Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Opartiska tips, råd och utvärderingar, av andra medlemmar på SjalBarn.

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Vad tycker ni om denna? (skala 1-5, där 5 = högst)

1
Inga röster
0%
2
9
6%
3
18
12%
4
52
34%
5
72
48%
Användarens profilbild
Av jessicatja
#239667
Hoppediz är vår första, och hittills enda, vävda sjal. Jag tycker den är kanonbra :heart:

Har ju förstått att kvalitén kan variera, men vi måste ha fått ett bra exemplar. Sjalen var ny när den kom till oss och den var mjuk redan då. Har en Panama och jag tycker den är lätt att knyta, mjuk och mysig och avlastar jättebra!

Mittmarkering är perfekt (har en diskret söm, kanske en äldre variant?) och de olikfärgade sidorna gör det enkelt att hålla koll på vilken sida man drar i.

Instruktionshäftet som medföljer är innehållsrikt, med många knytningstips (har ett på svenska).
Användarens profilbild
Av marlene
#239677
Av mig får den en 3:a. Jag har haft en Dublin som vände i dörrn i princip, byttes mot en Panama. Jag kom inte överens med Panaman, jag slet och drog och svettades men det vart aldrig riktigt bra. Mycket och tjockt tyg och nästan lite för elastisk för mig. Bebinan som jag har bara glider på plats och trots att den är en 5,1 och panaman 4,6 så känns det som att bebinan är mycket mindre tyg. På magen kanske det skulle funkar bättre men jag valde att sälja den trots att färgen är underbar och köpa en lite kortare stork istället eftersom jag uteslutande bär på ryggen just nu. Ett plus är dock priserna och färgerna :lol:
Av Pétronille
#388341
Hoppisen är fin men min BB-slen är finare! Gillade inte kantbanden och de jättestora mittmärkena. Men viktigare är: BB-slenen är bekvämare, jag blev besviken på Hoppediz. Får ont i ryggen när jag bär på rygg i den, och det får jag aldrig av min BB-slen. Instruktionsboken var inte heller lika bra som den som hörde till BB-slenen. Så det blir väl en trea!

*Efter ytterligare några månaders användning har jag börjat vänja mig vid att knyta den och får inte ont i ryggen, men jag tycker fortfarande bättre om BB-slen. Hoppisen är lite klumpig och otymplig och knutarna blir därför inte lika bra. Får ofta knyta om ryggknuten med hoppisen men aldrig med BB-slen!
Ett annat minus är att den inte går att mangla! Så den kommer aldrig blank och fin från tvättstugan, utan har ständigt en struktur som en använd kökshandduk...
Senast redigerad av Pétronille den lör mar 24, 2007 21:46, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av sanna73
#470337
Av mig får den en stark 4:a.
Jag älskar denna sjal :love: Den är lättknuten, go och prisvärd, samt finns i många snygga färger.

En ärvd gammal hoppis var min första vävda sjal och den var verkligen ingosad och fortfarande snygg trotts att den burit två barn innan vår Alfred sattes i den. Har sedan också köpt mig en Kairo i den nya modellen med ficka och den var gosig redan när jag tog den ur lådan.

Sjalen är lätt att knyta, de olikfärgade sidorna och mittmarkeringarna hjälper verkligen till. Den är snäll att knyta för oss som ännu inte är experter.
Fickan gör varken till eller från för mig, men har man en längre sjal där man får mer svans kan jag tänka mig att den är praktisk.

Der lär blir fler hoppisar i denna familjen innan vi är klara med bärandet :loving: :heart:
Användarens profilbild
Av thanisa
#487124
Jag har en Oslo och jag trivs inte med den. Den är för hård och styv. Känns också väldigt bred tycker jag. Väljer den enbart när Katjan hänger på tork. Tycker den är lite väl tjock i tyget också.
Användarens profilbild
Av Monique29
#603092
Klar 5:a
Användarens profilbild
Av sonja
#707715
Jag ger den en femma. Det är min första vävda sjal som jag använder.
Den är jättelätt att knyta, lättare än den elastiska tycker jag till och med (folk har hela tiden sagt att det är svårare med vävda), och jag blir GLAD varje gång jag ser den (det är en havanna)! :heart:

Stör mig till skillnad från andra inte alls på mittmarkeringen även fast den inte är så snygg. Den försvinner i knytningen och syns inte medan man bär.

