kunna lossa på kläder på bebis?

Detta är en helt ny värld!
Användarens profilbild
Av camsch
Det beror på hur du har selen vad du ska sätta på bebis.

Är det en liten bebis du har på magen tycker jag att det bästa är att försöka ha sele och bebis innanför jackan, är jackan rymlig går det ofta att dra upp jackan en bra bit även med bebis, resten hade jag en lite större halsduk som täckte (min lilla som nu är stor föddes i oktober). Funkar alldeles utmärkt med bara en vanlig stor jacka, men vill man bära heltid även på rygg så är ju bärjackorna jättebra.
Då behöver hon inte ha mer än mössa, vantar och tossor (bad farmor sticka raggsockor med långa ben) som är relativt lätt att ta av och så öppnade jag förstås jackan när vi kom in. Är det riktigt kallt så en extra tröja och byxor också. Vi bor i Norrköping, så det är den kylan jag pratar om.
Det var absolut smidigast så länge det gick (för min del hela första vintern).

När de blir för stora för att ha innanför jackan behöver de ha mer kläder på sig, då de inte blir varma på samma sätt av dig (och dessutom sitter helt still). Då hade jag ofta overall och stövlar (extra sockar och vantar på händerna. Och mössa förstås.
Användarens profilbild
Av Emma_oh
Anciol skrev: Hur funkar det när man kommer från kylan och in i ex en butik. Måste man då ta av selen för att kunna lossa på kläder på bebis?
Jag använde min jacka som jag hade som gravid och sen hade jag sjal iofs innanför. Gick jag in öppnade jag bara upp jackan eller tog av den. :tumup:
Användarens profilbild
Av camsch
Anciol skrev:...
När jag kikat på youtubevideor så sitter nyfödda med benen brett isär. Har svårt att tro att dottern går med på detta... Ska det vara så även med riktigt färska nyfödingar?
...
Detta är en helt ny värld!
Alltså om det ska vara så beror väl på om de verkar tycka att det är skönt eller inte. Min lilla gjorde det, vi hade aldrig benen innanför eller henne i vagga utan det var benen som en groda direkt. Då var hon nöjd, försökte vi knöla in eller vagga var hon inte det.

Och ja, säkert ny men också underbar :loving:
Av Anciol
Tack för erbjudandet!
Bor i Falun så det är lite väl långt till Halmstad!

Ska kolla lite mer innan jag bestämmer mig. Är ju ganska mycket pengar det handlar om, och jag vill vara säker på att allt blir rätt. Speciellt det här med utevistelser funderar jag på. Ska leta upp min vinterjacka och kolla lite hur mycket som ev får plats innanför. Har alltid fått barn på hösten så jag har aldrig varit gravid under vinterhalvåret. Har därför bara "smaljackor".

Jag är taggad på att bära, så jag kommer nog handla, blir så sugen på att göra en beställning nu, men måste lugna mig lite!
Av mammatillE
Du kan skriva under bärsjalträffar och höra om det finns någon som kan visa bärdon i Falun!:)
Mei tai med utbredbara band är riktigt skönt. Ergo gillar jag med. Och wompat.
Beco butterfly är bra för nybörjare till ryggbärande!
Av majliss
En fiffig grej med beco butterfly är att du kan ha den på dig hela tiden (t ex under jackan) och bara lyfta i bebis och knäppa fast. Smidigt om en ska in och ut ur bil eller måste vara beredd om bebis blir ledsen i vagnen. Jag tycker också det är svårt att få till knäppet över skulderbladen nu när jag bär i Tula och det slapp jag med becon. Dock blir den lite bökig om du ska bära större barn på rygg, men då har en ju anledning att köpa en ny :P
Användarens profilbild
Av Mammazenita
Beco butterfly 2 vet jag anses bekväm när man är längre än ' genomsnitt Svensson ' ( sambon är 197 o tycker den är bekvämast). Tänkte äv. Jag slå ett slag för Mei Tai med utbredbara band. Oslagbar när det gäller att avlasta axlar! ( har åxå ryggproblem). Särskilt vid ryggbärande som ni säkert uppskattar om några månader ;)... Beco ( butterfly) är åxå ett bra val när man sen vill börja bära på rygg då dess innerpanel gör det enklare att sätta barnet bak ( när man är ensam o ovan). Kan lixom hunka runt paketet som en ryggsäck o barnet sitter säkert fast. Ett annat + är att man kan växla bärare medans barnet sover. Jag började tidigt bära bak på ryggen i den, uppskattar att ha vägen fri framåt när man städar , lagar mat osv. Jag har aldrig heller satt bebisen i grod position i den , men lixom satt upp hälarna i " nedervåningen " som bildas när man har baby inlägget i , om du förstår hur jag menar...
Jag har äv. En manduca , men sålänge bebben är pyttig tycker jag becon vinner pga sin innerpanel , men som sagts ovan ,en smak sak!
Lycka till med bärandet!
Och så skulle jag säga att en bärjacka är himla mysigt!! Ibland kan man fynda här på sjalbarns säljsida !! (Har jag gjort ):)
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?