Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av zink
Tips för sprattelknoddar önskas?!

På diverse knytsajter kan man ju finna info men nu är jag på jakt efter det där lilla extra tipset från andra som har erfarenhet av sprattlande småknoddar!

Har nämligen en sjumånaders sprattelgubbe som jag bekvämt burit med "omslutet kryss" (?) (enligt http://www.sjalar.nu/texter/knytsammanf.htm "Omsluten kryss II" men till "Omslutet kryss " saknas bildlänk så jag vet inte jag) i elastisk långsjal (tricot-slen, stadig således).

Problemet vad gäller sjalandet (i övrigt det ju inget problem, bara lite utmattande) är att han vill ha händerna fria för att kunna nå alla intressanta grejer som passeras samt kunna vrida sig helst 360 grader runt sin lodlinje och gärna även hals över huvud också.

Jag har slutat stoppa in hans ben under "smokingbältet" efts han en dag kom på att "Yes!" där kan man ju ta spjärn och SPROING skjuta sig ut ur sjalen som en katapult. Lite synd för det var praktiskt när han sov och som extraplagg under sensommaren.

Men hur knyta för att han ska kunna vifta med armarna men utan att jag ska få muskelinflammation och kramp av att alltid måsta hålla en hand om hans rygg? Får aldrig slappna av med den utan alltid vara beredd att snabbt parera när han spänner sig i brygga som en stålfjäder för att nå den där eftertraktade grejen.

Det är inte så att han ogillar sjalen generellt, tvärtom. När han ser att den är på gång så både stillar han sig och väntar smått otåligt. Han har fattat att den bekvämt för honom närmre den där världen som han ännu inte når. Och i sjalen så är han i händelsernas centrum och får färdas runt. Det är bara det att det det är så mkt han vill nå och visa på med sitt sprattel. Det ska hända saker hela tiden helst...

Jag räknar med att skaffa (och först testa på en stundande sjalträff) en vävd långsjal efts jag nog redan behöver stadgan (övre delen av smokingbältet blir t ex sladdrigt, kanske ett mindre problem med en vävd?) och vill knyta på rygg också framöver. Kanske det ger fler möjligheter att knyta och justera för sprattelknodden och mig?

PS Ringsjalen ger honom ofta tillräcklig rörelsefrihet och den använder jag kortare studer inomhus men då måste jag parera än mer med ena handen och armen på hans fria sida. Ibland kör jag "japanskt" men låter honom sitta framåtvänd dessutom. Sittytan blir ju inte ergonomisk men för kortare sprattelturer i hemmet är det ju okej :-) Men min fråga rör längre bärturer alltså.
Användarens profilbild
Av verre
så gör adrian också, lutar sig bakåt alltså..

jag tror det ända raka är att införskaffa en vävd långsjal..

men jag är ingen expert!!
Användarens profilbild
Av Måsen
Jag skulle nog föreslå en sele.
Även i en vävd sjal kan ett sprattligt barn få tyget på glid så att knytningen snabbt blir instabil. Så har det varit för mig i alla fall, men jag kanske inte är så bra på att knyta som jag tror. :roll:
Av Enid
Spontant säger jag vävd sjal knuten i omslutet kryss med smokingbältet utanpå (jo, det går bara man drar åt krysset ordentligt med hjälp av smokingbältet innan man drar upp det). Här hade vi en riktigt inbiten bakåtlutare fram till för en vecka sen då han blev superförkyld och bara vill ta det lugnt och gosa i sjalen istället.
Men MT eller sele där han kan ha armarna ute helt men ändå sitta ordentligt fast kan kanske vara enklast ändå.

Själv tycker jag att minst en av varje är helt nödvändigt!! Men så har jag gått och blivit sjuuuukt sjalberoende också..
Användarens profilbild
Av zink
måsen: Vilken sorts sele föreslår du? Vi har en Ergo NG som maken bär med men den bilr han (sonen...) så instängd i kan jag tycka. Jag bar med den någon timme igår och det var inte skönt alls då - men jag hade inte justerat remmarna ordentligt och maken är en långskrank till karl så det kan ha varit felet. Dessutom bär jag alltid ryggsäck och det var inge smidigt att ha remmar på remmar liksom... Men du har en beco och det är väl en sorts MT-sele? De har ofta breda platta sjalliknande bärdelar? Finns flera selar - erfareneheter av dem och sprattelgubbar? De får inte bli för instängda... Inte kunna sprattla ur... Och ska vara sköna att bära - även med säck...?

