Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Opartiska tips, råd och utvärderingar, av andra medlemmar på SjalBarn.

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av sofiehesselback
Vilken ska man välja?
Jag har burit min son i trikåsjal tills nu, han har blivit 5 månader och jag känner att jag behöver mer stöd än vad Moby wrap kan ge mig.
Jag vill kunna bära länge, då vi är ute med hunden i skogen ibland i flera timmar. Jag har skippat tanken på en vävd sjal då jag vill kunna ta ur honom hyfsat snabbt när han blir lite större och vill gå korta sträckor själv. Min sambo bär ingenting i sjalen (iaf inte bland folk) och jag resonerar så att om jag ändå ska lägga pengar på något så kan jag lika bra köpa nånting som vi båda kan använda.
Sen tror jag att vi (jag & sonen) kommer att svettas ihjäl i en vävd sjal i sommar då vi båda är väldigt varma av oss.

Men vad är skillnaderna mellan Manduca och Ergon?
Fördelar vs nackdelar för dom båda??
Jag hade tänkt köpa en begagnad men kan inte bestämma mig då jag inte har provat någon av dom.
Så övertyga mig nu.
Tack tack!
Användarens profilbild
Av Sarai
Jag har en väl använd Ergo och har provat en Manduca lite snabbt. Största skillnaden är att Manducan kan göras högre i ryggen med en dragkedja vilket gör att ett längre barn känns lättare eftersom det inte kan luta sig bakåt. Detta märks framförallt när barnet blivit över 80 cm långt. Annars skiljer sig nog bärkomforten och konstruktionen inte så mycket, det är mer beroende på vilken kroppsform bäraren har. För mig är Manduca ett klart alternativ till nästa sele.
Har du möjlighet att gå på sjalträff och prova båda rekommenderar jag det varmt!
Av sofiehesselback
Varken jag eller Olles pappa är långa. Vi är ganska normalbyggda, varken späda eller kraftiga.
Det verkar inte vara någon sjalträff häromkring snart och jag skulle behöva köpa en sele snart. Men då verkar det ju inte spela så stor roll vilken jag tar.
Användarens profilbild
Av jazoo
Jag och maken har testat båda och vi tycker båda två mycket bättre om Ergo av flera anledningar. Här är helt snabbt några av våra iakttagelser:

* Ergon är lättare att justera (Manducan går att justera på fler sätt, men det gör också att det är fler remmar att hålla rätt på)
* Min man tycker att bärkomforten är jämförbar mellan de båda, men jag tycker att Ergon är mycket mycket bättre att bära i (jag får ont i ryggen av Manducan)
* Ergon är mjukare
* Manducan går att använda redan från nyfödd, men eftersom din bebis redan är 5 månader går det att använda vilken som

Så personligen rekommenderar jag Ergon! :tumup:

(Sen kan det ju hända att man måste ha både vävd sjal och Ergo, och så några sjalar till och kanske några selar till också - i alla fall om man dömer av resten av medlemmarna här på forumet, akta så du inte fastnar i träsket ;) Skoja bara)
Användarens profilbild
Av Sarai
När vi köpte vår Ergo fanns det inte så mycket annat att välja på, och den har tjänat oss väl i många år. Det enda jag har mot den är faktiskt höjden på ryggen, så jag tror inte att ni blir missnöjda. Ev. kanske ni ska titta på Ergo sport, som ska ha högre rygghöjd.
Av LillMysan
Jag har provat både Ergo, Patapum (baby) och Manduca. Jag röstar på Manduca av följande skäl: den passar både mig och min mans kroppsform (jag: 167 cm och 65 kg, min man: 173 cm och 90 kg), man kan bära axelbanden i kors när man har bebin på magen vilken känns bättre för min rygg, mjuka välvadderade axelband, lätt att finjustera när barnet sitter i selen, ekologisk bomull invändigt och ekologisk bomull/hampa utvändigt (Ergon finns i ekobomull men kostar då en extra slant). Dessutom finns en babyinsats i Manducan för nyfödda (har dock ej provat denna då jag bar lillan i trikåsjal från födseln till 5 mån). Patapum baby kändes stel och hård i höftbältet och har inga finurliga detaljer, men är å andra sidan billig. Ergons axelband kändes styva och skar in i mina ömma, mjölkstinna bröst när jag bar lillan på ryggen. Annars kändes Ergon bra, priset på den ekologiska samt avsaknaden av de små extra detaljerna som Manducan har, gjorde att jag valde Manduca istället för Ergo. Men som sagt: prova, prova, prova! =) Och jämför priser när du väl provat, det skiljer ibland hundralappar mellan de olika försäljarna. =) :D
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?