Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Opartiska tips, råd och utvärderingar, av andra medlemmar på SjalBarn.

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Sarai
Nu har jag hunnit testa den Pognae jag vann på facebook några veckor och vågar mig på ett utlåtande. På påsen som selen kom i står det "The most comfortable carrier you've ever tried". Tja, det är i alla fall en av de bekvämaste selar jag testat! Den slår Beco BWD och Ergon jag kan jämföra med själv, och den är i samma klass som Connectan. En mycket skön sele som avlastar bra helt enkelt.
Bidragande kan vara ryggförlängaren som är en platta man kan sätta fast om axelremmarna. Den höjer ryggstödets höjd 5-10 cm (högre mitt bak). Det funkar utmärkt att bära även vår treåring med den på, och den är super som sovstöd för huvudet för vår 11-månaders 74 cm minsting. På det sättet kommer de båda verkligen tajt mot bäraren och förhindras att luta sig bakåt. I och med att ryggförlängaren inte är så hög på sidan ser minstingen ut i alla fall och är nöjd. Den enda nackdelen med ryggförlängaren är att den är lite stel och därför blir det knepigare att få på sig selen själv när barnet ska upp på ryggen.
En annan nackdel är att den vadderade delen av axelbanden skulle kunna varit lite längre, och det är knepigt att få upp sovluvan då barnet sitter på ryggen. Spännet som luvans band ska sättas fast i kommer för långt bak. Jag gissar att det beror på att selen är från Korea och att medellängden där är kortare än för oss svenskar. (fördom kanske?) Problemet med luvan kommer man i och för sig runt genom att använda ryggförlängaren när barnet förväntas somna på ryggen. Selen ska också vara sval med ett meshtyg på insidan, och en ventilationslucka i ryggdelen. Det funkar, men det blir ändå svettigt mellan barnet och bäraren. Det går att köpa till en liten väska som man sätter på avbärarbältet. Den funkar, men jag skulle gärna sett att det var dubbelt så stor så att något mer än mobilen fick plats..
Sammanfattningsvis tycker jag att denna sele är bättre än vår gamla Ergo NG, vår sålda Beco BWD och mer allround än vår Connecta. Inget dåligt betyg för en sele som dessutom är billigare än alla andra selar jag provat, undantagsvis Ergokopiorna på tradera!

Blev du nyfiken- Titta på pognae.se
Av Kimchi
Tack för din recension Sarai!

Hade det också lite svårt att få upp sonen i bärselen utan att trassla in mig när vi började använda ryggförlängaren. Har nu lärt mig att få till det. Luta dig långt fram med barnet och vinkla ner ryggförlängaren innan du drar upp bärselen över ryggen på barnet. Jag vet, det låter enkelt, men med lite träning går det... som det mesta annat!

Är så glad att du, som har erfarenhet av så många andra selar ger Pognae ett så fint betyg!

Tack igen,
Användarens profilbild
Av Sarai
Kimchi skrev:Tack för din recension Sarai!

Hade det också lite svårt att få upp sonen i bärselen utan att trassla in mig när vi började använda ryggförlängaren. Har nu lärt mig att få till det. Luta dig långt fram med barnet och vinkla ner ryggförlängaren innan du drar upp bärselen över ryggen på barnet. Jag vet, det låter enkelt, men med lite träning går det... som det mesta annat!

Är så glad att du, som har erfarenhet av så många andra selar ger Pognae ett så fint betyg!

Tack igen,
Hur menar du med det? Luta framåt precis när man drar upp selen underlättar, det har jag provat. Jag har svårt för att dra runt selen från höften så som det står i instruktionen, jag gillar inte att tröjan följer med.
Nu har jag passat på att jämföra Pognae lite mer med Manduca på en sjalträff, och jag tycker nog att på mig avlastar Pognae minst lika bra, kanske bättre, men det där är förståss väldigt individuellt.
Av Kimchi
Sarai skrev:
Kimchi skrev:Tack för din recension Sarai!

Tack igen,
Hur menar du med det? Luta framåt precis när man drar upp selen underlättar, det har jag provat. Jag har svårt för att dra runt selen från höften så som det står i instruktionen, jag gillar inte att tröjan följer med.
Nu har jag passat på att jämföra Pognae lite mer med Manduca på en sjalträff, och jag tycker nog att på mig avlastar Pognae minst lika bra, kanske bättre, men det där är förståss väldigt individuellt.
Ah, nu är jag med. Jag har aldrig testat sätta på selen med nackstödet på det sättet. Håller med om att det låter svårt. När min son var ca 1 år så började jag sätta fast selen med stycket hängande neråt (bakom ryggen), slänga upp honom på ryggen och sen ta på bärselen. Det finns ingen sådan instruktion med, men tror du kan hitta här på sjalbarn. Behövde inte nackstödet förrän lillen var nästan 18 månader.

