Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av 3-barns mor
Har fortfarande inte riktigt kommit överens med ringsjalen. Föredrar bärpåsen. Den är verkligen bra så där ut och i korta stunder hemma.

Men åter till ringsjalen - jag tycker att ringarna kommer för nära armen på barnet och att det borde vara obekvämt, men jag kanske inbillar mig?

Sedan tycker jag att efter bara en ytte-pytte stund så sitter de snett om man ser på ryggdelen, är det för att de fortfarande inte är nog starka i ryggen för att sitta själva, så att de liksom halkar snett i sjalen? Någon som varit med om detta? Blir det då bättre när de blir lite större?

Om ni har svårt att förstå så ska jag försöka fixa någon som tar kort på oss på söndag, imorgon hinns det nog inte med.
Användarens profilbild
Av Summer
Min kille var sen och kunde inte sitta själv förrens efter 1-årsdagen. Och ringsjal har funkat sedan i höstas och det är ju något efter han lärde sig sitta och krypa.

Så här gör jag:
Sprid tyget väl i ringarna
Häng på dig sjalen, den ska inte vara för vid då blir den svår att dra åt
Bred ut ordentligt över ryggen
Stoppa i barnet på lämpligt sätt (min är så stor så han står och jag trär över)
Samla ihop tyget i fram, dvs håll tyget sträckt på ryggen, då håller sig ringarna kvar högt då du drar åt
Håll upp barnet med ena armen (som du också kan hålla tyget sträckt med när du drar åt tyget
Försök dra utan att dra ihop tyget i ringarna så kan du justera mer sedan. Jag brukar dra nederkanten först och sedan överkanten

Jag bär mest mage mot mage, annan teknik behövs kanske för andra modeller...
Användarens profilbild
Av 3-barns mor
Ja, mina är för tidigt födda så BVC var itne förvånade att de inte kunde sitta ännu. De är ifatt i längd och vikt men inte i utveckling. Men A sitter korta stunder själv nu, så vi är på god väg.

Jag tycker att jag gör rätt med sjalen, och jag försöker att inte dra ihop tyget i ringarna och typ de andra råden du nämnde. Men jag blir ändå inte nöjd.

Men det du skrev om att han står när du trär i honom lät svårt :roll: Bild tack! :D
Användarens profilbild
Av Summer
Min är ju också tidig kom v28+0...

Alltså han står framför mig, vänd mot mig och sträcker upp armarna (tror jag för det mesta). Jag håller ut sjalen från mig och böjer mig ned så han hamnar innanför. Sedan armen under hans rumpa och upp. Det är väldigt knöligt att knöla ned stora barn uppifrån :D. Men det är ju ett krav att dom kan stå själva först ;) Sedan då han ska ned släpper jag ut sjalen och låter han kana ned (jag böjer mig så han når golvet).

Får hoppas att någon kommer med mer tips för mindre barn eftersom jag själv aldrig fick till det innan han blev större och stadigare.
Användarens profilbild
Av 3-barns mor
Summer skrev:Min är ju också tidig kom v28+0...
:D
Summer skrev: Alltså han står framför mig, vänd mot mig och sträcker upp armarna (tror jag för det mesta). Jag håller ut sjalen från mig och böjer mig ned så han hamnar innanför. Sedan armen under hans rumpa och upp. Det är väldigt knöligt att knöla ned stora barn uppifrån :D. Men det är ju ett krav att dom kan stå själva först ;) Sedan då han ska ned släpper jag ut sjalen och låter han kana ned (jag böjer mig så han når golvet).

Får hoppas att någon kommer med mer tips för mindre barn eftersom jag själv aldrig fick till det innan han blev större och stadigare.
Ska komma ihåg detta till de blir äldre, det låter ju smidigare med större barn som sagt. Tycker redan nu att de ibland känns lite långa att knöla ihop uppifrån, men det går ju bra, men tanken har dykt upp hur det ska bli när de blir äldre. Förhoppningsvis kommer jag ihåg detta. Eller så får jag hoppas på svar igen när jag kommer om 6 månader och frågar. :wink:
Användarens profilbild
Av Miamamman
Klipper in:

Innan du börjar använda sjalen:

Bred ut sjaltyget. Ta tag med en hand i varje kant i den ände som ringarna inte sitter i och samla ihop tyget mellan händerna. Försök att inte trassla ihop det. Trä änden genom båda ringarna och sedan tillbaks genom ena ringen. Se till att de fållade kanterna hålls ytterst i ringarna. Det tyg som du nu dragit genom ringarna och är ”över” kallas ”svans”.

