Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Opartiska tips, råd och utvärderingar, av andra medlemmar på SjalBarn.

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av lisette
#8931104
Hej!

Köpte en BäraBarn ringsjal till min 4 v gamla son och har provat den ett par gånger med varierande resultat.

Jag hittade olika videos på hur man sätter barnet i grodpositionen, jag verkar dock inte få till det ordentligt.
http://www.youtube.com/watch?v=j84sVMQqscc
- Han hamnar lite långt ner, huvudet är i "tutthöjd". Jag skulle vilja ha honom lite högre upp?
- Ringarna hamnar i sonens huvudhöjd. Fast jag placerar ringarna uppe på axeln innan jag lägger ner honom i sjalen. I videon ovan sitter ringarna mer i armhålehöjd medan mina ringar hamnar framme på bröstet.
- Sjalen hamnar jättelångt ner på armen när jag ser till att den inte är snurrad eller vikt i ryggen. Har svårt att lyfta armen för att göra saker.
- Den skär även in i halsen. Känns nästan som om den är för bred för mig?

Jag är ca 165 cm lång och väger 70 kg.
Sjalen är inte speciellt skön att använda då jag inte kan röra mig på ett bra sätt och jag sitter och funderar på vad som kan vara ett bra alternativ för mig som aldrig har använt sjal förr? Denna sjalen köpte jag begagnat för 160:-
Jag är ute efter något som är lättknutet, smidigt att använda (vilket jag faktiskt tycker att en ringsjal är). Köper begagnat då vi även ska ha en sele som maken kan använda, han vägrar sjal.

Tacksam för lite hjälp och tips! =)
Användarens profilbild
Av Sanna81
#8931110
Jag som använt både trikåsjal, vävda sjalar och flera olika selar och mei-taier kom aldrig riktigt överrens med min ringsjal. Många nybörjare verkar lockas av att de är kortare och inte behöver knytas, men i verkligheten verkar de inte alls alltid vara det lättaste alternativet.

De flesta verkra tycka att en trikåsjal är enklast och mysigast de första månaderna. Då kan man knyta först och sätta i barnet sen (och ta ur barnet också utan att knyta upp knuten). Eftersom din son inte är alldeles nyfödd skulle jag inte satsa på de allra mest elastiska sjalarna, eftersom de kan bli tyngre än nödvändigt att bära med så snart barnet börjar väga några kilon mer. Vi hade en mam eco som vi bar med, och den var bra tycker jag, men det finns såklart en massa andra trikåsjalar också.

Har du sett att det finns en massa sjalinformation på förstasidan av sjalbarn.se, alltså innan man kommer till forumet? Inte för att det är fel att fråga här, absolut inte, men som komplement :tumup:
Användarens profilbild
Av telistant
#8931157
Ringsjal är bra för korta studer enligt mej. Det tog ett bra tag innan ja kom överren med min ringo, och jag använder den bara kortstunder för den belastar ju bara ena axeln, så det blir tungt liksom.

Ett tips för att få ringsjalen bra är att se till att ringarna sitter där du vill ha dem, se till att yget är sträckt över din rygg och allt slack du vill dra bort i ringarna är på ringsidan av bebis innan man drar åt. Det är också bra om det inte är så mycket slack från början.

Sitter ringarna vid axeln tror jag du får mindre tyg på armen. Har du ringarna på bröstet finns ökad risk för mjölkstockning om du ammar. Lycka till med ringsjalen, men även jag rekommenderar en trikåsjal eller en gauzesjal
Användarens profilbild
Av SCSI
#8931193
Ringsjalen kommer mer till sin rätt när barnet är lite större och kan sitta på höften, men kolla även upp att bära "japanskt" (finns en tråd här nånstans), det gillade jag när min unge var en plutt.
Användarens profilbild
Av Carolinah
#8934450
Skaffade också en ringsjal när min plutt var två mån, nu är han fyra mån o vi har fortf inte kommit överens. Rek trikåsjal el vävd, annars Mei Tai.
Av lisette
#8935931
Sanna81 skrev:Jag som använt både trikåsjal, vävda sjalar och flera olika selar och mei-taier kom aldrig riktigt överrens med min ringsjal. Många nybörjare verkar lockas av att de är kortare och inte behöver knytas, men i verkligheten verkar de inte alls alltid vara det lättaste alternativet.

