Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Opartiska tips, råd och utvärderingar, av andra medlemmar på SjalBarn.

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Vad tycker ni om denna? (skala 1-5, där 5 = högst)

1
5
10%
2
20
40%
3
14
28%
4
8
16%
5
3
6%
Användarens profilbild
Av trollmamma
#7199
Älskade tyget o färgerna !
Jätte fina, men fullkomligt hopplös att knyta så jag sydde på ringar o då blev den helt ljuvlig skön att knyta o lätt att använda. Det blev en ringsjal som användes flitigt !!

trollmamma
Användarens profilbild
Av Helena
#8993
Anso skrev:Jag tror på att tipsa om att göra ringsjalar är bra. Har faktiskt pratat med dem om att titta in på sjalbarn och få lite feedback.
Tygena är så himla vackra att de är värda att användas som bebissjalar!
Tror att de skulle sälja ännu bätte som ringsjalar + att folk då inser hur lätt det är att bära med sjal.
Mailbomba och be dem göra ringsjalar. Då går det ju åt mindre tyg så slutprodukten borde inte bli dyrare (tror jag).
/Anso
Jag tror att det skulle bli dyrare med ringsjalar, för då är det någon som ska sitta och sy dem, och det blir ett helt nytt moment (Kolla vad dyr Ringon är t ex). Tygerna är vackra och väldigt tåliga tycker jag. Men jag tycker att hela deras koncept verkar vara just det där med knuten och sedan faktiskt att sjalen ska kunna användas till mer än bara sjal, t ex täcke, hängmatta till bebisen. Om det blir ringsjalar av det, så faller ju det. Men sen är det ju helt absurt att alla sitter och syr ringsjalar av bärabarnsjalarna iallafall.
Jag har börjat använda min bärabarn-sjal mer igen, men jag kan inte säga att jag orkar bära i den timtals, då blir jag trött, så jag förstår inte riktigt varför sjukgymnaster m.fl rekommenderar den så varmt. I och för sig så kan man dra ner tyget på axeln mycket och det avlastar verkligen. Men samtidigt så kan man inte göra så mycket då i köket om man har tyget helt nere. Varför ser man inte i reklamen bilder på folk som gör saker när de har bärabarn-sjalen på sig? Kanske det är mer en sjal som man har på sig "när man gör ingenting" eller bara går omkring med barnet.
Jag tror att Bärabarn redan fått ta en hel del kritik på Bärsjalslistan. Där var det rätt mycket diskussion angående att Lisa på Bärabarn tyckte att långa sjalar var krångliga. Vi kanske får acceptera att de har sitt koncept, men vi behöver ju inte rekommendera sjalarna i första hand.

Jag tycker att det ska bli mycket intressant att se hur de korta sjalarna från Hoppediz upplevs, för de är ju också korta, och borde ju då också vara svåra att knyta. Eller kan det kanske bli lättare med en kort Hoppediz eftersom den är lite mer elastiskt?
Användarens profilbild
Av April
#11454
Jag tog mig friheten att flytta HönsMammas inlägg ;-) (så att det kom rätt)

--------------------------------------------------------------------------------------

Har sett att Bärabarnsjalen fått en del kritik. Kanske är det fel på mig och mitt barn, :? men för oss är den toppen.:lol:
Men det beror kanske på till vilket ändamål man ska ha den. Vi har den för att bära kortare sträckor då Gustav (19 mån) inte orkar gå själv eller är gnällig och det bara är att sitta på armen som duger. Då vi planerar att vara ute och gå långt väljer vi istället vår bärstol.
Jag lyckades ganska snart få till knuten bra, och nu kryper Gustav med lätthet i och ur själv. Sitter sen glatt på höften magen eller rygger och säger, gå gå! :lol:
:? Hade lite problem med att knuten klämde men har kommit på att för oss passar det bäst att ha knuten mellan mig och G, typ mitt fram när jag bär på höften.
Med andra ord mig passar sjalen jättebra! :lol:

från HönsMamma
Användarens profilbild
Av mia75
#12389
Jag har varit ganska nöjd med den hittills, men så vet jag ju inget annat heller. Men ju mer jag är här inne och läser så inser jag att det är en långsjal jag egentligen vill ha.
Den går ju i princip bara att knyta på ett sätt...
Användarens profilbild
Av April
#12394
Jag flyttade Marielles inlägg som hamnat lite fel ;-) Hoppas det är ok! :-D

---------------------------------------------------------------------------------------

Inte alls nöjd med bärabarnsjalen. Dock hade jag inte åtanke att man kunde sytt om den till en ringsjal, isåfall hade jag nog inte sålt sjalen. Eller jo, det hade jag nog då jag inte var överdrivet förtjust i färgen tre jeansblå. Lite småtantig sådär! Razz
_________________
Mamma till världens bästa Runa född 23 juli-04.