Innan du sätter i barnet:

Justera längden på sjalen till så nära den längd du tror att du kommer att vilja ha som möjligt. Se till att ringarna placeras lite högre upp på axeln än där du vill ha dem när du är klar, eftersom de kommer att åka ner lite när du justerar längden. Bred ut tyget över axeln.

Efter att du placerat barnet i sjalen:

Behåll tyget som en korv i barnets knäveck, utan att snurra det, håll reda på överkanten. Håll upp barnet med armen till den plats du vill att barnet skall hamna på. Justera tygets längd genom att dra det genom ringarna med den handen samtidigt som du håller upp barnet med den andra handen/armen. Se till att behålla kanterna ytterst i ringarna. Försök inte hissa upp barnet genom att dra i ”svansen” på sjalen, då kan den trassla sig. Nu är det dags att breda ut tyget över barnets bak och rygg. Behåll det extra tyget längst ner i knävecken, det gör att barnet sitter stadigare. Om barnet efter att du släpper det åker ner längre än vad du vill så lyft upp det igen med armen till lite högre än vad du vill ha det, justera längden på sjalen med den andra handen samtidigt som du håller upp barnet. Tyget ska med hjälp av ringarna formas till en påse, dvs tyget på kanterna ska justeras lite kortare än det på mitten.

Om du nu tycker att barnet hamnar för tillbakalutat kan du justera det genom att stötta upp barnet med armen och justera ena kanten av sjalen genom att dra bara i den fållade kanten med den andra handen undertiden som du stöttar upp barnet med armen.

Om barnets knän inte hamnar nog högt så kan du på motsvarande sätt justera det genom att dra i den andra kanten på sjaltyget i ”svansen”.

”Svansen” kan nu lindas runt ringarna eller om man vill så kan man göra en knut på den under ringarna för att förhindra att tyget glider.

Hoppas det var till nytta.
Användarens profilbild
Av 3-barns mor
Det där med knut under ringarna ska jag nog köra med, tycker att jag har lite glidit tyg, eller om jag inbillar mig.

I övrigt tycker jag nog att jag gör som jag ska... :hmm: men jag ska verkligen stå här rfamför dator och läsa och göra exakt så får vi se. Jag återkommer....
Användarens profilbild
Av Anso
Tyget på din rygg måste vara åtstramat innan du spänner tyget annars kommer ringarna för nära barnet.
Av belinda
Anso skrev:Tyget på din rygg måste vara åtstramat innan du spänner tyget annars kommer ringarna för nära barnet.
:iagree: detta tips är det som räddat mina ringsjalsproblem :lol:
Användarens profilbild
Av jazoo
Jag tyckte att ringsjalen kom helt till sin rätt först när Alice var ett år ungefär, innan dess funkade det men inte optimalt. Nu är det klockrent. SÅ det har säkert att göra med hur stadigt barnet är också.
Användarens profilbild
Av 3-barns mor
jazoo skrev:Jag tyckte att ringsjalen kom helt till sin rätt först när Alice var ett år ungefär, innan dess funkade det men inte optimalt. Nu är det klockrent. SÅ det har säkert att göra med hur stadigt barnet är också.
Skönt att höra, för det är så jag känner. I bärpåsen sitter de mycket bättre!
Användarens profilbild
Av 3-barns mor
Har burit en gång efter att de lärt sig sitta. Och då fungerade det perfekt med lilla A. Alltså kan det ha berott på att de inte var så starka i ryggen.

Har också varit på sjalträff och vi har konstaterat att det nog är lite väl stora ringar som gör att den inte kommer helt rätt.

Men jag får väl öva vidare. :D
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?