Blev det lite tydligare?
Användarens profilbild
Av Sarai
Nja, det är ju så jag gör. :) Jag behöver egentligen inte ryggstödet heller, men det får vara sovstöd när han somnar på ryggen. Om storebror åker är det däremot en stor skillnad med eller utan extra ryggstöd.
Användarens profilbild
Av Scharlott
Sarai skrev:....
Jag har svårt för att dra runt selen från höften så som det står i instruktionen, jag gillar inte att tröjan följer med.
Kanske kan detta funka...
Jag brukar lossa lite på spännet så höftbältet sitter lite lösare (dock inte för löst). Då går det lättare att dra runt bärselen över höften och på så sätt låta barnet hamna på ryggen. När jag sedan fått barnet på plats på ryggen, knäppt bröstspännet och dragit åt axelremmarna drar jag även åt höftbältet igen.
Användarens profilbild
Av Sarai
Scharlott skrev:
Sarai skrev:....
Jag har svårt för att dra runt selen från höften så som det står i instruktionen, jag gillar inte att tröjan följer med.
Kanske kan detta funka...
Jag brukar lossa lite på spännet så höftbältet sitter lite lösare (dock inte för löst). Då går det lättare att dra runt bärselen över höften och på så sätt låta barnet hamna på ryggen. När jag sedan fått barnet på plats på ryggen, knäppt bröstspännet och dragit åt axelremmarna drar jag även åt höftbältet igen.
Tack, jag får pröva. Har inte tänkt på att lossa spännet, men det borde förståss göra skillnad.
Användarens profilbild
Av Imina
Trivs ni fortfarande tillsammans, du och Pognae?

Vilken färg har du? Tycker du att den har hållit färgen bra hittills?
Användarens profilbild
Av Sarai
Kort svar, ja! Den har sina fördelar och nackdelar, precis som alla selar, men jag kan fortfarande rekommendera den och jag föredrar den framför vår ergo ng. (det gör dock inte min man) Jag blir mer och mer imponerad av ryggplattan nu när han är större och tyngre.
Vi har en sandfärgad som fortfarande ser ny ut.
Användarens profilbild
Av Imina
Sarai skrev:Kort svar, ja! Den har sina fördelar och nackdelar, precis som alla selar, men jag kan fortfarande rekommendera den och jag föredrar den framför vår ergo ng. (det gör dock inte min man) Jag blir mer och mer imponerad av ryggplattan nu när han är större och tyngre.
Vi har en sandfärgad som fortfarande ser ny ut.
Intressant. Jag kanske ska fundera på en gemensam julklapp till mig och lilltösen :) !
Har du sett några andra färger irl? Jag sneglar åt brun, men får inte riktigt klart för mig hur den verkligen ser ut eftersom bilderna på den är så olika.
Användarens profilbild
Av Sarai
Jag har bara sett den mörkblå också. Hör med scharlott, hon borde ha sett flera.
Användarens profilbild
Av Imina
Sarai skrev:Jag har bara sett den mörkblå också. Hör med scharlott, hon borde ha sett flera.

:tumup:
Användarens profilbild
Av Sarai
Det ser helt klart ut som en pognae på bilden. Priset kan jag inte uttala mig om men den är ju förhållandevis billig i inköp även i sverige.
Efter ett års använning är jag förresten fortfarande imponerad av vår sele. Min man däremot är och förblir en .ergokille. :D
Av Kimchi
Hej,

Som distributör för Pognae i Sverige kan jag säga att det finns privatpersoner som försöker tjäna pengar på olagligt sätt, speciellt i Asien, med att sälja produkter illegalt. Hur bärselarna kommit dem tillhanda kan jag inte svara på, inte heller om de är kopior eller inte. Det jag kan säga är att Pognae Korea tar avstånd från alla privatpersoner som utger sig från att vara företag och säljer bärselar med märket Pognae på E-bay. De står inte bakom tillverkningen av dessa bärselar. Tillverkaren Pognae Korea har ett fåtal återförsäljare i Korea och merparten av deras försäljning sker via deras egen hemsida. De säljer även till andra länder via e-bay, men endast till länder som ej har någon distributör.

Jag skulle själv aldrig köpa några illegala produkter till mitt barn. Produkter från en icke-certifierad tillverkare kan utsätta ditt barn för fara.

Min partner gick bort för en tid sedan och ja[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?