Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Sassa
jag har köpt en jättesnygg Ergo som jag gillar utseendemässigt, men jag får inte till den på min kropp.

Jag tycker att det blir så bylsigt med den på mig. Axelremmarna är tjocka, midjebältet för brett och sedan är bröstbältet jättesvårt att få till på rätt sätt.
Det känns som att Axel sitter vid halsen på mig.
Det är för mycket av selen. Den är svår att få med sig också eftersom den tar sån stor plats.

Någon som kan hjälpa mig med hur jag ska göra?

jag är lite sugen på att sälja den och prova en Patapum (ev. patapum toddler) istället om jag inte blir kompis med Ergon.

Det är ju meningslöst att ha en dyr Ergo liggandes som aldrig används.
Användarens profilbild
Av Kaja
Jag har testat båda och har en Patapum. Patapum är mindre "fluff" i axelbanden och ingen vaddering i ryggen. Annars är de identiska.

Bröstbältet ska sitta nästan ända uppe i halsgropen för att vara rätt. Du måste ha den över de fluffiga axelbanden. När jag bär Jakob (90 cm) i den så känner jag snarare att jag har det motsatta problemet. Han sitter så långt ner i svanken att han inte ser något alls.

Bältet ska sitta över höften, inte i midjan. Se till att bältet liksom trycker på höftkotorna och neråt, så att det är där du lägger tyngden.

//Kaja
Av Sassa
Hmm, jag har ju bara provat att bära på magen hittills. Om jag har bröstbältet så högt upp som möjligt så stöder det ingenting. Det känns bättre om jag har bröstbältet mitt på ryggen, men då kommer jag inte åt det.

När jag provade att bära min 3-åring på ryggen så kändes det helt ok. Han fyller liksom ut hela selen, men med bebisen blir det bara fel.
Användarens profilbild
Av Kaja
Jag bär egentligen bara på ryggen med Patapum. Det känns som om det är en lite krystad förklaring att man kan bära den på magen. Jo, man KAN, men det är precis som om den inte funkar som avlastning då. Men jag tror att du måste ha bröstbandet nästan uppe i nacken för att få till det, men hur man då ska kunna knäppa det själv?? Nej...

Körde BabyBjörnen när sonen var liten. Den funkade bättre.

//Kaja
Av Sassa
Ja, just nu tycker jag faktiskt att babybjörnen är bättre och skönare. Så det verkar bli så att jag säljer Ergon och köper en Patapum lite senare.
Användarens profilbild
Av sus
Jag tycker inte att vare sig ergon eller patapumen funkar särskilt bra på magen, det där lilla spänet på tvären är så svårt att få till.
Om du inte får till ergon och ska sälja den så köp inte en patapum, sattsa på en Sutemi istället om du ska bära mycket på magen. Den funkar MYCKET bättre!
(Anso säljer en just nu tror jag)
Av Sassa
OK, jaha!
Hur fungerar Sutemin då? Den ser så enkel ut i sin konstruktion så den har jag sållat bort tidigare.
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
Kaja skrev:Men jag tror att du måste ha bröstbandet nästan uppe i nacken för att få till det, men hur man då ska kunna knäppa det själv?? Nej...

Körde BabyBjörnen när sonen var liten. Den funkade bättre.

//Kaja
Jag tycker tvärtom! Jag bär ganska mycket på magen i patapumen, och jag vill ha "bröstspännet" så lågt ner som möjligt på ryggen. Sen är jag ganska vig i axlarna, så jag kan spänna det spännet själv, innan jag drar åt axelremmarna.
Användarens profilbild
Av EmilsMamma
Jag har Ergon, och bär bara på magen med den.
Jag spänner "bröstspännet" först, och låter axelremmarna vara långa.
Spänner höftbältet, sätter sonen på plats och fäller upp själva selen.
Håller i övergången sele/axelband och "humpar" ner sonen så långt det går (gjorde inte det första ggn och då kändes det som om han hängde bakåt).
Svänger sedan bröstspännet över huvudet med ena handen samtidigt som jag håller sonen bakom ryggen med andra handen.
I med armarna i axelremmarna och dra åt dessa lagom.

Tada :wink:
Användarens profilbild
Av sus
Sassa skrev:OK, jaha!
Hur fungerar Sutemin då? Den ser så enkel ut i sin konstruktion så den har jag sållat bort tidigare.
Den är som Patapumen, men man korsar axelbanden bakom ryggen så det blir ungefär som en ABC-sele, fast med spännen. Jag tycker den funkar bra på ryggen också, men en del tycker att dom får lite fula bröst när man korsar banden över bröstet. Sen har den inget riktigt bra huvudstöd i orginal, men jag tycker inte det varit något problem. När Majken somnat har jag lättat lite på ett axelband och pillat in huvudet under det ungefär som man kan göra med en sjal.
Användarens profilbild
Av Mia
Jag gör som Iwinroth och tycker ergon är toppen!! Men den måste ju sitta långt ner på höfterna! Upplever inte alls att han kommer för högt upp i halsen..
Av Sassa
Ja, jag måste nog prova den lite till. ska försöka med de förlslag som ni kommit med. Annars får den byta hem. :cry:
Användarens profilbild
Av Anso
Sassa skrev:Ja, jag måste nog prova den lite till. ska försöka med de förlslag som ni kommit med. Annars får den byta hem. :cry:
Sutemin är inte mindre än vad Ergon är så där skulle du inte vinna något på att byta till Sutemin. Minst skrymmande är Patapumen.

Fortsätt att öva med Ergon ett tag till, de flesta är ju jättenöjda med den. Om man är liten och späd så kanske axelremmarna känns lite klumpiga och för långt vadderade och då kan ju Patapumen vara lite bättre.
Användarens profilbild
Av sus
Anso skrev:Fortsätt att öva med Ergon ett tag till, de flesta är ju jättenöjda med den. Om man är liten och späd så kanske axelremmarna känns lite klumpiga och för långt vadderade och då kan ju Patapumen vara lite bättre.
Men Anso, här försöker jag sälja din Sutemi åt dig och så säger du så här... :lol:
Användarens profilbild
Av Anso
sus skrev:
Anso skrev:Fortsätt att öva med Ergon ett tag till, de flesta är ju jättenöjda med den. Om man är liten och späd så kanske axelremmarna känns lite klumpiga och för långt vadderade och då kan ju Patapumen vara lite bättre.
Men Anso, här försöker jag sälja din Sutemi åt dig och så säger du så här... :lol:
Ärlighet varar alltid längst! :D Jag vill ju att den ev. nya ägaren ska bli riktigt nöjd med den.

Vi fick fåren klippta i början av somma[…]

Min partner gick bort för en tid sedan och ja[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?