Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Opartiska tips, råd och utvärderingar, av andra medlemmar på SjalBarn.

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Vad tycker ni om denna? (skala 1-5, där 5 = högst)

1
3
2%
2
3
2%
3
8
6%
4
60
44%
5
61
45%
Användarens profilbild
Av Gaya
Det får en 5 av mig.

Hur bra som hälst! Min pojke är 1 år och till honom passar den perfekt.
Lätt att få upp honom själv på ryggen. Det krävdes träning två-tre ggr bara. (Jag bär inte på mage)
Huvudstödet är mkt lätt att få upp trots att man får fippla bakom ryggen.
Riktigt smidig uppfinning! *berömma* Det sitter bra också.
Lätt att sjustera axelbanden med bara en hand. Likaså bandet som går över bröstet. Det enda osm jag har tänkt särskillt på är att axelbanden skar in i armhålorna. Det var inte roligt. Jag vet inte om det beerodde på att den var ny elelr vad det nu var. Nu har det avtagit vesäntligt iallafall.

Helt superb sele!
Av Petra
Jag ger den en femma. Men använder den mest till min 2 åring. Han sitter kanon i den och stödet är inga problem med heller. Sambon fäste det i axelremmarna så det är lätt att nå dom när man ska fästa upp dom. Lillasyster väljer helst att åka i hoppisen. Men även 4 åringen har åkt upp i selen när han var febrig det gick jättebra. Men det kändes att han var lång.

Jag älskar den. Klar favorit sedan någon snäll själ här på listan ville skiljas från den. Ska bara komplitera med midjeväska och en rygga.
Av Ansi
Vi ger Ergon en femma! Tycker den är suverän till vår 10-kilos ettåring. Det går snabbt att sätta i henne och hon gillar att sitta i den. Den är lätt att justera när man bär på ryggen (vilket vi alltid gör) och den avlastar mycket bra! Tvåtimmars promenader i skogen är helt ok!

Ergon är, nedpackad, liten och smidig, ligger alltid under vagnen- dvs är alltid med, då den inte används. (Japp, vi har kvar vagnen!)
Tycker Ergon är relativt billig oxå när man jämför med bärstolar.
Framför allt är den sambons favorit :)
Användarens profilbild
Av Gaya
Nu andvänder vi den på mage också. Trots att Loke är stor. (12-13 kg)
Mina axlar går nog lite frammåt för det är tom skönare att bära på mage tycker jag. Inte svårt att knäppa eller öppna säkerhets spännet på ryggen heller. Fast jag är ovig som ett kassaskåp. Lätta att stoppa i och plocka ur barnet om man tex är ensam på stan också. Toppen!
Användarens profilbild
Av Aurian
En självklar femma till Ergon!
Låter bilderna tala för sig själva... :lol:
(är gravid i vecka 40+4 på dessa)

Bild

Bild
Av Annsofi
Egentligen gillar jag gamla ergon men retar mig ändå på en del små grejor. Det enda jag egentligen inte alls gillar med gamla ergon är deras säkerhetsgrej på midjebältet och den har de ju tagit bort nu i sin nya modell. Detta till trots så har det ändå funnits stunder då jag tyckt att denna säkerhetsgrej har haft sina fördelar men problemet är att det knölar sig när man sätter upp på ryggen och svänger runt selen. Höftbältet är också ivägen särskilt när jag går i trappor och då vi bor på 3:e våningen så blir det en hel del gående i trappor...En nackdel är också att jag tycker att den är klumpiga pga fickan framtill när man viker ihop den. Å andra sidan gillar jag att ha en enkel ficka för napp, nycklar och annat :wink: Remmarna till huvudstödet tycker vi också är för korta. Allt detta är småbekymmer kan jag tycka för Ergo är en BRA sele men allt kan ju utvecklas och bli ännu bättre.

Säljer för tillfället inte Ergo men har gjort och kanske kommer att göra igen.
Användarens profilbild
Av Cayenne
Vi älskar vår Ergo. Den har använts flitigt under semestern. Jag älskar den, Maken älskar den, bäbisen älskar den, och nu har även 3½-åringen godkännt den:-)

Den var helt enkelt oumbärlig på semestern i Danmark när det var 30 grader varmt.

fördelar
snabb att ta på, liten att ta med, lång användningsperiod

nackdelar
svår att få upp barnet på ryggen (jag får hjälpa maken), svår (omöjlig?)att räcka huvudstödet själv när man bär på ryggen

En annan stor fördel är ryggsäcken! Jag älskar den. Det är min skötväska numera.