De flesta verkra tycka att en trikåsjal är enklast och mysigast de första månaderna. Då kan man knyta först och sätta i barnet sen (och ta ur barnet också utan att knyta upp knuten). Eftersom din son inte är alldeles nyfödd skulle jag inte satsa på de allra mest elastiska sjalarna, eftersom de kan bli tyngre än nödvändigt att bära med så snart barnet börjar väga några kilon mer. Vi hade en mam eco som vi bar med, och den var bra tycker jag, men det finns såklart en massa andra trikåsjalar också.

Har du sett att det finns en massa sjalinformation på förstasidan av sjalbarn.se, alltså innan man kommer till forumet? Inte för att det är fel att fråga här, absolut inte, men som komplement :tumup:
ja jag lockades ju absolut av att det såg så enkelt ut med en ringsjal, men jag hade inte en tanke på att belastningen blir lite fel. :S

har läst lite om ringsjalar på första sidan.. tack för tipset dock! ;)
Av lisette
#8935936
telistant skrev: Ett tips för att få ringsjalen bra är att se till att ringarna sitter där du vill ha dem, se till att yget är sträckt över din rygg och allt slack du vill dra bort i ringarna är på ringsidan av bebis innan man drar åt. Det är också bra om det inte är så mycket slack från början.

Sitter ringarna vid axeln tror jag du får mindre tyg på armen. Har du ringarna på bröstet finns ökad risk för mjölkstockning om du ammar. Lycka till med ringsjalen, men även jag rekommenderar en trikåsjal eller en gauzesjal

fast när jag har satt i sonen så har ringarna flyttat sig. jag provade dock häromdagen och då fick jag rätt på det, men sonen var inte på humör så han satt inte så länge.

tack för tipset!
Användarens profilbild
Av Sanna81
#8936043
lisette skrev:sitter och kollar lite på trikåsjalar nu. hur bred och lång bör den vara?
Hur bred den är är mest en smaksak. En bredare kanske är lite stadigare och en smalare lite svalare. En del tycker att det är lättare att knyta med en smalare så länge barnet är pyttelitet också (vår mam eco vek vi dubbel längs med hela vägen till en början) men jag tror inte att det är så stor skillnad egentligen, hur tunnt tyget är spelar nog större roll i så fall.

Längden beror lite på hur stor man är själv, och hur många varv man föredrar att ha den kring magen. Men de flesta trikåsjalar är nog tillräckligt tilltagna för de flesta.
Användarens profilbild
Av Carolinah
#8936065
lisette skrev:sitter och kollar lite på trikåsjalar nu. hur bred och lång bör den vara?
Kring 5 m funkar nog bra. Looma Sino hade jag o tyckte den var toppen. Babylonia Tricot Slen har jag också haft men är inget för den som är mer varm av sig. Mam ECO ska många vara nöjda med. Aldoria Bambu Soft verkar också populär.
Användarens profilbild
Av SCSI
#8936071
lisette skrev:
SCSI skrev:Japanskt: http://www.faktisktpraktiskt.se/barinst ... index.html
Revolutionerade ringsjalsanvändandet för oss!

men kan man ha en liten spädis på det viset?
Ja, eftersom man kan stoppa in hela huvudet under sjalen är det bra stöd - jag vill minnas att jag bar mitt yngel rätt mkt så när han var 2-3mån. När vi började åka och hälsa på folk och jag inte orkade krångla med långsjal på tåget...
Användarens profilbild
Av telistant
#8936100
lisette skrev:
telistant skrev: Ett tips för att få ringsjalen bra är att se till att ringarna sitter där du vill ha dem, se till att yget är sträckt över din rygg och allt slack du vill dra bort i ringarna är på ringsidan av bebis innan man drar åt. Det är också bra om det inte är så mycket slack från början.

Sitter ringarna vid axeln tror jag du får mindre tyg på armen. Har du ringarna på bröstet finns ökad risk för mjölkstockning om du ammar. Lycka till med ringsjalen, men även jag rekommenderar en trikåsjal eller en gauzesjal

fast när jag har satt i sonen så har ringarna flyttat sig. jag provade dock häromdagen och då fick jag rätt på det, men sonen var inte på humör så han satt inte så länge.

tack för tipset!
Så brukar det bli. Sen när barnet är i får man justera var ringarna sitter, mecka till tyget o sen dra åt i ringarna. Det är nog det som gör det så trixigt från början.
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?