Jag är jättenöjd med min Mei Tai Camoflage. Det är en kraftig bomullscanvas som känns stadig. Men kommer säkert att bli mjukare ju mer man använder den.
Den är vadderad i axelpartiet och nacken på bebisen. Axelremmarna är breda så att de har bra avlastning över hela axeln. Det är lätt att få remmarna släta över ryggen om man bär på magen. Midjebältet är också brett för bra avlastning. Jag kan bära fler timmar i streck utan problem. Barnet sitter förstås väldigt bra i selen, Axel är 4 månader, visserligen stor för sin ålder, men han sitter jättebra och huvudstödet räcker till.
Det är lätt att knyta selen. Man börjar med att knyta midjebältet (uppochned) för att sedan lyfta upp den och lägga axelremmarna i kors över ryggen och sedan fram för att knyta under rumpan på barnet (alt. bakom ryggen).
Jag var jätteskeptisk mot ABC-selar som de också kallas innan jag provade. Jag tyckte att det var hutlöst mycket pengar för "lite tyg", men den här är ju mycket mer arbetad och genomtänkt än långsjalar så jag förstår priset.
Jag tycker att den här är bättre än långsjalar då det går fort att få upp och ur barnet. Det går fort att knyta bra också. Jag har även provat BabyBjörn och Ergo NG tidigare. Babybjörnen är snygg och enkel, men den skär in i axlarna då det är så smala band. Dessutom har man bara avlastningen på axlarna istället för midjan.
Ergon har vadderat midjebälte, men jag tycker att det är för tjockt, det sitter ivägen när man sätter sig på huk. Man känner sig klumpig och stor i den. Axelvadderingen är för mycket på ergon också.
Betyg: -5 (minuset pga det höga priset ca 750-800kr)