av: Marielle
Användarens profilbild
Av Suskiv
#15858
Efter att äntligen fått till ryggsäcksknytning med bära barn-sjalen så har den fått ett uppsving här. Jag älskar ju färjerna på min bära barn men tycker det är krånglig att knyta på höften. Men eftersom jag numera använder den på ryggen så går det kanonbra. Tova sitter bra i den och jag kan bära betydligt längre än på höften. Visst den avlastar inte lika bra som långsjal.
Användarens profilbild
Av Helena
#16200
Suskiv skrev:Efter att äntligen fått till ryggsäcksknytning med bära barn-sjalen så har den fått ett uppsving här. Jag älskar ju färjerna på min bära barn men tycker det är krånglig att knyta på höften. Men eftersom jag numera använder den på ryggen så går det kanonbra. Tova sitter bra i den och jag kan bära betydligt längre än på höften. Visst den avlastar inte lika bra som långsjal.
Har också testat ryggknytning med min bärabarn (men lyckats först efter att jag kollat på Hoppediz-instruktionerna för kortsjal). Barnet kommer dock inte upp så högt på ryggen tycker jag, men det går väl inte att ändra på, eftersom man bara bär över en axel.
Användarens profilbild
Av Suskiv
#16208
Helena skrev:Har också testat ryggknytning med min bärabarn (men lyckats först efter att jag kollat på Hoppediz-instruktionerna för kortsjal). Barnet kommer dock inte upp så högt på ryggen tycker jag, men det går väl inte att ändra på, eftersom man bara bär över en axel.
Jag knyter vanlig ryggsäck med sjalen på båda axlarna. Räcker så att jag precis kan knyta under Tovas rumpa.
Användarens profilbild
Av mojsan
#16253
..helt ok för kortare stunder, och jag älskar ju färgerna, och nu börjar tyget bli riktigt skönt! Dessutom börjar jag få till höftknyten, så nu är den åter i bruk!
Användarens profilbild
Av Alex
#21286
Okej, nu är det så att jag har en sån här sjal. Kan någon berätta hur jag syr om den till ringsjal på bästa sätt? Den är som sagt knepig att få till, man får knyta om ofta.
Användarens profilbild
Av marlene
#21310
Alex skrev:Okej, nu är det så att jag har en sån här sjal. Kan någon berätta hur jag syr om den till ringsjal på bästa sätt? Den är som sagt knepig att få till, man får knyta om ofta.
så här har jag gjort med min http://www.babydesign.se/sy%20sjalv.htm
Av Marika
#39863
Jag ger den en 3

Jag är nog en av få som verkar fått till knytningen från början. Jag bar min dotter i upprätt ställning med benen innanför, hennes tre första månader. Eftersom det var min första sjal så tyckte jag att den fungerade bra.

+ Lätt att lägga ifrån sig barnet när det somnat
+ härlig kvalitet, mjuk och skön
+ bra för höftbärning av lite större barn

- Sned belastning vid längre tids bärande (vilket gäller alla korta sjalar/ringsjalar)
- Kan var svårt att få den så tight man vill när barnet sitter i.
- Sitter oftast för långt ner på armen så den låser rörelsen i armen.
- Knuten blir "bullig" under jackan

*Jag producerar Looma Ringo samt hjälper Småfolket med försäljning av deras produkter*
Senast redigerad av Marika den tor jul 28, 2005 10:34, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av Lea
#39901
Jag är en av de 3 som gett denna sjalen högre betyg än en 3a... Min första introduktion in i sjalvärlden (och min enda "riktiga" sjal) och oj vad vi har använt den mycket! Bar lillebror i båda vagga och upprätt redan från första dagen. Lite krångligt att lära sig att knyta rätt (men jag gav mig inte - skulle lyckas och hur skulle vi annars överlevt allt bärande!?), och när man väl fick till en bra knut så behöver man ju inte knyta upp den - förräns vid tvätt... Nu knyter jag den utan problem, men gillar inte att bära på höften, man blir så "bred" och låst då tycker jag, så lillebror åker fortfarande mitt fram eller ev i ryggsäck...

Tycker den är toppen, då den även passar som filt, solskydd i vagnen, min son hade den som snuttefilt när han var mindre och han inte satt i den, då är det ganska skönt att mna inte har 5meter tyg utan bara 2,75 :wink: Nej nån ringsjal blir det inte av min Bärabarn, gillar den alltför mycket som den är!
Användarens profilbild
Av Lea
#41941
En bild också på min prins i BäraBarn-sjalen!

Bild

Det går ju alldeles utmärkt att även flaskmata i sjalen OCH ha armarna fria! :D
Av jojjo
#42260
Jag ger den en trea. Tycker den är bra för att använda när man ska ner i tvättstugan osv. Lätt att knyta och ta av och på...

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?