Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Opartiska tips, råd och utvärderingar, av andra medlemmar på SjalBarn.

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

#9153688
Hej!
Jag är ny på det här med att bära barn, har en femveckors bäbis som jag just nu bär i en tricot-slen varvat med beco gemini. Både hon och jag älskar det! Dock tycker jag att tricot-slen är lite tjock och klumpig, och skulle vilja köpa en smidigare sjal. Tänker att det är lika bra att köpa en vävd, som jag har förstått ger bättre avlastning när barnet blir större?

De jag funderar på (mest baserat på att jag tycker att de är snygga) är Girasol eller Ellevill Zara. Vilken skulle ni erfarna sjalanvändare rekommendera till en nybörjare som söker en smidig sjal? Kan tillägga att jag är väldigt kort, 152cm. Barnets pappa är längre, 180cm och det vore toppen om sjalen fungerade till honom också, men inget krav eftersom han egentligen föredrar bärselen framför sjal.
Jag har också läst lite om Calinbleu gauze/gås här på forumet och förstått att den är riktigt tunn, så den kanske är ett alternativ som smidig sjal också?

Vore mycket tacksam för hjälp i frågan, det finns ju så många fina sjalar att välja på!
#9153726
jag har inte provat girasol, men tyckte att ellevill zara var toppenbra när jag var nybörjare. jag älskar fortfarande den sjalen. mjuk, vacker, lättknuten och inte jättetjock.
#9154018
Tack för era svar! Det lutar nog åt en Ellevill Zara, precis som ni gett råd om. Är helt kär i Girasols fina regnbågsfärgade sjalar, så kanske blir det en sådan också senare :). Har förstått att när en väl börjat köpa sjalar är det svårt att sluta... :)
#9154030
Å jag tycker gåsen år en perfekt bebissjal! Tunn o lättknuten. Jag bar min 7, 5 kilos klump i den idag :loving: . Mina girasoler är flanelligt gosiga men de är lite tjocka. Zaran är smidigare än mina girasoler, men det är en gammal 60 cm bred och girasolerna kan vara lite olika tjocka som jag förstått det. Strukturen på zaran gör den förlåtande när man knyter. Alla tre är bra sjalar och till slut är det smaken som avgör.

Lycka till o välkommen hit!
#9154999
Egentligen vill jag ju ha alla tre, ännu mer nu när du Telistant skrivit så bra om dem allihop! Zaran verkar ju dock vara mellantinget mellan dem, så jag tror att det får bli en sån till att börja med. Särskilt som jag helt kärade ner mig i den fina gula färgen den finns i!

Nu undrar jag om ni kan hjälpa mig med längd? Jag har försökt läsa lite här i forumet, men tycker att det är jättesvårt att veta vilken just vi behöver. Jag är som sagt väldigt kort (152) och min sambo normallång manslängd (180). Kommer det bli väldigt mycket tyg över för mig om vi väljer 5.2? Jag tycker att det blir det med tricot slen, som jag läst någonstans är hela 5.5m. Men samtidigt ska ju min sambo kunna ha den också, så 4.7 är kanske för lite? Det är dock jag som kommer använda den mest. Svårt!
#9155018
Jag är ganska säker på att din sambo kan ha 4.7 också, om han inte är väldigt kraftigt byggd. Jag och min man kan båda ha 4.7 och han är rätt stor, 183 och väger runt 100. :)

Vi köpte en gauze i somras för att ha de riktigt varma dagarna och det var toppen, men det kan ni ju vänta med och se hur sommaren blir. Som allroundsjal klår den inte tex Ellevill i avlastning, är min erfarenhet.

För att göra dig ännu mer förvirrad kan jag rekommendera Easycare också, den är storfavorit här hemma, till skillnad från Ellevill är den lite halare i tyget, vissa föredrar det och andra föredrar Ellevill som är lite trögare eller vad man ska säga. Easycare är också lite tunnare. Men vad jag har förstått brukar man säga att Ellevill är en bra nybörjarsjal, tyget är förlåtande. :)

Didymos är den bästa sjalen jag provat vad gäller avlastning, men lite tjockare och kanske inte läge att köpa inför den här årstiden!

Tror du gör rätt i att börja med en Ellevill så kan du prova andra sen, för fler lär det nog bli. ;)

Lycka till, ser framemot att se vad det blir för något fint!
#9156225
Ketronya skrev:Här finns en turkos Zara till försäljning förresten. :)http://www.sjalbarn.se/forum/viewtopic. ... 7&t=217920
Tack för tipset! Jag har faktiskt köpt just den, och väntar med spänning på att få den så att jag kan testa! Om jag gillar den lär det garanterat bli fler sjalar, och easycare verkar ju både trevlig och finns som regnbåge :). Alltså ju mer jag läser i forumet desto fler sjalar vill jag ju ha! Så många fina färger, och alla har sina egna fördelar (och vissa nackdelar ibland verkar det som). På önskelistan nu står Didymos, Girasol, Easycare och en gås... ojojoj trodde inte att det här skulle bli ett sånt dyrt intresse! :D
#9157926
ClaraSofia skrev:
Ketronya skrev:Här finns en turkos Zara till försäljning förresten. :)http://www.sjalbarn.se/forum/viewtopic. ... 7&t=217920
Tack för tipset! Jag har faktiskt köpt just den, och väntar med spänning på att få den så att jag kan testa! Om jag gillar den lär det garanterat bli fler sjalar, och easycare verkar ju både trevlig och finns som regnbåge :). Alltså ju mer jag läser i forumet desto fler sjalar vill jag ju ha! Så många fina färger, och alla har sina egna fördelar (och vissa nackdelar ibland verkar det som). På önskelistan nu står Didymos, Girasol, Easycare och en gås... ojojoj trodde inte att det här skulle bli ett sånt dyrt intresse! :D
Vad roligt att du köpte den! Hoppas du gillar, ser framemot en bärbild. ;)

Easycare regnbåge står även på min önskelista, den är himla fin och även en Girasol såklart. Jag trodde heller aldrig att det skulle bli ett sådant intresse, innan jag börjat fattade jag inte varför folk köpte mer än en sjal, nu har vi redan 5 och bara ett barn... :lol:
#9161876
Såg att du köpt, men ändå... Skulle nog också säga Zara, eller en riktigt ingosad Girasol - jag har en Earthy rainbow som är underbar, mjuk som flanell och helt fantastisk på alla vis. Den byter jag inte mot alla Zaror i världen ;) En ny Girasol är dock mycket stummare än en ny Zara. Så tja, överlag är begagnat helt klart bäst!
#9486598
Jag vet att detta var ett tag sedan, men om du fortfarande finns kvar här så undrar jag: blev du nöjd med Zara? Och har det blivit fler sjalar efter den? :D
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?