Jag tycker den avlastar bra, men jag har den extra flärpen vid knäppningen, och den är i vägen ibland...... Lite jobbigt är oxå att den alltid är felinställd när jag ska ha den :roll: Maken är en bra bit rundare och längre än mig, så jag måste alltis ställa om den innan jag tar på mig den. Nästan läge att köpa en till *s* Då skulle väl jag ha den nya sorten :lol:
Användarens profilbild
Av Mia
Jag har haft en ergo av förra modellen, med säkerhetsflärp..
Tyvärr var den ergo lite för kort i den vadderade delen av axelbanden för att inte skava i mina armhålor. Och skulle den sitta ok så fick jag liksom sätta den för högt upp på kroppen. (jag är 185cm)
Men jag väntar med spänning på den nya modellen som ska vara lite längre på just det stället.
Lätt att ta på och av! Mycket bra att ha med sig till ett barn som vill mycket upp och ner.
Otroligt bra är att den har så lång användningstid. Fungerar perfekt till en familj som vill bära syskon med samma sele och på så sätt är den ju ekonomisk även om den kanske är lite i dyraste laget! :wink:
Väntar med att sätta betyg tills jag provat nya modellen "ergo new generation".
Användarens profilbild
Av Mi
Jag ger ERGO:n (den nya med fjärilarna) en 2:a :oops: För vi är inte alls överrens. Midjebältet känns aldrig skönt hur jag är försöker :roll: Vet inte hur jag bäst ska få lille på ryggen själv, känns alltid så krångligt, snören, spännen här och där.. Jag får återkomma när lillen har blivit lite större (om jag inte redan har sålt den tills dess) för då tror jag den fungerar bättre(?)..
Användarens profilbild
Av aha
Gillar!
Avlastar inte riktigt lika bra som en sjal, men för mig som har en utbrytarkung är den perfekt. Sonen sitter där han sitter och han trivs jättebra.

Funderade mellan Patapum och Ergo men är glad att det blev Ergon. En blöja, några tvättlappar och en napp i fickan sen är vi redo. Behöver ingen skötväska.
Jättebra huvudstöd som är lätt att fälla upp även när man är ensam.
En 5:a från mig.
Användarens profilbild
Av Eir
Ergon är en supersele tycker jag. Snygg och bekväm, MEN man får ju aldrig till den så där perfekt som det blir med en sjal. Ergon rekommenderar jag därför till folk som inte gillar sjal eller inte vill lära sig knyta. Om man inte får till ryggknytningar kan ju Ergon vara ett alternativ för ryggbärande.

(Jag är återförsäljare, men säljer inte på nätet...)
Användarens profilbild
Av EmilsMamma
Har Ergo NG. Tycker den är jättebra, ger den en 5:a. Maken vill helst bära i den, själv använder jag oftast sjalen (men om man bara skall gå en kort bit från bilen och bära på en massa andra saker så är Ergon mycket snabbare att få till).
Användarens profilbild
Av Ezereht
Nya Ergo med fjärilar får en svag 5:a av mig.

Jag bär på ryggen, fick aldrig till sjalen riktigt bra själv och man kan ju inte alltid ha hjälp. :?

Jag spänner midjebältet så att selen är på ryggsidan (men låter ryggbiten hänga ner), svingar runt Mattias upp på ryggen under armen, böjer mig lite framåt (och här behöver jag en spegel, eller fönstret på bilen att spegla mig i), fiskar upp ryggbiten och lägger den över Mattias rygg, och kollar så axelremmarna inte är snodda (det är det jag behöver spegeln till) stoppar i ärmarna, ställer mig upp, humpar till lite så allting sitter bra och spänner spännet mitt fram.

Det fungerar bra, och Mattias sitter jättebra. :) Den är högre i ryggen än sutemin, och även om Sutemins korslagda axelband är sköna när man bär på magen ser det lite skumt ut när man bär på ryggen (och dom korsas över brösten) så jag gillar Ergo bättre (men maken gillar Sutemi bättre). Fickan som barnet sitter i Ergon är lite mer djup än i Patapumen, så Mattias kan ha sin tjocka overall på sig och ändå komma ner ordentligt (i Patapumen var han tvungen bara ha sin fleeceoverall, för annars fick jag inte upp ryggstödet ordentligt, men han är ganska lång Mattias).

Han somnar gärna i selen, och då är det jättebra med huvudstödet. Jag gillar inte att det är skålat i formen för huvudet, men den fungerar ju, alltså ger stöd. Det där med att gilla formen verkar vara olika från person till person, en del gillar det andra inte. Jag trodde det var för kort men sen hittade jag spännet som man kunde förlänga det med :oops: och då var det ju inte för kort längre.

Jag gillade att ha knäppet på mitten av magen som Patapum. Ergo har spännet på höger sida. Jag får alltid leta lite efter det. Minimalt, men ändå ittybitty störande. Tror jag ska köpa bältesförlängaren så jag kan ha det mer på mitten, och också för att jag får ha på yttersta nu, för jag har breda höfter.

Men totalt: en lätt smidig sele, avlastar jättebra :D :D :D (för jag har svag rygg) och den röda "cranberry" färgen är ju bara sååååååååå fin :lol: och ganska lätt att ta på själv efter lite övning.

Någon som vet om man kan få tag i fjärilstyget på metervara?
Senast redigerad av Ezereht den sön okt 23, 2005 15:44, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
Av Miamamman
Ezereht skrev:Han somnar gärna i selen, och då är det jättebra med huvudstödet. Jag gillar inte att det är skålat i formen för huvudet, men den fungerar ju, alltså ger stöd. Det där med att gilla formen verkar vara olika från person till person, en del gillar det andra inte. Jag trodde det var för kort men sen hittade jag spännet som man kunde förlänga det med :oops: och då var det ju inte för kort längre.
Vad bra att du fick det att funka nu då. Tyckte det lät mystiskt att det skulle vara för kort, även om Mattias är en stor kille nu.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?