Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Mamin
Tänkte att jag skulle ta och knyta upp Hannes på ryggen. Med Ergon är det inge problem, svingar honom och får honom på plats hur lätt som helst.. Så jag börjar med sjalen och det gåååår inte.. :hopmad: Hannes 5 mån är som nån slags duracellkanin på ryggen :roll:
Jag hinner inte ens få till första knuten innan han lyckats hamna helt snett och jag måste börja om...

Är det nån som kan tipsa om nåt lim som man kan smeta på honom innan man börjar... :floet2: Andra tips tas också emot tacksamt :?
Användarens profilbild
Av Gullan
Trick 1: Öva i sängen eller över nåt mjukt - ifall "kaninen" rymmer ;)
Trick 2: Stå rakare i ryggen - så törs inte "kaninen" sprattla lika mycket!
Trick 3: Öva med hjälp av någon, alltid lättare med någon som kan ta emot ifall "kaninen" inte vill vara med och leka längre.
Användarens profilbild
Av annemi
Stå vid en spegel så "kaninen" har nåt att titta på medans du knyter.
Av Aelia
Öva öva och öva
Av Skogstokig
ha något kul i håret som han kan koncentrera sig på (jag har en hårsnodd med tovade ullmojänger på som funkade toppen några gånger när hon var ovan vid ryggknytandet). eller kanske ett spännande halsband hängande ned på ryggen.

prata med skojiga ljud så blir han kanske distraherad och ålar mindre. vi ljudleker ofta när jag knyter, men jag kommer inte riktigt ihåg när det började fungera bra, min A är 10 månader nu.

när sjalen ligger någorlunda över bebbens rygg tänk på att då verkligen hålla kanterna spända så får han inte samma möjligheter att åla iväg. strunta kanske i att knyta fram och sno ändarna snabbt om varandra istället, jag tycker det går snabbare och enklare än att knyta på bröstet (tycker dessutom att det är skönare).

sen tycker jag att det inte gör så mycket om knytningen först blir lite halvdan, det går att hoppa iordning och fixa rätt mycket när barnet väl sitter fast någorlunda där bak.

lycka till! :D
Användarens profilbild
Av Delfinen_78
Lägg sjalen över axlarna på honom redan innan du svingar upp honom på ryggen så att du svingar barn och sjal samtidigt. Lägg den ända uppe i nacken och vik in överkanten runt armarna på honom så får du lite koll på vart de tar vägen. Upp på ryggen och sen snabbt kniper du fast sjalen (med de insnodda bebisarmarna) mellan din kropp och dina överarmar samtidigt som du gör knuten över bröstet och drar åt. När du kommit så långt så sitter han fast så även om han kravlat i väg lite på sniskan så går det att stående ganska upprätt dra honom tillbaka till rätt riktning och innan du gör krysset. När armarna är insnodda i sjalen så upplever i varje fall jag att de har svårare att kravla iväg eftersom man kan "trycka tillbaka dem mot ryggen" genom att man sträcker sjalen.

När de blir större funkar det ju inte att sno in armarna eftersom de snabbt som attan tar ut dem igen, men då är de förhoppningsvis mer vana vid att bli uppknutna på ryggen och har (kanske) fått lite självbevarelsedrift så de klamrar sig kvar själva om man reser sig upp till nästan helt upprätt när de börjar sprattla :roll:
Användarens profilbild
Av Maddemoa
Jag brukar låta storasyster stå framför mig och busa. Då är hon koncentrerad på vad syrran gör och bryr sig inte så mycket om vad jag sysslar med.
Användarens profilbild
Av Beckah82
Maddemoa skrev:Jag brukar låta storasyster stå framför mig och busa. Då är hon koncentrerad på vad syrran gör och bryr sig inte så mycket om vad jag sysslar med.
Tack för tipset! Det var bra :-)
Användarens profilbild
Av Clärchen
Ja det är ju för pyssligt! Hoppas det här att börja tidigt kan hjälpa i framtiden. Jag knyter oftast framför spegeln för att se vad jag pysslar med. Försökte mig på att visa maken hur jag gör (lägger Olof som i en påse i sjalen och svingar upp honom) men han vägrade att titta på för han tyckte det såg för läskigt ut :roll:

Emellanåt är det redan krångligt faktiskt, min käre lille påg vill ju lyfta huvudet i magläge (man lutar ju sig något framåt för att han ska ligga kvar och inte glida ner och då blir det horisontalläge) och då blir det väldigt problematiskt att få in de fäktande armarna samt att få det tajt knutet över axlarna. Det blir lite klag innan jag är klar :roll: men idag var vi på kyrkans öppna förskola och han satt på ryggen hela tiden. Somnade när vi kommit dit, gnydde till ett par gånger men vaknade inte förrän vi var hemma igen efter ca 2,5 timme :)

Lycka till!
Användarens profilbild
Av Maddemoa
Delfinen_78 skrev:Lägg sjalen över axlarna på honom redan innan du svingar upp honom på ryggen så att du svingar barn och sjal samtidigt. Lägg den ända uppe i nacken och vik in överkanten runt armarna på honom så får du lite koll på vart de tar vägen. Upp på ryggen och sen snabbt kniper du fast sjalen (med de insnodda bebisarmarna) mellan din kropp och dina överarmar samtidigt som du gör knuten över bröstet och drar åt. När du kommit så långt så sitter han fast så även om han kravlat i väg lite på sniskan så går det att stående ganska upprätt dra honom tillbaka till rätt riktning och innan du gör krysset. När armarna är insnodda i sjalen så upplever i varje fall jag att de har svårare att kravla iväg eftersom man kan "trycka tillbaka dem mot ryggen" genom att man sträcker sjalen.

När de blir större funkar det ju inte att sno in armarna eftersom de snabbt som attan tar ut dem igen, men då är de förhoppningsvis mer vana vid att bli uppknutna på ryggen och har (kanske) fått lite självbevarelsedrift så de klamrar sig kvar själva om man reser sig upp till nästan helt upprätt när de börjar sprattla :roll:
Tack för tipset!!
Jag har jättesvårt att få bak min ena arm så jag kan dra sjalen över henne men när jag gjorde såhär gick det ju som en dans :D Klarade tom av att göra det utan bröstknut :D
Användarens profilbild
Av Lydia
Mamin: hur går det med ryggknytandet? Jag behöver också hjälp, så jag tänkte att vi kunde be de andra (aelia är ju van iaf), att hjälpa oss på kryssningen! Tar nog med mig min Didy (och en MT eller trikå)..
Användarens profilbild
Av Mamin
Lydia skrev:Mamin: hur går det med ryggknytandet? Jag behöver också hjälp, så jag tänkte att vi kunde be de andra (aelia är ju van iaf), att hjälpa oss på kryssningen! Tar nog med mig min Didy (och en MT eller trikå)..
Det går inte alls :evil: så det får bli knytkurs på båten :tumsup:
Användarens profilbild
Av Lydia
Mamin skrev:
Lydia skrev:Mamin: hur går det med ryggknytandet? Jag behöver också hjälp, så jag tänkte att vi kunde be de andra (aelia är ju van iaf), att hjälpa oss på kryssningen! Tar nog med mig min Didy (och en MT eller trikå)..
Det går inte alls :evil: så det får bli knytkurs på båten :tumsup:
Blir bra med knytkurs för oss bägge då! ;)
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?