liten vus: En MT med armarna helt ute - ja. Det finns många MT-modeller både att köpa och sy. Rekommendationer på en som inte blir för instängd således motages gärna :-) Det är ju inte bara armarna utan gärna lite mer röresefrihet även för huvudet. Tycker att huvudet slår i remmarna på Ergon och även MT's? Jag får ta å spana in lite MT's på sjalträffen till veckan :-)
Användarens profilbild
Av Måsen
Av de selar jag har provat (ergo, patapum och beco) så är becon den absolut smidigaste. Ergon tyckte jag faktiskt var ganska klumpig. :roll:
Kanske är en MT med breda axelband det smidigaste för era behov, men det får nog någon MT-van uttala sig närmare om. :wink:
Av Enid
cinclus skrev:liten vus: En MT med armarna helt ute - ja. Det finns många MT-modeller både att köpa och sy. Rekommendationer på en som inte blir för instängd således motages gärna :-) Det är ju inte bara armarna utan gärna lite mer röresefrihet även för huvudet. Tycker att huvudet slår i remmarna på Ergon och även MT's? Jag får ta å spana in lite MT's på sjalträffen till veckan :-)

Jag har ju sett andra bära i MT och Ergo så att armarna inte varit ute på sidorna utan mellan axelbanden så det var det jag tänkte på, fast det har nog varit med större barn som varit så långa att de når upp och ut med armarna på det viset då.

A kränger ut en arm mellan axelbanden på Ergon ibland men då skär den upp lite i armhålan på han.. (så tycker inte jag om när han sitter så så jag brukar tvinga ner den där armen under viss protest).

Vilken MT som skulle passa vet jag inte, jag fick just hem en sköldpadda men den är nog inte rätt till det för den var väldigt bred och hög, mycket mer sjalkänsla än selekänsla.

Åk på sjalträffar och prova er fram. Låna långsjal och testa om inte det räcker också. Sen beror det ju på huuuur ålig han är, det kanske bara är för mycket för att en trikå ska klara det men nog lite för långsjal?
Användarens profilbild
Av zink
Mmm...

Sjalbestyckningen i Skellefteå är ju inte så omfattande men stadigt ökande... ;-)

En vävd långsjal lär det bli i vilket fall så får jag ha span på andra selar som Beco framöver. Vävd långsjal får jag råka nu i veckan och en patapum om ngn vecka. Bra det!
Användarens profilbild
Av zink
Visst glider och lossar en vävd sjal mindre än en elastisk?

Upptäckte idag ute i regnet ytterligare ett problem nu när han är alltmer sprattlig. Kände efter ett tag att det kändes lite obekvämt att bära, kände en tyngd - vilket jag aldrig gör md sjalen anars, det är det som är så "fascinerande" ju. Som folk inte riktigt tror på när man säger det... Nå.

Kunde inte känna efter och jutera innanför regnrocken i regnet men såg sedan att smokingbältet hade glidit upp och tyget från knäveck till knäveck dragits ihop. Det ena ger det andra - han spänner ryggen och glider ur upptill och samtidigt sträcker och drar ihop benen så att tyget mellan dem dras ihop. Han hittar alltid något att få lite spjärn med fötterna mot :-)

En MT glider och lossar inte alls förstås...? ;-) Undras vilka modeller som gör att han blir minst istängd men ändå säker? Han är ju nu drygt 70 cm lång.
Användarens profilbild
Av Elin G
cinclus skrev:Visst glider och lossar en vävd sjal mindre än en elastisk?
Oh ja, det är stor skillnad.

Mei taier har jag bara haft hemsydda, så där kan jag ingenting om märken. Men den brukar varken glida eller lossna heller.
Användarens profilbild
Av vovvemor
Lite stadigare tycker jag också att det blir att knyta med armarna ute från början och dra åt så mycket det går, med en vävd sjal då. Krånglar de ur armarna i efterhand blir det sladdrigare.
Användarens profilbild
Av zink
Bra mönster på hemmasydda mei-tais när det gäller sprattelknoddar?
Användarens profilbild
Av Vinterdrake
Jag har inte läst igenom de tips du redan fått men på fredag tycker jag att du ska testa min Patapum! Elliot har inte varit så förtjust i sjalar och MT sen han var alldeles jätteliten just för att han tycker att han sitter fast och blir för instängd. Så i sommar hade jag lagt sjalandet på hyllan.. Men så fick jag låna en Patapum av en kompis och helt plötsligt så älskade han att bli buren! Den går inte så högt upp och Elliot kan utan problem ha armarna ovanför. Somnar han kan jag stoppa ner hans armar och då går tyget upp till nacken på honom.

Och sen så är det ju mycket stadigare med en vävd långsjal än med en i trikå.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?