Det jag funderar över är den där fickan. Varför sy dit det där onödiga eländet? Vilken miss! Tycker jag iaf...

Jag älskar denna sjal i alla fall!
Användarens profilbild
Av Alven
#707809
Nu har jag efter 2 dåliga hoppar (Kairo och Osaka) lagt vantarna på en bra, en Santiago. Skulle jag betygsatt den hade den fåttt en fyra eller femma. Alla tre är av den äldre modellen utan ficka...
Användarens profilbild
Av lillasara
#980275
Jag ska vänta med att betygsätta tills jag provat åtminstone nån annan vävd sjal också, men mitt omdöme kan jag dela med mig av efter snart en månads användande. Det är alltså min första vävda, har en Sino trikåsjal och min lilla Hugo är nu 4½ månad och väger ca 7 kg.

+ Vacker färg
+ Känns ganska gosig
+ Stabil, säker knytning, tyget glider inte särskilt mycket
+ Även om jag bara knutit trikå förut tyckte jag inte att det var några problem med knytandet.
+ Jättefint instruktionshäfte på svenska (jag har hyrt min sjal)

- Tjockt tyg, blir varmt och tar enorm plats i vagnen, ryms inte ens i min rymliga skötväska om jag skulle ta ur allt annat...
- Klumpig knut
- Fickan är bara ivägen och gör knutknytandet onödigt besvärligt

Jag är strl S ungefär, sjalen är 4,6 m i färgen Panama, vi knyter oftast dubbelt kryss som på bilderna:

Bild

Bild

Nu när jag ska köpa blir det nån helt annan, troligen EasyCare.
Användarens profilbild
Av Jolin
#1174197
Köpte en begagnad Osaka och har haft den i drygt en vecka nu.
Både jag och dottern älskar den, lätt att knyta och de olikfärgade kanterna hjälper mycket, särskilt när jag nu har börjat knyta henne på ryggen.
Lagon tjock tycker jag, inte för varm men stadig.

Edit: känns som ganska mycket tyg och den känns bredare än andra på samma bredd tycker jag nu när min sjalerfarenhet har breddats :wink: Knuten blir för stor tycker jag oxå. Dock är de snygga och har mycket att välja på.
Senast redigerad av Jolin den tis jun 30, 2009 20:37, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av glis
#1256473
Min favorit så långt, jag har en 5,4 m som räcker till allt (jag har stl 44 ungefär). Enda nackdelen är fickan som kommer ivägen i knytningen ibland, lite märkligt av dem att göra sneda ändar för att knuten skall bli liten och sedan sy dit en massa tyg och kardborre. Jag gillar tyget som är stadigt men ändå mjukt på något underligt sätt.
Användarens profilbild
Av Helene-Gia
#1278172
Vi har haft Hoppediz Timbuktu en dryg vecka nu. Har en 4,6 m trots att jag egentligen borde haft en längre. Men jag är rätt tunn runtom så jag chansade på den kortare varianten och det funkar. Sjalen är skön att knyta med, och E sitter tryggt hur jag än knyter. Lite svårt att få till ryggknutar då tyget gärna åker upp över rumpan. Funkar bäst att göra tibetanskt avslut, men jag känner mig orörlig i axlarna och armarna tror dock bara det är min knytteknik som behöver slipas mer. Igår testade vi höftkryss, det satt fint men vi fick hitta på vart vi skulle göra av allt överblivet tyg - det blev lite extra vindskydd åt E.
Av Aelia
#1348682
En femma får den nya tunna hoppisen

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?