Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Käthe
Hm, det var knepigare än jag trodde att gå över från trikå till vävt... jag känner ju visserligen hur mycket bättre den avlastar men det är ändå inte riktigt bekvämt. jag bär på magen och det blir liksom för mycket tyg, det flaxar nedom axlarna och det gör att det inte känns stabilt även om det är det. och jag tycker inte att jag lyckas spänna tillräcklig hårt. Fast jag drar i kantern och allt så bra jag kan. Bär i omslutet x, tror jag väl det heter. Jag har en bb-slen. Hjälp?
Användarens profilbild
Av anilov
Vika upp armfladret på axlarna? Ibland tycker jag att det räcker, fast man får fnula lite med det (hoppade på en tjej på stan för att göra det för ett par dagar sedan, men hon var inte särskilt road :oops: Hon ville visst ha "fladdret")
Av Käthe
Jag viker upp, men det är inte bekvämt och dessutom flaxar det ner igen...
Användarens profilbild
Av Totte
Såg Sannasmamma tipsa i Slottskogen en gång. (och du får gärna rätta mig Sannasmamma om jag kommer ihåg fel och sen påstår att det är ditt tips :oops: )

När barnet sitter väl justerat i smokingbältet tar du tag i ena sjaländen och drar armen uppåt, utåt sidan över huvudhöjd. Det gör att du får himla bra styrka när du sträcker tyget. Ner med den sidan mellan låren/knäna, och så är det dags för nästa sida. Tycker själv att jag får till sträckningen av kanterna väl då (i gengäld är jag novis med vävd och omslutet än så länge, vi använder fortfarande mest trikå. Bar storebror framförallt på ryggen i ryggsäck med tibetanskt avslut)

Annars brukar rekommendationen vara att öva, öva och/eller gå på sjalträff :D Sjalträffar är ju dessutom trevliga av en massa andra skäl :wink: och Lundensarna verkar vara ett superhärligt gäng :D
Användarens profilbild
Av Gullan
Se om du inte kan gå på en sjalträff - där kanske någon kan hjälpa dig :) sen är det ju trevligt också!
Av Käthe
Jag hade en vag tanke om att beskära sjalen... måste en vävd verkligen vara över 70 cm bred? När min trikåsjal bara var drygt femtio?
Användarens profilbild
Av verre
jag viker min på hälften....( på bredden, då alltså)

bara ett tips, och det räcker än så länge och adrian är 9½månad...
Användarens profilbild
Av hermana
Jag tycker du ska gå på en sjalträff.
Lund vimlar ju av trevliga sjalare så du får nog
massor av hjälp. :D
Användarens profilbild
Av thanisa
Jag kan försöka hjälpa dig om du vill. Nu var det ett tag sedan vi hade sjalträff, men det är väl bara att försöka få till en snart igen. Var i Lund finns du? Jag är hemma med sonen och vi kan för det mesta tis-fre mellan 9-14 då storasyster är på dagis.
Användarens profilbild
Av elli
När jag knyter omslutet X på ryggen så har jag fört tyger på helbredd men när jag ska ta de över axlarna så viker jag de dubbelt på bredden och har de sedan dubbelt till resten. Tycker de blir skönast så.

Så borde du väl oxå kunna göra?
(Jag knyter aldrig omslutet x fram så jag vet inte om de är möjligt)
Av Käthe
Jag ska pröva att lägga tyget dubbelt! Men är det någon som kan svara på varför sjalarna är så himla breda? Finns det många knytningar som kräver en viss bredd?
Thanisa, tack för erbjudandet! Just nu har jag inte så mycket tid över, men jag ska hålla utkik efter Lundasjalträffar längre fram!
Användarens profilbild
Av Korp
Käthe skrev:Jag ska pröva att lägga tyget dubbelt! Men är det någon som kan svara på varför sjalarna är så himla breda? Finns det många knytningar som kräver en viss bredd?
Jag hade samma problem som du och knöt med sjalen dubbelt när jag precis hade börjat med vävd och S var ganska liten. Jag vek hela sjalen dubbelt, men bredde ut smokingbältet innan jag stoppade i henne. När hon blev lite större övergick jag till att knyta utan att vika. Så jag antar att vävda sjalar är så breda som de är för att de ska räcka till lite större barn och/eller större bärare. Jag är väldigt smala och sluttande axlar (tänk ölflaska :) ) , tror det är därför det lätt blir fladder på mig.
Av Käthe
passar på att fråga Korp en annan sak: om du har små smala axlar, tycker du verkligen att Ergo sitter bra på dig då? Jag har väl inte så jättesmala axlar men ganska, och jag fick lov att lämna tillbaka min Ergo för att den satt så illa, jag skaffade en beco och den tycker jag mer om i axelpartiet. Blir bara så fundersam över allt det här med passform...
Användarens profilbild
Av Korp
Käthe skrev:passar på att fråga Korp en annan sak: om du har små smala axlar, tycker du verkligen att Ergo sitter bra på dig då? Jag har väl inte så jättesmala axlar men ganska, och jag fick lov att lämna tillbaka min Ergo för att den satt så illa, jag skaffade en beco och den tycker jag mer om i axelpartiet. Blir bara så fundersam över allt det här med passform...
När jag skaffade Ergon hade jag bara burit med Babybjörn innan, och då tyckte jag det var helskönt. :)

Nu tycker jag ju det är skönare med sjal, även om jag har svårt att få till ryggknyt. Jag funderar faktiskt lite på en Beco... När jag bär med Ergon har jag spännet mellan axelbanden jättehögt, då är det ganska ok.

:blahblah: Men kort sagt: nej, Ergon sitter inte jättebra på mig.
Av Käthe
Ha! Med sjalen dubbel blir livet lättare! Allt känns fast, bekvämt och stabilt. Tack för alla tips!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?